OTP Bank România a depus și validat cu succes declarația de control fiscal în format SAF-T (Declarația 406), fiind una dintre primele bănci din România care îndeplinește această cerință de raportare. Pentru realizarea proiectului SAF-T, OTP Bank a colaborat cu New Business Dimensions, o companie specializată în soluții de raportare pentru mediul bancar.
Obținerea primei declarații D406 SAF-T a implicat procesarea a peste 1.5 milioane de tranzacții și corelarea a peste 320 de indicatori din sistemele operaționale ale băncii. În cadrul proiectului, New Business Dimensions a consolidat și integrat date din mai multe sisteme operaționale deținute de OTP Bank.
Principala provocare a proiectului a fost respectarea nivelului ridicat de detaliere și acuratețe a datelor cerute de autoritățile fiscale și implicit, ajustarea sistemelor informatice în acest sens. Întregul proces a fost facilitat de nivelul de digitalizare al OTP Bank și existența unui depozit central de date, precum și de suportul adus de consultanții New Business Dimensions. Aceste elemente au permis băncii să depună și să valideze declarația de control fiscal SAF-T înainte de 1 iulie, termenul prevăzut de autorități pentru instituțiile financiar-bancare.
„SAF-T a fost un proiect inedit, atât prin noutate cât și prin complexitatea datelor necesare pentru obținerea declarației”, afirmă Mihai Popescu, Project Coordinator la OTP Bank România. „Mobilizarea tuturor a fost exemplară, iar mixul de competențe al colegilor de la fiscalitate, IT și contabilitate au contribuit la finalizarea cu succes a proiectului. De asemenea, parteneriatul cu New Business Dimensions ne-a ajutat să depășim toate obstacolele și să reușim să obținem o declarație corectă și validă înainte de termenul legal solicitat de autorități.”
New Business Dimensions a mizat pe cunoștințele echipei în proiecte de raportare, compania având o experiență îndelungată pe piața bancara din România.
„SAF-T a venit cu două provocări, una de business care a implicat schimbarea modului de înregistrare a datelor în sistemele operaționale pentru a respecta nivelul de detaliu cerut de autorități și una tehnică, legată de extragerea efectivă, transformarea și consolidarea tuturor acestor informații. SAF-T nu este însă un proiect care se finalizează cu depunerea primei decalații ci continuă pe termen lung și impune un nivel ridicat de rigurozitate în procesul colectare, întreținere și procesare a datelor financiar-contabile”, consideră Corina Nabusevschi, Business Analyst Manager la New Business Dimensions.
SAF-T (Standard Audit File for Taxation) reprezintă un standard internațional pentru transferul electronic de date contabile între contribuabili și autoritățile fiscale. Raportarea în format SAF-T (Declarația 406) este o inițiativă a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) pentru colectarea unitară a datelor financiar-contabile la nivel global. Formatul SAF-T a fost adoptat în mai multe țări europene, iar în timp se va generaliza la nivelul întregii Uniuni. Formatul adoptat de România este unul dintre cele mai complexe și implică raportarea a peste 450 de date contabile, financiare și fiscale referitoare la tranzacțiile derulate de companii.