Analiza — November 1, 2022 at 8:57 am

Proiectele AI mai au de aşteptat până la maturitate

by

Cea mai recentă ediţie a studiului global Deloitte privind adopţia inteligenţei artificiale (AI) în afaceri, State of AI, arată că multe organizaţii se chinuie încă să obţină o valoare măsurabilă de pe urma acestei tehnologii. Rezultatele arată, totuşi, că AI se apropie tot mai mult de centrul organizaţiilor. De fapt, 94% din liderii organizaţiilor sunt de acord că tehnologia va deveni esenţială pentru succesul afacerilor în următorii cinci ani.

AI (Artificial Intelligence) concept.Studiul care a cuprins aproape 3000 de lideri de afaceri globale arată că aproape 80% din respondenţi au declarat că au ajuns la implementarea completă a trei sau mai multe tipuri de aplicaţii AI.

După ce li s-a cerut însă să scaleze rezultatele obţinute faţă de aşteptările legate de iniţiativele AI, 540 dintre organizaţiile intervievate au obţinut un scor de doar 4 sau mai mic, chiar dacă au implementat cinci aplicaţii AI sau mai multe.

Uitându-se la nivelul scăzut de succes înregistrat, autorii raportului au recomandat ca firmele care încep proiecte AI noi să se uite în primul rând la valoarea acestora pentru afacere. De fapt, studiul arată chiar că dovedirea valorii AI pentru afacere a reprezentat cea mai mare provocare pentru toţi respondenţii.

Aproape jumătate din liderii chestionaţi au declarat că principala dificultate cu care s-au confruntat a fost integrarea IA în operaţiunile şi fluxurile zilnice de lucru. Cum firmele încearcă să-şi scaleze proiectele AI în timp, studiul Deloitte a arătat că principalele impedimente cu care s-au confruntat liderii au fost gestionarea riscurilor legate de AI (50%), lipsa de cooperare din partea conducerii executive (50%) şi lipsa de mentenanţă şi suport continuu (50%).

În vreme ce cei mai mulţi respondenţi au declarat că sunt mulţumiţi de perioada de amortizare a investiţiei, cei care încep proiecte AI noi au înregistrat grade diferite de succes în obţinerea unei valori clare pentru afacere. De aceea, Deloitte recomandă firmelor care vor să obţină valoare reală din AI să se concentreze pe disciplină şi pe mentenanţa sistemelor şi algoritmilor, ca să poată obţine valoare şi nu zgomot de fond.