Una dintre prioritățile Uniunii Europene este accesul tuturor cetățenilor țărilor membre la rețele de internet de mare viteză. Digitalizarea a devenit esențială în lumea modernă, inclusiv pentru relațiile cu instituțiile statului. Așadar, este evident că fiecare persoană trebuie să poată naviga online în cele mai bune condiții, atât pe dispozitive fixe, cât și pe gadgeturi mobile.
În contextul trecerii la rețele 5G și 5G+, investițiile companiilor din domeniul telecomunicațiilor se concentrează pe astfel de infrastructură de ultimă generație. În prezent, 4G a devenit un standard, iar acoperirea 5G / 5G+ este tot mai însemnată în România și în toate celelalte țări din Uniunea Europeană. Evident, rețelele de tip 2G și chiar 3G, incapabile să mai țină pasul cu cerințele actuale ale utilizatorilor de internet, ajung să fie scoase din funcțiune.
În mai mult de jumătate din țările din comunitatea europeană, deja cel puțin câte un operator telecom a renunțat la soluția 3G. Migrarea la tehnologii mai eficiente se observă și în România, unde Orange, Vodafone, Telekom și Digi, cei 4 operatori naționali, oferă clienților soluții tot mai performante. Licitația 5G realizată de statul român a dinamizat operațiunile de investiții ale companiilor câștigătoare, dornice să câștige poziții cât mai bune pe o piață cu concurență extrem de ridicată, dar și cu foarte multe oportunități pentru afaceri de succes bazate tocmai pe tehnologie.
Consumul de servicii digitale, în creștere accelerată
O mulțime de statistici publicate în ultima perioadă ne indică în mod clar motivele pentru care digitalizarea este trendul evident în societatea românească, pe model european și chiar global: smartphone-urile devin tot mai ieftine și mai performante, conexiunile la internet acoperă tot mai mare parte din populație, în condiții de calitate din ce în ce mai ridicată. Cu un asemenea suport, cantitatea de servicii online se dezvoltă masiv, iar oamenii aleg să petreacă mai mult timp online, aducându-și în mediul virtual numeroase tipuri de activități pe care le realizau în trecut doar offline.
Astfel, de la informare la comunicare, de la shopping la divertisment, totul gravitează în prezent în jurul zonei digitale. Firme din toate domeniile își regândesc modelul de business și se adresează noului client model, cel care și-a schimbat obiceiurile de consum. Băncile, spre exemplu, direcționează mare parte din activitate spre platforme de internet banking și mobile banking, iar televiziunile caută să câștige public în mediul online. Magazinele clasice investesc în comerțul electronic, HoReCa se bazează pe rezervările efectuate prin internet.
Creșterea accelerată a consumului de servicii digitale se poate observa și în cazul unor resurse de divertisment precum cele de gambling. Operatorii de jocuri de noroc oferă în cele mai multe cazuri soluții de distracție în spațiul virtual. Platforme licențiate precum Vlad Cazino online (L1160657W000330 ONJN) permit acces la sloturi video de oriunde și propun alternative interactive la jocurile de masă din cazinourile clasice. Este vorba despre live casino – jocuri de ruletă, blackjack și baccarat, prin video streaming. Jocurile de acest tip, cu dealer uman în timp real, câștigă tot mai mult teren, chiar dacă cele mai populare atracții de online casino rămân sloturile. Desigur, pentru o experiență cât mai plăcută, este nevoie de o conexiune bună la internet.
Ce presupune renunțarea la o rețea de tip 3G
Liderul pieței de comunicații mobile din România, Orange, a anunțat închiderea graduală a rețelei 3G, recomandând clienților care doresc în continuare acces la internet să își înlocuiască dispozitivul 2G/3G cu unul compatibil 4G sau 5G. Pentru serviciile de voce și SMS, rămâne momentan soluția 2G. Și ceilalți operatori din țara noastră au trecut la utilizarea tehnologiei 4G în benzile de frecvențe utilizate până de curând pentru 3G. Desigur, 5G reprezintă viitorul în acest domeniu.
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a declarat pentru publicația HotNews faptul că închiderea unei rețele 3G presupune scoaterea din uz a stațiilor de bază care utilizează această tehnologie și preluarea traficului de voce și date din această rețea de către stațiile de bază din rețelele de generație superioară.
„Pentru a continua să beneficieze de servicii de date mobile, este necesar ca utilizatorii să dețină echipamente terminale compatibile cu noile tehnologii. Închiderea rețelelor 3G poate afecta capacitatea utilizatorilor finali de a utiliza, în baza abonamentului pe care îl dețin, echipamente mobile mai vechi, mai ales dacă acestea au fost procurate în mod independent, și nu achiziționate direct de la operatorul de comunicații mobile cu care au încheiat un contract de furnizare de servicii”, au precizat oficialii instituției de stat.