Românii manifestă tot mai mult interes pentru a deveni antreprenori, pentru a renunța la job și a-și construi viitorul pe cont propriu. Cu o mentalitate antreprenorială tot mai prezentă în România, tot mai mulți tineri caută să-și pună în aplicare viziunile și să acționeze independent, în diverse domenii și sectoare de piață, potrivit Franchwise, cea mai mare firmă de consultanță în domeniul francizelor din România.
Astfel, pentru a le fi mai ușor să intre în antreprenoriat și pentru a merge pe o rețetă deja testată, mulți români încep o afacere în regim de franciză. Franciza este un astfel de model de afacere în care un întreprinzător independent (francizatul) achiziționează dreptul de a utiliza marca, produsele și procesele unei companii-mamă (francizorul), beneficiind de suportul și experiența acestuia din urmă.
În ultimii ani, afacerile de tip franciză au devenit din ce în ce mai populare în rândul celor ce își doresc să înceapă un business. Dacă în urmă cu câțiva ani, se francizau intens francizele din HoReCa, în ultimii ani tot mai mult interes din partea antreprenorilor este manisfestat pentru francize din alte domenii, implicit din servicii și retail.
Iată în continuare 8 idei de afaceri cu care mulți români intră în antreprenoriat.
Cele mai bune idei de afaceri în 2024
1. Sisteme fotovoltaice
Domeniul panourilor solare a cunoscut o creștere semnificativă pe piața din România în ultimii ani. Tot mai mulți români apelează la această sursă regenerabilă de energie pentru a economisi, dar și pentru că pot primi sprijin financiar din partea statului.
Un exemplu de franciză din acest domeniu în care oricine poate investi este franciza Solar Fix, o companie 100% românească, care oferă servicii complete de instalare a sistemelor fotovoltaice. Aportul personal al francizatului în acest tip de business pornește de la 20.000 de euro, iar pentru restul de investiție compania oferă posibilitatea de finanțare.
2. Școală de IT pentru copii
Serviciile de programare IT au devenit din ce în ce mai importante în ultimii ani, iar România a devenit un hub pentru industria IT din Europa. Părinții investesc tot mai mult în dezvoltarea abilităților copiilor lor încă de mici, iar domeniul IT este printre cele mai căutate pentru o viitoare carieră.
Un exemplu de franciză în acest domeniu în care oricine poate investi este franciza Logiscool, o rețea internațională de școli care oferă cursuri de programare interactivă pentru elevi și adolescenți cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani. Viitorii parteneri Logiscool trebuie să dețină un capital propriu de investiție cuprins între 30.000 de euro și 50.000 de euro.
3. Cursuri de limbi străine prin joacă
Există o deschidere tot mai mare a copiilor spre a învăța limbi străine de la o vârstă cât mai mică, iar părinții își doresc ca aceștia să-și dezvolte cunoștințele de limbi străine cât mai timpuriu. Joaca este o activitate prin care cei mici învață mult mai eficient și prin care efortul pus asupra lor se reduce.
Un exemplu de franciză din acest domeniu în care se poate investi este franciza Lingotot, un centru multilingvistic care a dezvoltat o metodă unică, neconvențională de predare prin joc. Peste 15.000 de copii urmează săptămânal cursurile Lingotot predate în 8 limbi străine adaptate pe grupe de vârstă. Cei interesați de investiție trebuie să dispună de un capital de minimum 100.000 de euro pentru exclusivitate în România și deschiderea primului centru educațional.
4. Franciză de papetărie
Sectorul de papetărie și birotică a cunoscut mereu avantaje datorită diversității de produse disponibile, dar și datorită cererii ridicate atât din domeniul consumatorilor direcți, cât și din cel al companiilor.
O franciză care se remarcă în acest domeniu este franciza Folder, de origine spaniolă, care prezintă un număr ridicat de produse disponibile de până la 4.500. Investiția inițială pentru primii francizați se situează între 100.000 de euro și 150.000 de euro, incluzând stocul inițial de marfă. Această oportunitate reprezintă un pas semnificativ către construirea propriei afaceri sub umbrela brandului Folder.
5. Idee de afacere în vogă: franciză de fotografiere a ochiului
Oamenii tind spre a admira ceea ce se află în jur, de a se bucura de artă și de puterea estetică a unor lucrări, neștiind de fapt că arta este în ei, nu doar în jurul lor. Fotografiile și tablourile sunt principalele surse prin care se captează valoarea estetică.
Pe același principiu al artei se remarcă și franciza Iris Galerie care aduce un concept unic de capturare a irisului uman și de transformare a acestuia într-o operă de artă. Acest tipar unic de business poate aduce câștiguri însemnate, oferind o selecție foarte variată de printuri și finisaje, cu prețuri cuprinse între 49 de euro și peste 4.000 de euro pentru formatele Prestige.
6. Franciză cu produse de curățenie și menaj
Produsele de curățenie și îngrijire a locuinței au ocupat mereu un loc important în peisajul vieții de zi cu zi. Dispunerea de o gamă variată de produse din care se poate alege este esențială, mai ales după restricțiile sanitare din anul pandemic. De atunci, oamenii au învățat să pună mai mult accent pe curățenie.
Cu o astfel de varietate de produse de cleaning vine franciza POK care deține peste 3.500 de produse în portofoliu. Capitalul de investiție necesar de care ar trebui să dispună un viitor francizat este între 30.000 de euro și 40.000 de euro.
7. Club de business – o afacere cu investiție de doar câteva mii de euro
O investiție într-un club de business, cum este Bizz.club, este o investiție inspirațională, cu schimbări pozitive în România. Bazat pe sprijin reciproc, educație antreprenorială și networking, Bizz.club este cea mai extinsă rețea de business networking din România dedicată antreprenorilor, managerilor și liber-profesioniștilor care au ca scop creșterea personală și a afacerilor lor.
Investiția în franciză este între 5.970 euro și 9.970 euro, în funcție de mărimea orașului, fiind o afacere potrivită pentru orașe medii, cum ar fi Oradea, Craiova, Pitești, Brăila, Satu Mare, Tg. Jiu, Piatra Neamț, Bistrița sau Târgu Mureș.
În prezent, Bizz.club are 17 cluburi în România și alte țări, aproximativ 550 de membri, 50 de mentori și a organizat peste 11.000 de întâlniri, peste 270 de evenimente de business organizate, 7 ediții de Bizz.camp și 8 ediții de gala națională Bizz.club.
8. Graphein
Graphein este astăzi printre primele locuri în România la furnizarea de servicii rapide și precise de asistență topografică în șantier, scanare 3D și asistență tehnică pentru cadastru și intabulare.
Viitorul partener Graphein are nevoie de un capital de investiție între 10.000 euro și 50.000 euro în funcție de rolul dorit – licențiat pe comercial: este implicat în vânzare, business development în construcții sau domenii conexe construcțiilor (project management); licențiat pe tehnic: va face implementarea proiectelor, a acumulat experiență în domeniul topografiei, lucrează autonom pe proiecte sau este o companie mică de topografie și dorește să treacă la următorul nivel.
Domeniul afacerilor de tip franciză în 2024 este promițător, variat și plin de oportunități. De la domeniile clasice precum mâncare sau coffee shop, până la domeniul serviciilor educaționale și de papetărie, există o gamă largă de posibilități spre investiție. Printr-o analiză a obiectivelor de afaceri și a posibilităților de pe piață, investiția într-o franciză în 2024 ar putea fi primul pas spre un business de succes pe viitor.