Unul din cele mai importante efecte ale transformării digitale a universului activităţii umane, din punct de vedere al companiilor, este acela că, pe măsură ce devin tot mai digitale, companiile caută să achiziţioneze inovaţie. Principalul motiv, conform unui recent studiu EY la scară globală, este acela că 90% din companiile non-tehnologice se confruntă cu creşterea competiţiei din partea firmelor care adoptă mediul digital.
Lucrurile evoluează cu o asemenea viteză, încât dezvoltarea organică a inovaţiei în cadrul propriei firme nu mai este suficientă. Având constrângeri legate de timp şi capital, firmele non-tehnologice recurg la fuziuni şi achiziţii (M&A), intrarea în relaţie de joint venture şi alianţe pentru a atinge nivelul de inovaţie de care au nevoie.
Directorii executivi ai acestor companii admit că transformarea digitală are impact asupra tuturor aspectelor afacerii lor – de la ghişeul de lucru cu clienţii la birourile administrative. Întrebarea critică de pus aici este: pot companiile să-şi construiască capabilităţile de care au nevoie ca să reuşească – sau trebuie să le cumpere?
Progresele tehnologice continuă să impulsioneze convergenţa sectorială şi să grăbească ritmul schimbării comportamentelor consumatorilor. Acest fapt obligă companiile să adopte strategii de viitor, axate pe tranzacţii, pentru a se asigura că se protejează pentru lumea digitală.
Cum arată situaţia de pe teren în acest moment? Deşi majoritatea respondenţilor la studiul EY (85%) au stabilită deja funcţia de transformare digitală, mai bine de jumătate din companii (59%) declară că nu dispun de capabilităţile interne necesare pentru a păstra pasul cu ritmul de evoluţie al tehnologiei. În plus, doar 55% din companii dispun de procese sofisticate în derulare pentru cuantificarea capitalului de care este nevoie pentru transformarea digitală.
În vreme ce 87% din respondenţii la studiu declară că iau în mod explicit în considerare nevoile legate de transformarea digitală în planificarea alocării de capital pe următorii doi sau trei ani, doar 55% dintre ei dispun de o metodă sofisticată prin care să cuantifice capitalul necesar pentru transpunerea în faptă a transformării digitale.
Un procent semnificativ din companii folosesc instrumente de analiză inteligentă a datelor şi caută consiliere pentru a-şi îmbunătăţi creşterea organică efectivă. Şaptezeci şi şase la sută rulează analize strategice complete înainte de încheierea unei tranzacţii privind tendinţele de piaţă şi din sânul industriei de profil. Mai bine de trei sferturi (79%) au apelat la instrumente de analiză inteligentă şi big data pentru atingerea obiectivelor legate de transformarea digitală, în timp ce un număr similar de respondenţi (77%) a recurs la consiliere din partea terţilor pentru analizele anterioare încheierii de tranzacţii.
Unde se va opri tăvălugul digital? Transformarea digitală efectivă – în scop de accelerare a creşterii şi generare de noi oportunităţi – necesită un model de afaceri sprijinit de o strategie digitală şi de capital adaptabilă şi agilă, conform studiului. Trei sferturi din companiile întrebate (76%) au spus că viziunea strategică modelată pe nevoile digitale reprezintă cel mai important element al transformării digitale. Mai mult de jumătate din respondenţi (59%) au spus că mediul digital este inclus în deciziile majore pe care le iau. Cel mai interesant, însă, este că 44% din respondenţi spun că nu îşi dau foarte bine seama cum stau lucrurile atunci când vine vorba de zona de responsabilitate din jurul transformării digitale, zonă care poate impacta negativ finanţarea şi poate genera probleme legate de leadership.