Guvernare/Licitatii — November 21, 2022 at 3:01 pm

Prevederi actualizate privind localizarea în cazul apelării la serviciul de urgență 112

by

ANCOM a adoptat decizia de revizuire a cadrului legal secundar privind realizarea comunicatiilor catre Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta (SNUAU). Astfel, este asigurata si transpunerea in legislatia secundara a unor prevederi de la nivel european care reglementeaza apelarea serviciului de urgenta 112.

image006Modificarile propuse vizeaza, in principal, actualizarea rapida a bazelor de date transmise de furnizori pentru a permite localizarea apelantului, stabilirea unui identificator unic al apelantului pentru apelurile initiate din retelele mobile, dar si introducerea unor prevederi privind localizarea apelantului in situatia utilizarii unor servicii independente de locatie. Totodata, au fost adoptate si masuri dedicate asigurarii accesului la serviciul de urgenta 112 pentru utilizatorii finali cu dizabilitati.

Prevederi noi destinate localizarii cat mai exacte a apelantului

Localizarea cat mai exacta a apelantului la serviciul 112 este o actiune extrem de importanta pentru ca utilizatorii sa beneficieze de ajutor in timp util de la agentiile specializate de interventie (Politie, Ambulanta, Pompieri etc.). In acest scop, au fost adoptate prevederi ce vizeaza actualizarea permanenta a bazelor de date care contin informatia de localizare primara. Furnizorii de servicii de comunicatii electronice vor actualiza permanent bazele de date care contin informatia de localizare primara, printr-un canal de date securizat, in cel mai scurt timp posibil din punct de vedere tehnic de la modificarea informatiilor continute, susceptibile de a prejudicia semnificativ procesul de localizare.

In cazul furnizorilor care ofera servicii de tip voce peste Wi-Fi, modificarile impun transmiterea catre serviciul de urgenta 112 a apelurilor initiate pe o conexiune de date dintr-o alta retea de comunicatii electronice, in cazul in care apelantul se afla intr-o zona fara semnal in oricare din retelele publice de comunicatii electronice mobile.

Identificator unic al apelantului pentru apelurile initiate prin serviciul de „roaming national” si de la numerele independente de locatie

In cazurile in care serviciul de urgenta 112 este apelat prin „roaming national” se prevede transmiterea identificatorului unic al apelantului, utilizat atat pentru identificarea persoanei in cauza, cat si in procesul de localizare a acesteia. In acest sens se va utiliza identificatorul unic IMSI – International Mobile Subscriber Identity.

Totodata, aceasta masura este aplicabila si in cazul apelurilor 112 initiate de utilizatorii de servicii independente de locatie (ex. servicii de voce de tip VoIP gestionat) ce functioneaza pe terminale mobile si care se bazeaza pe functionalitatile retelei mobile suport pentru realizarea apelurilor de urgenta 112.

De asemenea, in situatia utilizarii unor servicii independente de locatie, furnizorii de astfel de servicii vor pune la dispozitia abonatilor o modalitate electronica rapida si gratuita, de actualizare a informatiei de localizare, informandu-si, de asemenea, abonatii, lunar (de ex. prin intermediul facturii, email, SMS), cu privire la beneficiile completarii si actualizarii informatiilor de localizare in cazul apelarii 112, luand totodata masuri pentru obtinerea unei confirmari din partea acestora cu privire la receptionarea acestor informari.

In scopul de a asigura respectarea obligatiei legale privind disponibilitatea informatiilor de localizare, se prevede posibilitatea activarii serviciului independent de locatie doar dupa ce abonatul pune la dispozitia furnizorului informatiile de localizare, informatii care se refera la adresa completa a acestuia.

Măsuri dedicate accesului utilizatorilor cu dizabilități la serviciile de urgență

Pentru asigurarea accesului persoanelor cu dizabilitati la serviciul de urgenta 112, furnizorii de servicii de comunicatii interpersonale bazate pe numere destinate publicului au obligatia de a asigura originarea si transmiterea catre centrul unic pentru apeluri de urgenta a comunicatiilor de urgenta realizate prin intermediul serviciului de conversatie totala de catre utilizatorii finali cu dizabilitati de auz si/sau de vorbire sau cu afectiuni auditive si/sau tulburari de vorbire dovedite de un document medical, inclusiv in cazurile in care acesti utilizatori se afla in roaming pe teritoriul Romaniei.