Pe piața actuală, în care angajatorii se „bat” pentru candidați talentați, organizațiile trebuie să iasă în evidență pentru a atrage angajați de calitate. Optimizarea procesului de onboarding este o strategie cheie pentru îmbunătățirea brandului de angajator și pentru recrutarea unor candidați mai buni. Acesta face parte din prima impresie în relația cu un nou angajat și reprezintă șansa companiei tale de a pune bazele experienței noului angajat în cadrul organizației tale. Până la finalizarea procesului de integrare, noul tău angajat ar trebui să aibă o înțelegere aprofundată a culturii și valorilor organizației.
Dacă organizația ta a adoptat recent procesul de onboarding sau dacă ai ca scop optimizarea acestui aspect al procesului de resurse umane, înțelegerea diferitelor faze ale onboarding-ului te va ajuta să elaborezi o strategie clară pentru a atrage candidați, a îmbunătăți retenția noilor angajați și pentru a-i ajuta să se adapteze la procesele interne ale organizației.
Etapa de pre-onboarding
Prima fază a onboarding-ului, numită și pre-onboarding, începe imediat ce un candidat acceptă oferta de angajare și se încheie în prima zi de activitate. Această perioadă este una foarte importantă pentru candidați, aceștia neștiind la ce anume să se aștepte. Chiar și o mică eroare de comunicare sau o neînțelegere îi poate face pe candidați să se îndoiască de decizia lor de a se alătura companiei. Pe de altă parte, atunci când această fază a procesului este gestionată în mod adecvat, iar candidații sunt ținuți la curent cu procesele din cadrul organizației, ei vor începe să se entuziasmeze de decizia de a se alătura echipei tale.
În timpul fazei de pre-onboarding, asigură-te că îți ajuți angajații să completeze în mod corect toate documentele necesare. Asigură-te că le acorzi suficient timp, deoarece este posibil ca aceștia să fie nevoiți să finalizeze task-uri care țin de anteriorul loc de muncă. În cazul în care se mută din alt oraș, verifică dacă au nevoie de ajutor pentru a-și găsi o locuință.
Primirea noilor angajați
Cea de-a doua fază a procesului de onboarding este adesea dedicată integrării inițiale a noilor angajați în organizație și îndrumării acestora, pentru a-i ajuta să se aclimatizeze. Ține cont de faptul că aceștia nu cunosc încă pe nimeni din companie și nu vor ști care este modul în care se derulează o zi obișnuită de muncă. De aceea, este necesar să le oferi o perspectivă clară asupra organizației înainte ca aceștia să-și înceapă activitatea. Totuși, majoritatea noilor membri ai echipei vor fi nerăbdători să se apuce de treabă, așa că este indicat ca această fază să nu dureze mai mult de o săptămână.
Ai grijă ca prima zi cât mai simplă. În timpul orientării, ajută-i să înțeleagă mai bine cultura organizațională și arată-le cum sunt aliniate procesele de lucru cu aceasta. Discută și despre subiecte precum timpul liber, prezența la birou, asigurarea medicală etc. Dacă este cazul, arată-le unde sunt locurile de parcare disponibile, cantina și/sau bucătăria etc. După aceasta, prezentați-i pe noii angajați colegilor lor de echipă. La sfârșitul celei de-a doua etape, poți organiza o întâlnire rapidă cu noii angajați pentru a te asigura că asimilează ceea li se explică și că se adaptează ușor.
Trainingul specific rolului
Faza de training este una dintre cele mai importante etape ale procesului de onboarding și este direct corelată cu succesul pe care noii angajați îl vor avea la locul de muncă. Fără o instruire formală, este posibil ca noii membri ai echipei să nu știe care sunt criteriile pe baza cărora sunt evaluați. Ca urmare, în timp, aceștia pot deveni frustrați, ceea ce poate duce la o rată ridicată de demisii. Pe de altă parte, un plan de training bine pus la punct pentru noii angajați îi va ajuta pe aceștia să se simtă bineveniți și vei demonstra că îți pasă de evoluția lor profesională.
În prima instanță, ajută-ți colegii să se familiarizeze cu sistemul de gestionare a trainingului. De exemplu, dacă pui la dispoziția echipelor cursuri online, noii membri nu ar trebui să se simtă copleșiți când navighează prin opțiunile din aplicație. De asemenea, orice materiale de training pentru faza de onboarding ar trebui să fie ușor accesibile și relevante.
Tranziția la noul rol
Etapa finală a onboarding-ului are ca scop să îi ajute pe angajați să facă tranziția de la nou-venit la cel de angajat cu drepturi depline. Încurajează managerii să stabilească așteptări clare pentru noii membri ai echipelor lor, astfel încât aceștia să știe exact care sunt responsabilitățile lor. Este recomandat să stabilești obiective astfel încât să fie clar cum arată succesul, calitatea livrabilelor și productivitatea în compania ta.
Onboarding-ul este o parte esențială a procesului de angajare care trebuie gestionată cu atenție pentru a ajuta noii angajați să se adapteze la cultura organizațională, la valorile și la modul în care se desfășoară activitatea în compania ta. În caz contrar, crește șansa de a te confrunta cu o fluctuație ridicată a personalului, iar timpul, efortul și energia investite în procesul de recrutare se irosesc.
WizOne – soluția pentru managementul eficient al procesului de onboarding
Cu ajutorul unui program de gestionare a resurselor umane, ai acces la informațiile noilor angajați și poți facilita transferul de cunoștințe, pentru ca experiența membrilor echipei să fie una optimă de la începutul colaborării.
Un astfel de program este WizOne, softul HR dezvoltat de Wizrom. Acesta reprezintă soluția ideală pentru companiile care se adaptează constant la nevoile angajaților și la realitatea de pe piața muncii. Cu WizOne, un instrument cu un grad mare de eficiență și precizie, te poți asigura că organizația ta are avantajul de a fi întotdeauna la curent cu noile provocări și că este mereu pregătită să le facă față.