Românii sunt tot mai atrași de ideea de a deschide propriul business, în special în sistem franciză, pentru a avea siguranță financiară. Astfel, interesul pentru cursuri de francizare, care să-i pregătească pentru deschiderea unei afaceri în acest sistem, a crescut cu 50% în 2023 față de anul trecut, bărbații fiind cei mai dornici să afle cum să-și deschidă propria afacere, potrivit datelor Franchwise, cea mai mare firmă de consultanță în domeniul francizelor.
Astfel, peste 80% dintre participanții la cursuri de francizare sunt bărbați, între 35 și 45 ani, absolvenți de studii superioare, din domeniile FMCG, retail sau servicii, care doresc să renunțe la cariera profesională pentru dezvoltarea unui business. Deși reprezintă un procent mai mic, numărul femeilor care participă la cursuri de francizare este în creștere, de la an la an, în medie cu 15%-20%.
Românii care participă la cursuri de francizare sunt interesați să investească în general în francize din servicii (consultanță, business mentoring, educație pentru copii), HoReCa (cafenele nișate, gelaterii, pizzerii) sau retail (concept store de proximitate, florării, fashion și accesorii).
„Pandemia a schimbat radical mentalitatea românilor – tot mai mulți își doresc să aibă propriul business, să aibă acel ceva pe cont propriu, pentru a obține stabilitate financiară pe termen lung. Iar cel mai ușor și sigur mod de a dezvolta un business este să înceapă cu o franciză, care vine cu un standard de replicarea a activității și cu o rețetă de obținere a rezultatelor. Vedem de la lună la lună cum interesul pentru a avea propria afacere este tot mai puternic în România, mai ales că avem mai multe cereri pentru participarea la cursuri de francizare decât posibilitatea de a organiza aceste cursuri, preponderent în afara Bucureștiului, în marile orașe ale țării: Cluj, Constanța, Brașov, Sibiu, Iași, Timișoara, Bacău și lista poate continua”, declară Raluca Voicu, co-fondator Franchwise.
În acest context, al interesului crescut pentru cursuri de francizare, Franchwise a încheiat un parteneriat cu business coach-ul Lorand Soares Szasz, fondatorul Upriserz.ro, pentru lansarea primelor cursuri dedicate antreprenoriatului prin franciză pe această platformă.
Cele două cursuri, „Ghidul pas cu pas către propria ta afacere în franciză” și „Francizează-ți afacerea pentru o creștere sănătoasă”, disponibile exclusiv pe platforma Upriserz.ro, sunt dedicate atât viitorilor antreprenori, care învăță cum să aleagă franciza potrivită pentru ei și cum să gestioneze un business de tip franciză, cât și antreprenorilor cu afaceri mature, care doresc să-și crească afacerile prin vânzarea de franciză.
Franchwise este primul furnizor de cursuri de francizare din România, organizând anual peste 10 cursuri de specialitate, la care participă în medie într-un an între 100 și 200 de români dornici să investească în francize și între 40 și 80 de antreprenori care vor să-și crească afacerea prin vânzarea de francize.
De altfel, apetitul românilor pentru investițiile în francize este în creștere continuă, fiind înregistrată o creștere cu aproximativ 30% a numărului de francize deschise în primul triemstru din 2023 față de aceeași perioadă din 2022.
În perioada ianuarie-martie 2023, cele mai multe francize au fost deschise în București, Brașov, Craiova, Iași, Bacău, Constanța și Timișoara, cu investiții medii între 80.000 euro și 100.000 euro, Franchwise ajungând la un număr total de 300 de deschideri de franciză intermediate, care reprezintă investiții totale de peste 22 milioane de euro. Cele mai atractive domenii pentru un business de tip franciză sunt gelateriile, cafenele, simigeriile, magazinele de proximitate, serviciile de consultanță și mentoring de business sau francizele din domeniul panouri fotovoltaice.
„De asemenea, numărul companiilor românești (francizorilor) care au ales să se dezvolte prin intermediul sistemului de franciză a înregistrat o creștere semnificativă de 30% în perioada 2020-2022, comparativ cu anul 2019. Această creștere s-a accentuat după pandemie, când a devenit mult mai dificil să scaleze business-ul regional și să multiplice echipe de management pentru control în business la distanță. Alegerea francizării a devenit din ce în ce mai populară în rândul antreprenorilor din România, fiind considerată una dintre metodele preferate pentru a scala afacerea, cu posibilitatea de a înregistra o creștere de până la 10 ori mai mare într-un interval de timp mult mai scurt în comparație cu alte strategii de expansiune. Această creștere semnificativă a numărului de francizori în România indică tendința din ce în ce mai mare a antreprenorilor de a adopta acest model de afacere pentru a-și extinde prezența pe piață și pentru a beneficia de succesul altor branduri deja consacrate”, declară Paul Voicu, co-fondator Franchwise.
Despre Franchwise
Înființată în 2011, Franchwise este cea mai mare companie de consultanță specializată în domeniul francizelor din România, contribuind la dezvoltarea mediului antreprenorial românesc. Până în prezent, Franchwise a ajutat peste 60 de companii din România să se extindă prin sistemul de franciză și a dezvoltat în piață peste 300 de proiecte de franciză, investiții totale de peste 22 milioane euro, ajutând antreprenorii să investească în franciza potrivită și să se pună în valoare în mediul de business. Franchwise este implicată și în dezvoltarea de proiecte internaționale în Romania, cum ar fi Logiscool, TUI Travel, Ethan Allen, Sacoor Brothers. Pentru a sprijini antreprenorii și viitorii antreprenori să-și dezvolte business-urile, Franchwise a dezvoltat cursuri în vederea francizării pentru francizori și francizați, la care au participat peste 100 de companii până în prezent. În plus, compania a continuat dezvoltarea ecosistemului de resurse și instrumente dedicate comunității de franciză din România, Franchwise fiind partener principal al proiectului STUP dedicat antreprenorilor, dezvoltat în parteneriat cu Banca Transilvania, dar și dezvoltarea de instrumente de finanțare pentru susținerea francizei, fără garanții colaterale din partea francizaților, cei care investesc în business-urile de francize în România.