Până în 2030, se estimează că piața Metaverse va crește de la 47,48 miliarde dolari la 678,8 miliarde dolari, conform Statista. Conceptul de Metavers a fost descris pentru prima dată în romanul “Snow Crash” scris de Neal Stephenson și publicat în 1992. Însă, interesul pentru acest univers virtual a crescut în 2021, în momentul în care Mark Zuckerberg a anunțat că va schimba numele companiei Facebook în Meta. Dacă până în prezent Metaversul a fost folosit cu preponderență pentru jocurile video, acest univers virtual poate aduce beneficii și mediului de afaceri.
Metavers-ul, lumea virtuală în care utilizatorii, prin intermediul avatarurile lor, trăiesc experienţe interactive fără a fi prezenți fizic în locul respectiv, va schimba radical modul în care companiile și consumatorii interacționează cu produsele și serviciile. Companiile globale deja sunt interesate de Metavers pentru a îmbogăți experiența consumatorului, pentru a comercializa produse și servicii fizice și digitale sau pentru a realiza plăți și finanțare în Metavers, reiese dintr-o analiză realizată de PwC.
Metaversul promite o lume digitală 3D uimitor de realistă în care se pot cumpăra sau vinde bunuri și servicii, să fie semnate sau să fie executate contracte. Mai mult, în acest univers virtual companiile vor putea să recruteze și să formeze talente sau să interacționeze cu clienții și comunitățile.
Așa cum unii vizionari ai acestei tehnologii își imaginează Metaversul, această lume nu va funcționa pe platforme ale căror proprietari controlează datele și tranzacțiile. În schimb, utilizatorii își vor putea duce identitățile, monedele, experiențele și activele oriunde doresc. De exemplu, prin intermediul Metavers-ului o persoană poate să-și pună o cască pentru realitate virtuală (VR) și să viziteze o fabrică din cealaltă parte a lumii, unde poate atinge mașinile sau poate să-i strângă mâna directorului fabricii, fără a părăsi biroul său.
Metavers-ul, încă la început
În ciuda faptului că Metavers-ul a fost descris pentru prima dată în urmă cu aproape 30 de ani, infrastructura necesară pentru a-l accesa are nevoie de îmbunătățiri. Spre exemplu, puterea de calcul, căștile, protocoalele software și capacitatea de rețea nu sunt încă pregătite pentru a susține un univers virtual cu adevărat captivant.
Analiza PwC mai arată că încă lipsește în mare parte interoperabilitatea promisă a Metavers-ului: o lume digitală în care companiile și clienții lor pot trece fără probleme prin experiențele multiple oferite de diferiți furnizori. Această conectivitate va necesita o nouă arhitectură pentru internet, numită adesea web 3.0. Primele au apărut paginile web statice (web 1.0), iar apoi a venit internetul actual (web 2.0) cu conținut dinamic, dar numai în cadrul platformelor pe care companiile le dețin și le administrează. Web 3.0, la care se lucrează în prezent, ar trebui să fie o structură descentralizată cu nenumărate platforme interoperabile.
Indiferent dacă se va ajunge la această viziune sau nu, există deja suficiente componente ale Metavers-ului care oferă atât oportunități, dar și riscuri. Așadar, atunci când activele, tranzacțiile și identitățile există simultan atât în lumea fizică, cât și în cea digitală, pe care le împărtășesc miliarde de oameni și organizații, este posibil ca vechile strategii de afaceri să nu se mai aplice.
Specialiștii PwC au identificat șase concepte care cred că vor sta la baza Metaversului și pe care companiile ar trebui să le ia în calcul.
Monetizare Criptomonedele, NFT-urile și alte monede digitale, active și schimburi bazate pe blockchain vor sprijini probabil schimbul de valoare în Metavers. Va fi nevoie de inovații suplimentare, pe măsură ce guvernele, companiile și organizațiile digitale (care vor lucra să construiască un sistem monetar de încredere) vor veni cu noi propuneri pentru monetizarea datelor și pentru realizarea unor împrumuturi, plăți sau investiții imobiliare în Metavers.
Interoperabilitate Un adevărat Metavers necesită o interoperabilitate perfectă între utilizatori și platforme, bazată pe web 3.0 și pe standarde care urmează să fie stabilite. Deși această interoperabilitate va oferi noi posibilități de a ajunge și de a înțelege clienții, va ridica, de asemenea, noi provocări pentru colectarea și proiectarea datelor, precum și pentru securitatea cibernetică și confidențialitate. De asemenea, poate submina strategiile de afaceri construite în jurul păstrării utilizatorilor și a datelor acestora pe o anumită platformă. Avantajul competitiv se poate muta către acele companii care oferă (prin hardware sau software) soluții de încredere pentru ca utilizatorii să intre în Metavers.
Guvernare Metavers-ul va avea nevoie de reguli pentru utilizatori, reguli despre modul în care Metaversul în sine se poate schimba în timp și mecanisme de aplicare, inclusiv pentru colectarea taxelor, guvernarea datelor și conformitatea cu reglementările. Securitatea va fi primordială, deoarece o nouă lume digitală descentralizată le poate oferi celor rău intenționați noi zone pe care le pot ataca. Autenticitatea – și încrederea în sens mai larg – ar trebui să fie, de asemenea, în centrul atenției, pentru a reduce dezinformarea care a afectat adesea internetul.
Identitate În lumea digitalade astăzi, identitatea este adesea legată de platforme. Metavers-ul, descentralizat și interconectat, va avea nevoie de identități digitale de încredere – pentru oameni, bunuri și organizații – care se transferă pe platforme. Companiile active acum în identitatea digitală pot contribui atât la stabilirea standardelor Metavers-ului, cât și la oferta de servicii necesare. Identitățile digitale pot fi, de asemenea, esențiale pentru colectarea permisă a datelor și pentru guvernarea datelor într-un mediu descentralizat.
Experienţă O lume digitală 3D comună, persistentă și captivantă va oferi experiențe unice, bazate pe convingerile, idealurile și gusturile exprimate în alegerile individuale. Unele tendințe pentru experiența utilizatorului devin deja clare, în jocuri și medii cu realitatea virtuală (VR) sau cu realitate augumentată (AR). Organizațiile care oferă experiențe Metaverse de încredere și protejează drepturile de confidențialitate pot câștiga loialitatea consumatorilor.
Persistenţă Un adevărat Metavers ar trebui să reflecte în timp real schimbările făcute în el de către diferiți participanți, intrând și ieșind în moduri diferite, în locuri diferite, în momente diferite. Atunci când o persoană iese din Metavers, acest univers virtual și ceilalți participanți își vor continua activitățile neîntrerupt. Această persistență va necesita probabil o nouă abordare a activelor și activităților digitale, inclusiv servicii și aplicații care sunt portabile, care pot fi configurate în timp real.
Așadar, multe companii investesc, cu scopul de a consolida loialitatea clienților, de a se implica în noi moduri cu comunitățile lor și de a crește veniturile. Cu toate acestea, există și motive de precauție. Metaverse a devenit recent un subiect de interes, chiar dacă tendințele tehnologice de bază sunt în curs de desfășurare de ani de zile. Însă această inovație conține și o parte speculativă prin supraevaluări și investiții riscante – mai ales că un adevărat Metavers, așa cum și-l imaginează vizionarii tehnologiei, este încă la câțiva ani distanță.
de Radu Bădiceanu, Director Tehnologie PwC România