Pentru al doilea an consecutiv, Apple ocupă primul loc pe listă, Microsoft urcă două poziții și ajunge pe locul al doilea, în timp ce Amazon urcă un loc, pe locul trei. Alphabet coboară trei locuri, până pe patru, iar Tesla se menține pe poziția a cincea. Patru noi companii –ByteDance (#45), Nvidia (#15), Panasonic (#46) și Zalando (#25) – se alătură topului 50. În lista din acest an se remarcă o revenire a industriei auto: GM (#42) și Ford (#43) reintră în top 50, iar Tesla (#5) și Toyota (#21) își mențin pozițiile de anul trecut. Hyundai (#33) este un alt nume care rămâne prezent în top.
În acest an, pentru cel de-al 16-lea raport al său, BCG a adresat pentru prima dată aspectul privind importanța componentei climă și sustenabilitate (C&S) în inovare. Pe măsură ce, aproape zilnic, tot mai multe companii mari își anunță angajamentul cu privire la zero emisii poluante, decalajul dintre angajamentul și capacitatea reală de a inova devine o problemă reală.
Astfel, studiul relevă faptul că pentru două treimi dintre companiile din sondajul privind inovarea la nivel global în 2022, clima și sustenabilitatea (C&S) sunt o prioritate de top, în timp ce mai mult de jumătate raportează că își asumă să inoveze în această direcție, menționând atât inovarea, cât și C&S printre primele trei priorități ale lor. Cu toate acestea, doar aproximativ una din cinci companii este pregătită să acționeze, respectiv au încorporat prioritățile C&S în procesele lor de inovare, au construit capacitățile necesare și sunt gata să dezvolte produse, și modele de afaceri inovatoare, cu rezultate concrete.
„În timp ce multe companii vorbesc despre sustenabilitate și își iau angajamente privind emisii zero de carbon, mult prea puține dintre ele au făcut cu adevărat munca de integrare a priorităților C&S în sistemele lor de inovare și generare de rezultate tangibile”, spune Justin Manly, lider global al segmentului de creștere și inovare al BCG și coautor al raportului. „În același timp, investitorii, autoritățile de reglementare, clienții și acționarii se așteaptă cu toții ca organizațiile mari și directorii lor executivi să fie un model de urmat cu privire la progresul real împotriva încălzirii globale.”
Raportul măsoară jucătorii inovatori dedicați C&S prin prisma cadrului de analiză comparativă a inovării cu impact (i2i) al BCG, pentru a evalua disponibilitatea practicilor și platformelor lor de inovare. Dintre companiile dedicate C&S, 28% au un scor de 80 sau mai mare (un scor i2i perfect este de 100), ceea ce semnifică faptul că sunt pregătite și echipate cu capacități de inovare bine dezvoltate, deja implementate. Acest lucru indică faptul că aproape trei sferturi dintre inovatorii C&S dedicați trebuie să-și îmbunătățească procesele, iar 80% din ei se află în fața unei curbe abrupte de învățare.
Top 50 inovatori conduc și în C&S
Multe dintre cele mai inovatoare companii din 2022 sunt deja lideri în domeniul inovării C&S – majoritatea se află printre primele organizații care au adoptat principii de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) și și-au stabilit angajamentele legate de decarbonizare. Aproape 80% (39) se califică drept inovatori de top C&S, potrivit voturilor globale acordate de companii.
Este interesant de remarcat faptul că sectorul automotive se clasează pe locul al II-lea în ce privește procentul companiilor pentru care C&S reprezintă o prioritate, ceea ce reflectă angajamentul industriei față de vehiculele electrice și autonome.
În concordanță cu ultimele cinci ediții ale topului 50 al BCG, mai mult de jumătate din companiile de pe lista din acest an au sediul în America de Nord. Asia-Pacific și China continuă să fie hub-uri în creștere în ce privește inovarea, companiile din aceste regiuni crescându-și reprezentarea în top, de la patru, respectiv trei companii în 2018, la opt și, respectiv, șapte companii în 2022.
C&S, prioritate pentru cei mai mari emițători de carbon
Raportul relevă faptul că industriile responsabile pentru cele mai mari emisii de carbon – bunuri de folosință îndelungată (85%), auto (78%), utilități (77%) și petrol și gaze (77%) – sunt cele care prioritizează C&S cel mai mult. În plus, companiile cu emisii ridicate sunt cu 20% mai susceptibile decât cele cu emisii scăzute să vizeze soluții de tip deep-tech, necesare pentru o decarbonizare substanțială.
Companiile pregătite pentru C&S pun accentul pe o serie de aspecte ale sistemelor lor de inovare mai agresiv decât o fac alți inovatori. Ele încep cu ambiții mai mari, identifică domeniile pe care să se concentreze, și au obiective clare de performanță. De asemenea, își implică mai activ partenerii și chiar competiția.
Organizațiile pregătite pentru inovații cu impact real au înregistrat, de asemenea, o creștere a productivității activităților lor de inovare și cercetare și dezvoltare. 80 % dintre companiile chestionate lucrează de la distanță două sau mai multe zile pe săptămână, iar 49% dintre inovatorii pregătiți pentru C&S raportează că productivitatea activităților lor de inovare și cercetare și dezvoltare s-a îmbunătățit cu 10%-50% datorită acestor noi modalități de lucru.
„Pe măsură ce sustenabilitatea urcă pe ordinea de zi a ședințelor de board și în rândul executivilor de pretutindeni, importanța inovației crește proporțional”, spune Michael Ringel, liderul global al BCG pentru analiza și cercetarea inovației și coautorul raportului. „Dar inovația – fie că este vorba de produse, procese sau modele de afaceri – nu este o funcție izolată, care are loc într-un laborator. Progresul depinde de inovația încorporată în întreaga organizație, cu aceleași capacități umane și tehnologice de care depinde succesul acesteia în afaceri.”
O copie a raportului poate fi descărcată de aici.