Fabricile sunt atât locuri de producție, cât și de inspirație și frumusețe, de artă și cultură. Și, mai presus de toate, locul de producție există prin mâinile lucrătorilor, ce sunt animate de talent, susținute de tehnologie, ghidate de creativitate și de dorința de a inova. Aceasta este ideea care se află în centrul Raportului Anual 2021 “A Beautiful Place: the art of manufacturing”.
Pirelli a invitat artiști renumiți la nivel internațional să viziteze cinci dintre cele 18 locuri de producție ale companiei și să creeze opere de artă inspirate de sunetele, culorile și atmosfera din fabrici: de la Slatina, România, la Settimo Torinese, Italia, Roma în SUA, Yanzhou în China și până la Campinas în Brazilia.
În acest fel, inspirându-se din cele cinci fabrici simbolice, patru artiști și un grup muzical au devenit protagoniștii proiectului.
La Slatina, violoncelistul român Andrei Cavassi a compus o arie la violoncel intitulată „Un loc frumos” – inspirată de sunetele fabricii – evocând tradiția, inovația și tehnologia.
La Settimo Torinese, Giovanni Mengoni, maestru în arta ceramică, a creat o vază din argilă etruscă cu fundal întunecat, cunoscută sub numele de „bucchero”, ce amintește de aspectele istorice ale spațiilor industriale; la Yanzhou, artistul chinez Tu Yonghong, unul dintre cei mai importanți artiști ai artei tăierii hârtiei, a realizat două lucrări delicate inspirate de conceptele „industrie” și „inovație“; la Roma, maestra în artă stradălă din Atlanta, Lisette Correa a realizat o pictură murală inspirată de conceptul „Călătoria ta începe din mâinile Pirelli”; la Campinas, Colectivul de Artă Brazilian, compus din Fernanda Borgi, Tony Felix, Susy Garcia și Pinguim, a compus o operă muzicală intitulată „Um lugar bonito”.
CINCI OPERE ORIGINALE CREATE DUPĂ VIZITAREA FABRICILOR GRUPULUI
Sunetele fabricii din Slatina în „Un loc frumos” de violoncelistul Andrei Cavassi
În România, compania Pirelli este prezentă la Slatina, în regiunea Olt, cu o fabrică construită în 2006 care, printre alte produse excelente, realizează pneurile pentru Formula 1 și Motorsport.
Inspirat de fabrica din Slatina, Andrei Cavassi, violoncelistul român care se bucură de un renume internațional, capabil să interpreteze atât muzică clasică, cât și muzică rock, a reprodus în propria sa compoziție sunetul mașinilor industriale și al roboticii.
Acest lucru a dus la nașterea ariei la violoncel „Un loc frumos”, care evocă tradiția, inovația și tehnologia.
„Arta este una dintre motivele care ne fac pe noi să creștem atât ca indivizi, cât și ca societate. Visul meu este, ca prin muzica mea să fac atât lumea înconjurătoare, cât și lumea interioară un loc mai bun”, a spus Andrei Cavassi. „Consider că dorința și creativitatea de a inova sunt valori universale ce conduc oamenii spre excelență. Ieșirea din zona mea de confort și participarea la un proiect, care combină muzica și tehnologia mi-au împins creativitatea într-o nouă direcție.”
„Grădina timpului”, arta materială a lui Giovanni Mengoni inspirată de Settimo Torinese
Una dintre cele două fabrici pe care Pirelli le deține în Italia este la Settimo Torinese (cealaltă, axată pe ciclism, este la Bollate). Aici, într-una dintre cele mai avansate fabrici din punct de vedere tehnologic ale grupului, compania produce anvelope auto cu niveluri ridicate de compuși și tehnologie pentru motorsport. După ce a vizitat fabrica, artistul Giovanni Mengoni a decis să-i aducă un omagiu creând lucrarea „Grădina timpului”: o vază din ceramică etruscă închisă și opacă, cunoscută sub numele de “bucchero”, care reamintește de natura istorică a spațiilor industriale, estetica și inovația lor în producția industrială. Pentru a simboliza sustenabilitatea, o caracteristică fundamentală a fabricilor Pirelli, în partea de sus a lucrării este o plantă iluminată de o lampă electrică prin o bandă de lumină.
Giovanni Mengoni a spus: „Re-imaginarea frumuseții „simțului” pentru colectivitate ne aduce la un nivel mereu nou de observație și reflecție”. „Această transformare a gândirii estetice a sugerat noi stereotipuri conceptuale care nu anulează trecutul, ci reflectă asupra cercetării comunicaționale care se conectează cu trecerea timpului”.
„Industrie și inovație”, arta tăierii hârtiei a lui Tu Yonghong din Yanzhou
Prezentă în China din 2005, Pirelli deține astăzi trei fabrici în Yanzhou, Jiaozuo și Shenzhou. Tu Yonghong, o artistă cu 20 de ani de experiență, a făcut o vizită virtuală – din cauza restricțiilor Covid – la fabrica din Yanzhou, în provincia Shandong. Moștenitoarea unei discipline antice, care în China reprezintă o piesă prețioasă a moștenirii culturale; Piesele lui Tu Yonghong au fost inspirate de conceptele de „industrie” și „inovație”. Această colaborare a dus la crearea a două opere din hârtie, care reunesc tradiția și tehnologia, ce au necesitat opt zile de muncă.
„Procesul creativ a fost lung deoarece, odată ce am înțeles valoarea care stătea la baza proiectului, a trebuit să restructurez și să reformulez ideile inițiale”, a spus Tu Yonghong. „Abia atunci când am reușit să identific cuvintele „industrie” și „inovație”, am reușit să creez cele două lucrări care reprezintă un brand de ultimă generație și inovație, dar care păstrează în același timp valorile tradiționale.”
„Călătoria ta începe din mâinile lui Pirelli”, picturile murale ale Lisettei Correa din Roma (SUA)
Pirelli se află în SUA de 20 de ani, deținând fabrica din Roma, Georgia, unde produce unele dintre cele mai importante anvelope, inclusiv singurele pneuri din lume produse din cauciuc natural și raion, certificate de Forest Stewardship Council (FSC). „Întâlnirea” dintre unitatea de la Roma și artă a avut loc prin Lisette Correa, o maestră în artă stradă din America, cu origini portoricane, care și-a construit un renume prin lucrările sale foarte colorate. Inspirată de conceptul „Călătoria ta începe din mâinile lui Pirelli”, în care mâinile ocupă un rol central, Lisette Correa a creat pe parcursul a două zile de activitate intensă o pictură murală ale cărei culori luminează intrarea în fabrică și întâmpină angajații.
Lisette Correa a spus: „Prin intermediul acestei picturi murale, sper ca, mergând pe coridorul care duce în fabrică, personalul să se simtă înconjurat de culoare și lumină. Ca artist îmi propun să fac oamenii fericiți; de aceea munca mea este atât de plină de lumină”.
„Um Lugar Bonito”, o melodie pentru fabrica din Campinas, Brazilia
Pirelli este prezent în Brazilia de peste 90 de ani, deținând două fabrici: în Campinas, în statul São Paulo și în Feira de Santana, în Bahia, unde sunt produse anvelope pentru autoturisme și motociclete și pentru MotorSport. Sunetele fabricii din Campinas au inspirat un colectiv de artă brazilian – format din Fernanda Borgi, Tony Felix, Susy Garcia și Pinguim – să compună și să înregistreze o piesă originală care îmbină ritmul clasic al Bossa Nova și funk-ul mai modern și care, în Raportul Anual Pirelli 2021, poartă numele „Um lugar bonito”.
Membrii colectivului de artă au spus despre opera lor: „Un loc frumos: de aici ne-am inspirat. Este vorba despre momentul în care te obișnuiești cu un loc sau un lucru și nu mai vezi frumusețea acestuia. Apoi, deodată, reapare și sentimentul se schimbă”.
VOLUMUL „UN LOC FRUMOS” SCRIS DE VITO MANCUSO ȘI NADIA OWUSU
În versiunile tipărite și digitale ale „A Beautiful Place: the art of manufacturing”, operele de artă vizuală, fotografiile și fișierele muzicale ale lucrărilor artiștilor sunt însoțite de poveștile a doi scriitori cunoscuți la nivel internațional – teologul și filozoful Vito Mancuso și scriitoarea Nadia Owusu – chemați să reflecteze asupra “fabricii ca loc frumos” și „fabricii ca loc de producție”.
În special, în eseul său, „Fabrica și frumusețea”, Mancuso a subliniat următoarele: „Legătura dintre fabrică și frumusețe și, prin urmare, dintre fabrică și natură, din care derivă în principal frumusețea, este esențială pentru ca gândirea noastră să nu devină mecanică, ci să rămână umană, adică liberă și creativă”.
Nadia Owusu în „Jucându-se în fabrică” spune în schimb următoarea poveste: „În copilărie, eu și sora mea obișnuiam să jucăm un joc pe care îl numeam fabrica. Acesta presupunea dezasamblarea și apoi încercarea de a asambla jucăriile la loc… Era o perioadă în care spărgeam prea multe lucruri și aveam remușcări, apoi ne transformam fabrica într-un spațiu de invenție, folosind hârtie, plastic, sfoară, monede, pungi de plastic, panglici de păr, coajă de portocală – orice aveam la îndemână. Am lucrat într-o manieră frenetică, cu puțină sau deloc viziune inițială.”