După ce, în acest an, s-a ocupat de păstrarea confidenţialităţii datelor cu caracter personal la nivel de procesare şi stocare pe teritoriu european, Comisia Europeană pare să aibă ca obiectiv pentru începutul anului viitor zona de conţinut digital şi vânzări online. Concret, CE a făcut recent mai multe propuneri menite simplificării cadrului contractual în mediul online la nivel european. Propunerile sunt menite promovării accesului la conţinutul digital şi vânzările online pe întreg teritoriul UE şi includ un pachet consistent de legi privitoare la dreptul de proprietate intelectuală, totul cu scopul de a se facilita achiziţia şi folosirea legală de conţinut.
De asemenea, ca parte a strategiei UE privitoare la piaţa digitală unică la nivel european, propunerile legislative sunt, de asemenea, menite oferirii unei protecţii mai bune cetăţenilor UE care cumpără online, dar şi ajutorării afacerilor în extinderea vânzărilor lor online. În expunerea de motive legată de propuneri, Comisia Europeană susţine că acestea sunt necesare deoarece, în ciuda faptului că fenomenul de comerţ electronic este în creştere evidentă în spaţiul european, potenţialul deplin al acestuia rămâne în mare parte nefructificat de afacerile şi consumatorii din Europa.
Conform celor afirmate de Comisie, doar 12% din comercianţii europeni cu amănuntul vând online unor consumatori din alte ţări europene, în vreme ce 37% dintre ei fac vânzări online pe plan intern. În mod similar, doar 15% din consumatori cumpără online din altă ţară EU, în vreme ce 44% dintre ei achiziţionează online bunuri şi servicii din propria ţară.
Propunerile legislative legate de furnizarea de conţinut digital şi vânzarea online de bunuri şi servicii vor aborda principalele obstacole existente în calea comerţului online intracomunitar. Aceste obstacole sunt legate de fragmentarea legislativă din zona contractelor de tip consumator, fapt care duce la costuri ridicate pentru afaceri şi încredere scăzută a consumatorilor atunci când vine vorba de cumpărarea de bunuri şi servicii din altă ţară.
Tot conform noilor propuneri legislative, încheierea online de abonamente la servicii va deveni portabilă în interiorul Uniunii Europene. Asta înseamnă, practic, ca persoanele fizice care cumpără legal conţinut (filme, cărţi, spectacole şi seriale TV etc.) să le poată folosi oriunde pe teritoriul Uniunii Europene. Comisia Europeană susţine că portabilitatea transfrontalieră în spaţiul intracomunitar va însemna, pentru consumatori, acordarea posibilităţii de folosire a abonamentelor încheiate la ei în ţară în vreme ce se află, temporar, în alt spaţiu din interiorul Uniunii Europene.
Estimările CE arată că, odată transpuse în practică, noile reglementări vor duce la dinamizarea explozivă a vânzărilor online intracomunitare. Practic, peste 120.000 de afaceri europene sunt aşteptate să înceapă să vândă consumatorilor din alte state de pe teritoriul UE, fapt care ar putea duce în scurtă vreme numărul de consumatori europeni care achiziţionează online bunuri şi servicii la nivelul de 70 de milioane.
Comisia Europeană susţine că noile propuneri vor deschide noi pieţe, mai ales pentru întreprinderile mici şi mijlocii, vor duce la creşterea competiţiei şi vor contribui la creşterea economică în spaţiul UE. Aceste propuneri sunt aşteptate să devină acte normative în prima jumătate a anului 2016. Comisia Europeană se aşteaptă ca aprobarea acestor noi pachete legislative să dureze întreg anul viitor, ca apoi să fie implementate pe tot teritoriul UE în cursul anului 2017.
de Bogdan Marchidanu