Cele mai recente studii demonstrează că mobilitatea în domeniul financiar bancar a devenit deja o tendinţă majoră de viitor. Asta înseamnă oportunităţi, dar şi necesitatea de a rezolva proactiv pericole potenţiale care pot apărea.
A devenit o realitate de netăgăduit faptul că sarcinile zilnice de rezolvat determină oamenii să rezolve din ce în ce mai multe lucruri “pe fugă”, fie că este vorba de cumpărături online atunci când se aşteaptă în trafic sau de plata facturilor când se aşteaptă la coadă la supermarket.
ING Bank a realizat recent o analiză pe această temă, iar câteva dintre rezultate sunt extrem de interesante. Conform acestei analize, în România, Italia şi Polonia mobile banking-ul va vedea o creştere semnificativă în următoarele 12 luni, perioadă în care din ce în ce mai mulţi oameni vor vedea cât de util şi comod e să-ţi gestionezi finanţele din vârful telefonului sau al tabletei.
Studiul a fost efectuat pe un număr de aproape 15.000 de utilizatori de dispozitive mobile din 15 ţări europene despre experienţa lor legată de mobile banking: plăţi, cumpărături şi alte activităţi financiare pe smartphone şi tabletă. Ce a rezultat? Pe plan european general, 71% dintre europenii care folosesc mobile banking susţin că acesta îi ajută să-şi organizeze mai bine banii. În acelaşi timp, 47% din cei care au telefon mobil inteligent îl folosesc pentru mobile banking. Nu mai puţin de 85% dintre respondenţii la studiu se aşteaptă să folosească din ce în ce mai puţin bani gheaţă. În fine, 66% dintre cei care au un dispozitiv mobil declară că l-au folosit pentru cumpărături online în ultimul an.
În paralel, un studiu mai amplu realizat de Kaspersky Lab în colaborare cu B2B International pentru zona de mobile banking la nivel de companii arată că peste 30% din companii folosesc dispozitive mobile pentru a accesa conturile bancare ale organizaţiei şi pentru a realiza tranzacţii financiare. Mai mult, unul din doi manageri de top a depus sume de bani în conturile companiei prin intermediul unei aplicaţii mobile bancare.
Cercetarea indică faptul că tot mai multi angajaţi din companii fac tranzacţii financiare cu ajutorul dispozitivelor mobile. Mai exact, 28% din firmele mici şi mijlocii şi 34% din companiile mari au efectuat tranzacţii financiare de pe dispozitivele mobile. Aceste operaţiuni au fost făcute nu doar de angajaţii din departamentele financiare (63%), ci şi de către managerii de top (54%) sau de către angajaţii obişnuiţi (8%).
Practic, pe măsură ce creşte numărul de firme de servicii financiare care dezvoltă aplicaţii mobile, impactul poate fi observat în interiorul unor categorii diverse de servicii financiare mobile. Iar categoria plăţi mobile a cunoscut cea mai înaltă rată de adopţie până acum; în orice caz, şi alte zone de servicii au început să-şi ia avânt.
Conform studiilor efectuate, serviciile mobile de creditare au avut parte de o creştere majoră a numărului de servicii în anul 2014 şi multe din aceste lansări de servicii noi sunt alimentate de parteneriate strategice încheiate între instituţii financiare şi furnizori de telecomunicaţii. De asemenea, micro-finanţarea mobilă începe să-şi ia avânt, pe măsură ce atât instituţiile financiare cât şi cele nebancare sunt prinse în frenezia de a oferi servicii de creditare de mici dimensiuni. Microfinanţarea mobilă permite instituţiilor financiare să ajungă la baza piramidei veniturilor prin creşterea bazei de clienţi. Pentru nou intraţii pe piaţă, ea deschide căi de funcţionare precum crowdfundingul.
Creşterea din cadrul noului domeniu al serviciilor mobile de asigurări generează oportunităţi semnificative de colaborare inter-sectorială în domeniu – cele mai multe astfel de servicii find promovate pe piaţă de companii telecom în parteneriat cu firmele de asigurări.
Dacă inovaţia din zona serviciilor financiare mobile a dus la o creştere a comodităţii pentru utilizatori şi la o intensificare a adoptării noilor servicii digitale, tot ea a generat noi provocări legate de confidenţialitate şi securitate. Exemplele recente de atacuri cibernetice reflectă dimensiunile daunelor care pot fi provocate organizaţiilor, de la daune financiare substanţiale la deteriorarea reputaţiei şi scăderea preţului acţiunilor. Companiile financiare nu numai că şi-ar putea pierde baza de clienţi, dar ar putea fi afectate de penalităţi din partea autorităţilor pentru neconformare la directivele de protejare a datelor clienţilor.
Tocmai de aceea, în perspectiva schimbărilor preferinţelor şi nevoilor consumatorilor, organizaţiile trebuie să fie capabile de a genera un echilibru între comoditatea utilizatorului şi aspectele ce ţin de scuritatea serviciilor financiare mobile. În acest scop, măsuri de securitate precum folosirea de token-uri şi autentificarea biometrică par să aibă un impact puternic asupra industriei de plăţi digitale. Cunoaşterea detaliată a clientului, precum şi procedurile de împiedicare a spălării de bani şi de autentificare a tranzacţiilor vor rămâne un mijloc cheie de combatere a ameninţărilor cibernetice pe viitor.