Conceptul BPM a fost de multe ori inclus într-un stereotip, în sensul automatizării, ceea ce nu este greşit, în esenţă, dar la fel ca toate stereotipurile, ascunde impactul global şi gradul de inovare de care un sistem BPM este capabil. Proiectele BPM sunt, de asemenea, de multe ori implementate pentru a automatiza activităţile de rutină, dar şi pentru a optimiza unele procese greoaie, care generează costuri foarte mari în cadrul organizaţiei. În sens larg, BPM reprezintă o disciplină managerială care se concentrează asupra îmbunătăţirii performanţelor în afaceri prin gestionarea şi optimizarea proceselor de afaceri dintr-o companie.
La modul cel mai riguros cu putinţă, BPM înseamnă, pe scurt, “procesul de optimizare a proceselor” din cadrul unei firme.
Scopul acestui concept este acela de a permite companiilor să fie mai eficiente şi mai uşor adaptabile la schimbare decât este cazul firmelor unde abordarea managerială se face în mod tradiţional, ierarhic. În mod evident, atunci când vorbim de procese, vorbim, de fapt, despre gestiunea eficientă a costurilor şi despre generarea mai bună de venituri, motivul fundamental pentru care BPM a intrat, nu de multă vreme, în atenţia întregii lumi.
Conceptul priveşte procesele interne ale unei firme ca pe nişte active strategice care trebuie bine înţelese, bine gestionate şi îmbunătăţite permanent pentru a furniza produse şi servicii cu valoare adăugată clienţilor finali. Este vorba, în opinia unor analişti, de o metodologie de tip Total Quality Management, însă aplicată prin intermediul tehnologiei.
Dacă iniţial conceptul BPM s-a concentrat asupra automatizării proceselor de afaceri prin folosirea tehnologiei informaţiei, actualmente el este mult extins în sensul integrării cu procesele conduse de oameni, în cadrul cărora interacţiunea umană are loc în serie sau în paralel cu folosirea tehnologiei. Exact asupra acestei zone de interacţiune om-tehnologie s-a concentrat şi Asseco SEE pentru construirea unor soluţii.
“Având în vedere nevoile clienţilor şi noile tendinţe pentru anul 2016 în ceea ce priveşte automatizarea proceselor, Asseco SEE îşi propune să re-gândească abordarea proiectelor BPM, prin generarea unor noi produse proprietare: ASSECO DAES (Digital Account Enrollment System) şi ASSECO CLM (Contracts Lifecycle Management)“, declară Andrei Paraschiv, Business Automation Manager în cadrul Asseco SEE.
Cele două produse au ca fundament patru mari concepte ce vor sta la baza următoarelor implementări pentru anul 2016. Este vorba de colaborare “extremă” în interiorul organizației, de combinarea în timp real a funcționalității de tip “analytics” cu sistemele BPM, de aşa-numitul concept IBO, sau Intelligent Business Operations, şi, nu în ultimul rând, de reducerea costurilor în paralel cu creşterea eficienţei.
“ASSECO DAES reprezintă încă un pas concret propus pieţei de către Asecco SEE, pentru Banca Digitală de mâine” spune Andrei Paraschiv. “Platforma este bazată pe ultimele tehnologii web, integrează sistemele interne ale băncii (Core Banking, Aplicaţii Emitere Carduri, Aplicaţie Popriri, KYC, FATCA, CRM) cu zona de Business Process Management şi beneficiază de suport multilingual”.
Astfel, sistemul gestionează în mod centralizat zone de activitate din cadrul băncii, cum sunt zona de înrolare client persoană fizică, zona de produse bancare de cont curent şi zona de produse sau servicii ataşate acestora. Produsul a fost proiectat să proceseze şi să integreze informaţiile existente pe platforme construite de diverse companii de renume internaţional. În activitatea desfaşurată pentru clienţii băncii, sistemul digitizează datele clienţilor, integrează procesele cheie legate de înrolarea clienţilor în cadrul instituţiei financiar-bancare, generează în mod automat documentele de înrolare şi asigură suport pentru scanarea şi stocarea acestora.
La rândul lui, ASSECO CLM este un produs matur şi eficient pentru gestiunea, aprobarea şi arhivarea contractelor, din cadrul companiilor medii şi mari, ce asigură vizualizarea la 360⁰ a tuturor informaţiilor din cadrul unui contract (informaţii vendor, documente, audit). Platforma de gestiune şi aprobare a contractelor dispune de multiple module ce interacţionează pentru a genera o experienţă unică în exploatarea documentelor ce ţin de activitatea de vânzări.
Este vorba de modulul de proiectare şi gestiune a proceselor, compatibil cu standardul BPMN2.0, de modulul de comparare a versiunilor de documente (contracte), de modulul de generare automată a contractelor pe baza şabloanelor predefinite, de modulul de semnare digitală a documentelor folosind certificate calificate sau “self-signed”, de o librărie de clauze specifice departamentului juridic, de modulul de import automat al arhivei de contacte existente în organizaţie, de modulul de integrare cu sistemele de tip “Enterprise Content Management” şi, nu în ultimul rând, de modulul de integrare cu sistemul de scanare al documentelor – Kofax.
“Suntem convinşi că adoptarea, de către clienţi, a soluţiilor dezvoltate de specialiştii noştri îi va ajuta pe primii să îşi eficientizeze afacerile şi să privească cu mai multă încredere trecerea către viitorul digital, un viitor care înseamnă, pentru mediul financiar-bancar, provocări deosebite,” adaugă, în final, Andrei Paraschiv.