În weekendul 11-13 noiembrie, în care au avut loc cele mai intense campanii de Black Friday 2022, magazinele online au înregistrat venituri în valoare de aproape 21 milioane de euro, în ușoară creștere, cu 1,5%, față de perioada similară de anul trecut, arată datele Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing online din România. Totodată, cea mai mare comandă de Black Friday a fost un televizor în valoare de 148.731 euro.
Potrivit Limitless Agency, care a analizat datele a 568 de magazine online, în cele mai intense zile ale ediției Black Friday 2022, magazinele online au raportat creșteri între 5% și 10% per total vânzări. Astfel, veniturile sunt mai mari cu 1,5% (aproape 21 milioane euro), numărul de comenzi mai mari cu 3% (150.499 comenzi), venitul mediu per utilizator mai mare cu 6,2% (2 euro) și rata de conversie mai mare cu 1% (la 2,4%). Scăderi s-au înregistrat privind comanda medie – cu 2% (la 126 euro), numărul de utilizatori – cu 3% (5 milioane useri) și număr de sesiuni în eshop-uri – cu 5% (la 7,6 milioane sesiuni).
Top industrii cu cele mai mari venituri în weekend-ul de Black Friday 2022 vs 2021:
● IT & C: 16 milioane euro, în scădere cu 1,4%
● Fashion: 1,8 milioane euro, în creștere cu 8.5%
● Casă & Grădină: 700.000 euro, în creștere cu 30,5%
● Auto: 694.000 euro, în creștere cu 19,7%
● Librărie: 260.000 euro, în scădere cu 3,2%
● Beauty: 195.000 euro, în creștere cu 163,3%
● Baby: 172.000 euro, în creștere cu 31,7%
● Bijuterii: 142.000 euro, în scădere cu 21,6%
● Pharma: 138.000 euro, în creștere cu 59,5%
● Food: 136.000 euro, în scădere cu 14,6%
„Ediția de Black Friday de anul acesta a fost mult mai așteptată de consumatorii finali comparativ cu edițiile anterioare, după cum reiese din analiza noastră internă. Astfel, creșterea vânzărilor de Black Friday a fost generată de alegerea oamenilor de a economisi pe fondul inflației, achiziționând la reduceri consistente față de o zi obișnuită. Spre exemplu, au fost comenzi cu până la 45 de perechi de pantofi, ceea ce este un indicator al faptului că ediția de Black Friday de anul acesta a fost cel mai bun moment pentru ca românii să-și îndeplinească nevoile, dar și pentru a achiziționa produse mai puțin accesibile la prețuri mai mult mai mici decât într-o perioadă fără promoții”, explică Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency.
Totodată, în perioada 1-13 noiembrie, comparativ cu perioada similară de anul trecut, au fost înregistrate creșteri privind comanda medie – cu aproape 4% (la aproape 116 euro/comandă) și venitul mediu per utilizator – cu 6% (la 1,68 euro). În același timp, au scăzut numărul de comenzi – cu 10% (peste 382.000 comenzi), venituri – cu 7,6% (44,3 milioane euro), numărul de utilizatori – cu 3% (aproape 17 milioane useri), numărul de sesiuni în eshop-uri – cu 2,8% (peste 24 milioane sesiuni) și rata de conversie – cu 2,6% (la 2,05%).
Analiza Limitless Agency arată că industriile cu cele mai mari vânzari în perioada 1-13 noiembrie sunt:
● IT&C: 32 milioane euro, în scădere cu 11,8%
● Fashion: aproape 4,5 milioane euro, în creștere cu 9,4%
● Auto: 1,6 milioane euro, în scădere cu 6,9%
● Casă & Grădină: 1,5 milioane euro, în creștere cu 24,7%
● Librărie: 535.000 euro, în scădere cu 10%
● Bijuterii: 485.000 euro, în creștere cu 10,4%
● Food: 462.000 euro, în scădere cu 0,6%
● Baby: peste 417.000 euro, în creștere cu 68,3%
● Beauty: aproape 407.000 euro, în scădere cu 23,1%
● Pharma: 367.000 euro, în creștere cu 19,5%
Anul trecut, 26% din utilizatori au făcut cumparaturi în săptămâna de dinainte de Black Friday, 32% au cumpărat în week-end-ul cu Black Friday și 42% au cumpărat de Black Friday. În 2022, doar 13% din consumatori fac cumparaturi spontate, în scădere de la 36%, în 2021, iar pentru 46% din cumpărătorii online prețul este criteriul principal în decizia de achiziție.
În ultimii ani, piața de ecommerce din România a crescut accelerat, urmând să ajungă la 7 miliarde de euro în 2022, în creștere estimată de 13% față de anul trecut. Cea mai mare creștere a fost în 2020, de 30%, în contexul restricțiilor în pandemie, când consumatorii au fost nevoiți să cumpere online.
În plus, spre deosebire de alte piețe, în România, nivelul de fidelitate este mai mare, 76% dintre consumatorii români preferând să plaseze comenzi în unul sau câteva magazine online și doar 45% sunt interesați să cumpere de la un retailer nou, în scădere de la 52% în 2021.