Enterprise Software — September 27, 2021 at 2:33 pm

SAF-T a intrat în etapa de testare. Ce urmează?

by

SAF-T este deja un subiect care stârneşte interesul tuturor, chiar dacă primul termen limită, 1 ianuarie 2022, este impus doar marilor contribuabili. Pe 16 august a început testarea voluntară a depunerii Declarația informativă D406T, ce include și fișierul XML în format SAF-T şi cel mai probabil va urma o perioada de ajustare a normelor şi pregătire a sistemelor informatice de gestiune financiar-contabilă.

2Dar ce este şi de ce avem nevoie de SAF-T?
Conceput de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare economică la începutul anilor 2000, Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) este un standard internațional pentru transferul datelor fiscale în format digital între contribuabili şi autorități. În România, SAF-T este asociat cu depunerea  Declarației informativa D406 (D406T în perioada de testare) pentru raportarea TVA. Practic, SAF-T este un fișier  XML care conține înregistrări contabile si nomenclatoare extrase automat din sistemele de gestiune ale companiile şi colectate de autorităţile fiscale prin depunerea declaraţiei amintite anterior. Prin intermediul SAF-T, ANAF va putea realiza unele verificări electronice, fără a mai fi nevoiți să efectueze controale sau inspecții fiscale la sediul contribuabilului.

Ce câştigă companiile prin trecerea la SAF-T
Conform PWC România (https://blog.pwc.ro/2021/09/08/implementarea-saf-t-in-romania-top-3-implicatii-pentru-agentii-economici/), implementarea SAF-T are cel puţin trei implicaţii majore pentru contribuabili:

• Scurtarea inspecţiilor fiscale şi implicit a timpului în care activitatea companiilor este întreruptă.
• Scurtarea timpului de rambursare a TVA prin identificarea mai rapidă a neconformităților din declaraţii.
• Reducerea riscurilor  de penalizare prin derularea de analize preventive şi identificarea mai facilă a neconcordanțelor şi comunicarea acestora către contribuabili.

Din perspectiva autorităţilor, implementarea SAF-T va avea un impact major asupra creşterii gradului de colectare a TVA. Cel mai des este citat cazul Poloniei, care în doar doi ani a reușit scăderea diferenţei între TVA datorat şi TVA colectat de la 24% la 14%. În Polonia, implementarea SAF-T a fost însă corelată cu ale reforme fiscale şi cu o bună cooperare cu mediul de afaceri.

Obligativitate şi contravenţii
În luna august, autorităţile au adus o serie de lămuriri suplimentare despre SAF-T. Companiile vor depune Declarația Informativă D406 lunar sau trimestrial, în funcţie de perioada fiscală pentru care raportează TVA. Contribuabilii care nu sunt înregistrați în scopuri de TVA vor depune fișierul SAF-T trimestrial. Important de menţionat este ca obligativitatea depunerii acestei declaraţii este graduala, ceea ce oferă companiilor timpul necesar pentru pregătire. Astfel,  marii contribuabili trebuie să depună noua declaraţie începând din 1 ianuarie 2022, pentru contribuabilii mijlocii obligația de raportare va interveni în cursul anului 2022, iar contribuabilii mici din 2023. Criteriile de clasificare ale contribuabililor, despre care autorităţile au afirmat că vor fi regândite în 2021 reprezintă un alt subiect complex. Vă recomandăm in acest sens articolul:

În 2021, contribuabilii vor fi reclasificați de ANAF. Cum se stabilește acum ce fel de contribuabil ești

De altfel, etapa de testare începută pe 16 august are ca rol pregătirea sistemelor informatice pentru trecerea la SAF-T. Formularele D406T, fișierele SAF-T și informațiile transmise prin acestea nu sunt prelucrate, stocate, păstrate, utilizate drept informații fiscale și nu sunt utilizate pentru analizele de risc ulterioare de către ANAF. Mai mult, exista o perioadă de grație de trei luni  pentru prima raportare, în care nu se va sancționa contravențional ne depunerea sau depunerea incorectă/incompletă.

Soluţii pentru SAF-T
Teoretic exista mai multe opţiuni pentru gestionarea acestei declaraţii: dezvoltarea/implementarea în sistemul ERP a unor funcționalități dedicate, utilizarea unui instrument de raportare dedicat SAF-T sau chiar externalizarea depunerii acestei declaraţii către un furnizor de servicii.

La nivel internaţional, clienţii SAP Business One din alte ţări (Portugalia, Polonia etc) au trecut deja prin experienţa SAF-T. System Innovation România evaluează în mod curent proiecte derulate pe aceste pieţe pentru a aduce clienţilor locali un set de bune practici, pentru diverse categorii de beneficiari. Trecerea la noua declaraţie implică atât aspecte de natură tehnică dar şi de audit fiscal, pentru că la final companiile să obţină un sistem coerent, corect şi eficient de raportare.

În această etapă recomandăm clienţilor să aloce timpul şi atenţia necesare trecerii la SAF-T, care va deveni obligatorie mai devreme sau mai târziu, indiferent de amprenta economică pe care o au. Importantă este identificarea şi implementarea soluţiei potrivite, atât pentru respectarea termenilor cât mai ales a coerenţei şi validităţii datelor. Vom reveni cu detalii pe acest subiect.