Un studiu interesant realizat de compania europeană de software STX Next arată că, la începutul anului 2022, companiile care au implementat deja diverse instrumente de machine learning au devenit deja majoritare. Iar acest fapt transformă machine learning în cel mai popular subset de inteligenţă artificială.
După interogarea unui număr de aproape 1500 de directori de tehnologie (CTO) de pe cuprinsul întregului glob, STX Next a descoperit că două treimi din firmele interogate (68%) au implementat deja machine-learning sub o formă sau alta. Mai mult, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenţi consideră machine-learning drept subsetul tehnologic care va deveni proeminent în următorii doi ani.
Deşi nu sunt la fel de populare, alte subseturi precum procesarea limbajului natural, recunoaşterea de tipare şi procesele de deep learning au fost deja implementate de mai bine de o cincime din organizaţiile chestionate. În ciuda unor astfel de rezultate, implementarea inteligenţei artificiale este încă un proces amplu aflat în perioada iniţială, în special din pricina lipsei de talente necesare.
Răspunsurile celor chestionaţi arată că cele mai multe firme dispun de o echipă care include, în medie, cinci oameni care lucrează exclusiv în zonele de inteligenţă artificială(AI), machine learning sau data science, însă doar 15% dintre firme au la ora actuală un departament dedicat de inteligenţă artificială.
Dată fiind prevalenţa unor echipe dedicate de mici dimensiuni, întârzierea extinderii proceselor de inteligenţă artificială nu poate fi socotită o surpriză, în opinia autorilor studiului. „Nu este, ca atare, deloc suprinzător să vedem machine learning pe poziţie de lider când vine vorba de tehnologii viitoare, căci aplicaţiile acestui proces se extind tot mai mult pe zi ce trece,” notează autorii studiului. „Ce este mai puţin evident este volumul de talente imens de care va fi nevoie pentru a se profita pe deplin de creşterea proceselor precum machine learning şi pentru a se face faţă provocărilor generate pe parcurs. De aceea, este important ca directorii de tehnologie şi alţi factori de decizie din firme să abordeze cu înţelepciune aceste provocări şi să fie dispuşi să întreprindă acţiunile necesare pentru creşterea expertizei AI în carul firmei, dacă vor să-şi păstreze avantajele legate de inovaţie.”