Nu mai este un secret pentru nimeni că piaţa de cloud computing a devenit un complex şi vast ecosistem de tehnologii, produse şi servicii, dând naştere unei economii aparte în valoare de multe miliarde de dolari şi unei competiţii acerbe între furnizorii de servicii de acest tip. Iar perspectivele sunt doar de creştere, din ambele puncte de vedere.
În atari condiţii, mulţi îşi pun întrebarea cum va evolua această piaţă în 2021 şi în anii următori? Datele statistice oferite de firme de analiză precum Synergy Research Group arată un lucru simplu: în 2020 piaţa a înregistrat o creştere globală de 24% faţă de 2019, pe toate cele şapte segmente cheie de servicii ale ei, ajungând la peste 150 miliarde USD.
În acest context, soluţiile de cloud public constituie segmentul majoritar de creştere. Motivul? Rapoartele de piaţă întocmite de diverse firme specializate arată că, la nivel global, peste 90% din companii folosesc la ora actuală un serviciu de cloud public. Simultan, aproape trei sferturi dintre ele utilizează o soluţie hibridă, în cadrul căreia cloud-ul public se îmbină cu cel privat.
Aici, IDC arată în analizele efectuate că nivelul global al cheltuielilor cu servicii şi infrastructuri de cloud public se va dubla în următorii cinci ani. Aceeaşi firmă identifică segmentul Software-as-a-Service (SaaS) ca având parte de cea mai mare creştere de cheltuieli, aproape jumătate din toate cheltuielile de cloud public ducându-se în acest segment în următorii cinci ani. El este urmat de Infrastructure-as-a-Service, care însă va înregistra cel mai mare ritm anual de creştere, de peste 30%. În fine, Platform-as-a-Service va fi segmentul cu cele mai puţine cheltuieli în următorii cinci ani, însă cu a doua rată anuală de creştere, de aproape 30%.
Detaliind situaţiile pe segmente, analizele arată că segmentul SaaS este dominat de cinci vendori care, împreună, ajung la peste 50% din piaţă. Însă din punct de vedere al evoluţiei, importante sunt tendinţele evolutive. Astfel, furnizorul aflat în frunte, Microsoft, dispune actualmente de o cotă de 17% din piaţă, dar înregistrează o creştere anuală impresionantă de 34%.
Pe locul doi vine Salesforce, cu o cotă de 12% şi o creştere anuală de peste 20%. Pe locul trei este Adobe, cu o cotă actuală de piaţă de 10%, însă cu o creştere anuală de aproape 30%. Al patrulea jucător este SAP, cu o cotă actuală de 6% din piaţă, însă cu o impresionantă rată de creştere de aproape 40%. Ultima firmă din top 5 este Oracle, cu o cotă actuală de 6% şi o creştere anuală raportată de aproape 30%. Următorii zece jucători formează un grup compact cu o creştere anuală de circa 25% şi o cotă actuală de peste 25% din piaţă, iar între ei se regăsesc nume precum Cisco, Google şi IBM.
Foarte interesantă aici este perspectiva de viitor oferită de firmele de analiză. De mai bine de un an, piaţa de profil a început să se spargă în trei zone distincte: vendori tradiţionali de software enterprise, unde se regăsesc nume precum Microsoft, SAP, Oracle şi IBM, care vor fructifica la maxim baza existentă de consumatori on-premises ce caută să treacă la modele de abonament bazate pe servicii SaaS, vendori nativi cloud, unde apar nume precum Zendesk, Workday şi Atlassian, ce vin cu soluţii născute exclusiv în cloud, dar cărora le lipseşte deocamdată renumele dat de marcă, şi marii vendori de soluţii IT, unde se regăsesc nume precum Google sau Cisco, şi care vor căuta să-şi croiască nişe proprii pentru serviciile SaaS oferite.
Dacă în privinţa SaaS analizele sunt destul de elocvente, nu la fel stau lucrurile cu PaaS şi IaaS, deoarece adesea analizele înglobează ambele segmente sub denumirea de infrastructuri de cloud public. Aici piaţa este dominată, conform Gartner, de cinci vendori care acumulează aproape 80% din piaţa de profil la finele anului 2019. Ei sunt Amazon, cu o cotă de 48%, Microsoft, cu o cotă de 15%, Alibaba, cu o cotă de 8%, Google, cu o cotă de 4% şi IBM, cu o cotă de 2%. Mai importante însă sunt cotele de creştere prevăzute pentru anii viitori, care variază între 30% şi aproape 70%!
Există mai multe motive pentru o asemenea perspectivă de viitor, conform firmelor de analiză. Unul dintre ele este legat de gama mare de beneficii oferite de cloud computing, între care se numără flexibilitate, scalabilitatea şi securitatea. Un alt motiv este legat de ciclul de viaţă al produselor. Aici cloud computing oferă o alternativă viabilă la înlocuirea soluţiilor IT existente deja on-premises. Nu în ultimul rând, un alt motiv este legat de fenomenul achiziţiilor. Şi asta deoarece în cadrul acestui fenomen apar de multe ori incompatibilităţi majore între aplicaţiile şi tehnologiile on-premises folosite de părţile aflate în proces, iar în această situaţie migrarea către cloud constituie adesea răspunsul ideal la rezolvarea tuturor provocărilor.
Desigur, o listă precum cea de mai sus nu epuizează toate motivele, însă constituie o bază solidă de argumene pentru care firmele de analiză prevăd evoluţii optimiste precum cele arătate anterior pentru tot ceea ce înseamnă cloud computing în anii care vin.