Comerțul digital în România se dezvoltă cu cea mai mare viteză în ultimii ani, urmând trendurile internaționale, însă pentru a susține creșterea și pentru a îndeplini cât mai precis nevoile și dorințele consumatorilor, magazinele online adoptă tot mai multe tehnologii care să automatizeze numeroase procese. Astfel, experiența utilizatorilor în eshop-uri se îmbunătățește considerabil, influențând puternic creșterea vânzărilor și fidelizarea consumatorilor.
Într-un interviu cu Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager VTEX, una dintre cele mai importante platforme de ecommerce de pe piața locală, am discutat despre tehnologiile momentului și cele mai căutate soluții pentru ca magazinele online să își eficientizeze operațiunile și să-și crească business-ul.
Club IT&C: Se vorbește tot mai mult și în România despre headless commerce. Ce este mai exact această tehnologie și cum ajută afacerile?
Cristi Movilă: În primul rând, ar fi de menționat că noțiunea de “headless commerce” nu se referă doar la o platformă tehnologică, ci și la un model de business. Din punct de vedere tehnologic, vorbim despre despre o decuplare a elementelor de front-end ale magazinului (funcționalitățile adresate direct cumpărătorilor) de cele de back-end (serviciile și procesele din spate precum catalogul de produse, sistemul de management al comenzilor etc.). Platformele headless se bazează pe un sistem de API-uri (Application Programming Interface) care facilitează conectarea la module interne, dar și la platforme externe.
Din punct de vedere al strategiei de business, “headless commerce” înseamnă în primul rând flexibilitate. Flexibilitatea de a oferi clienților experiențe personalizate, nu doar simple funcționalități, și flexibilitatea de a fi mereu în pas cu ultimele tehnologii.
Comerțul digital nu se mai rezumă la cum văd magazinele piața sau la ce module standard oferă platformele de ecommerce, ci despre cum își doresc clienți să fie abordați.
Club IT&C: Ce tehnologii sau funcționalități ați lansat anul acesta pentru dezvoltarea comerțului digital?
Cristi Movilă: VTEX investește continuu în modele de afaceri profitabile, lansează noi funcționalități și îmbunătățește funcționalitățile existente pentru a maximiza dezvoltarea comerțului și pentru a crește profitabilitatea, fără costurile și riscurile asociate comerțului digital tradițional. Una dintre principalele actualizări din acest an a fost pentru modulul de marketplace, ale cărui funcționalități au fost extinse.
Printre ele, avem îmbunătățirea sistemului de management al comercianților din marketplace, accelerarea înregistrării noilor vânzători în platformă, dar și oferirea unor noi instrumente care să ajute comercianții de pe marketplace să-și gestioneze mai bine catalogul de produse și ofertele.
Club IT&C: Dintre toate opțiunile disponibile în platforma VTEX, care sunt cele mai preferate/folosite funcționalități?
Cristi Movilă: Indiferent de cerințele companiilor – dezvoltarea unui magazin online nou sau migrarea pe o nouă platformă de ecommerce, implementarea de strategii de omnichannel sau unified commerce, lansarea unui marketplace sau adăugarea de valoare celui existent, retailerii își doresc soluții care să-i ajute să-și atingă obiectivele cât mai eficient. Astfel, tot mai mulți clienți preferă opțiunile de livrare omnichannel și integrarea cu agregatoare de curierat, crearea de canale de vânzare internaționale, dezvoltarea de magazine B2B și de platforme marketplace, dar și alte capabilități tehnice și funcționalități care simplifică gestionarea unui magazin online.
Foarte mulți clienți apreciază order management system-ul integrat, dar și funcționalitățile de Smart Checkout, căutarea inteligentă, precum și motorul avansat de promoții. Cei care au un magazin de tip marketplace optează pentru funcționalități native care să-i ajute să-și înroleze furnizorii.
De asemenea, foarte căutate sunt modulele extinse pentru promoții, abonamente și cupoane, tehnologia pentru căutare inteligentă pe bază de A.I. și Smart Checkout și integrarea cu cei mai mari procesatori de plăți și certificare PCI DSS.
Club IT&C: Cum va arăta magazinul viitorului în online? Ce capabilități va avea?
Cristi Movilă: Magazinul online al viitorului este rezultatul unei abordări de tip headless commerce, adică stabil, flexibil și simplificat, dar și inovator. Iar pentru acest lucru, retailerii vor colabora tot mai mult cu experți în ecommerce pentru a dezvolta sau a migra pe o platformă potrivită nevoilor lor astfel încât să-și scaleze business-ul.
Magazinul viitorului va fi despre experiența oferită consumatorilor. Prin urmare, ne așteptăm să aibă loc un proces de digitalizare spectaculos, în care practic tehnologia să fie în sinergie cu interacțiunea umană. Magazinul viitorului va oferi o experiență puternic digitalizată, intuitivă și personalizată, în care consumatorii interacționează cu brandurile după preferințele proprii și au libertatea să achiziționeze de oriunde produsele sau serviciile dorite. Iar pentru acest rezultat mult așteptat vor avea un rol important funcționalitățile precum Social Selling, Comerț Conversațional sau Live Shopping. Retailerii care vor adopta rapid aceste tendințe și își vor construi prezențe online solide, “future proof”, vor câștiga.
Club IT&C: Live Shopping este o altă facilitate pentru retailerii online. Cum funcționează această tehnologie, unde au loc vânzările și la ce trebuie să se aștepte retailerii din România odată cu implementarea Live Shopping?
Cristi Movilă: Dacă e să ne uităm la China, care a început frenezia Live Shopping-ului, putem vedea că magazinele online care au implementat corect această strategie au înregistrat o creștere spectaculoasă atât în ceea ce privește ratele de conversie, cât și cele de retenție. La începutul anilor 2000, majoritatea oamenilor foloseau internetul pentru a consuma materiale scrise; prin urmare, un site web care era în principal static nu constituia un obstacol pentru a ajunge la consumatori. Însă nu așa stau lucrurile și în prezent. Astăzi, viitorii cumpărători își petrec cea mai mare parte a timpului pe YouTube, Twitch, TikTok și Instagram Reels.
Viitorul abordării Live Shopping poate să nu depindă de o „nouă aplicație”, așa cum s-a întâmplat în China în ceea ce privește Taobao Live. În Europa și în America aceasta ar putea să funcționeze prin intermediul unor aplicații și experiențe existente, care pot fi conectate doar la o soluție de cumpărături online, prin utilizarea de API-uri și a ecommerce-ului fără operator, așa cum sunt cele oferite de VTEX.
Club IT&C: Care sunt principalele concluzii ale acestui an în ecommerce-ul din România privind implementarea de noi tehnologii și ce estimări aveți pentru 2023? Se vor automatiza tot mai multe procese în magazinele online?
Cristi Movilă: 2022 este anul digitalizării și automatizării în ecommerce-ul românesc, anul în care companiile au fost interesate de tot mai multe soluții de ecommerce care să le ajute să dezvolte magazine online, să migreze pe platforme mai eficiente și să-și eficientizeze business-ul. De asemenea, ce am observat anul acesta este că piața a devenit mult mai competitivă, brandurile și retailerii fiind mai focusate pe strategii de atragere și retenție clienți.
Cumpărătorii online se vor aștepta în continuare la un proces de achiziție cât mai simplu, intuitiv și atractiv, deci cu siguranță vom vedea noi tendințe și adaptări la beneficiile actuale oferite unui cumpărător. Ne așteptăm la o maturizare a magazinelor online prin prisma implementării de noi funcționalități care să simplifice atât procesele interne ale afacerii, dar și cele care țin de interacțiunea cu clienții.
VTEX (NYSE:VTEX) este platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează toate operațiunile de comerț. VTEX accelerează creșterea afacerilor clienților săi cu o soluție completă de Comerț, Marketplace și OMS. Suntem alături de companiile din toată lumea și le sprijinim în procesul lor de dezvoltare, gestionare și livrare a unor experiențe native și avansate de comerț B2B, B2C și de marketplace, cu un time-to-market rapid.
În calitate de lider în domeniul platformelor de comerț digital, VTEX se bucură de încrederea a peste 2400 de clienți, printre care AbInbev, Carrefour, Colgate, Motorola și Whirlpool, având peste 3.200 de magazine online active în 38 de țări (date pentru anul fiscal care s-a încheiat la 31 decembrie 2021).
Pentru informații suplimentare, vizitați www.vtex.com.