Studii — November 15, 2016 at 9:02 pm

De la descoperirea la achiziția unui produs sau serviciu

by

SAP HANA Express Edition

Medicamentele se numără printre produsele achiziționate cel mai rapid de consumatori, 80% dintre aceștia cumpărându-le în aceeași zi în care află despre ele, în special din reclamele TV, arată un nou studiu Bold by Lowe Group, realizat de compania de cercetare iSense Solutions pentru agenția de media Initiative. În schimb, în cazul bunurilor de folosință îndelungată și al creditelor de nevoi personale, drumul de la descoperirea unui produs până la achiziția lui este mai lung (spre exemplu, de maximum 2 săptămâni pentru electronice și electrocasnice și credite), iar canalele cele mai eficiente devin site-ul companiei, motoarele de căutare sau recomandările prietenilor.

De asemenea, articolele de îmbrăcăminte și pachetele turistice achiziționate online sunt cumpărate în maximum o săptămână (de către 84%, respectiv 60% dintre consumatori), iar serviciile de telecomunicații, în cel mult două săptămâni (74%).

„Tehnologia modernă și canalele digitale, accesibile astăzi la scară largă, au reconfigurat călătoria consumatorului de la descoperire la achiziție, care este acum mult mai complexă. Nu mai vorbim de un drum static și liniar, de la brand către consumator, ci de unul integrat, de la consumator către brand. Mai mult decât atât, pentru că fiecare consumator este diferit, este important să înțelegem cât de puternic influențează canalele media decizia lui de cumpărare”, spune Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.

Astfel, noul studiu Bold by Lowe Group analizează fiecare etapă a călătoriei consumatorului: descoperire, experiență, cercetare și achiziție, precum și obiceiurile de consum ale românilor.

Principalele dispozitive folosite de consumatorii români sunt computerele (94%) și smartphone-urile (88%), remarcându-se o preferință pentru smartphone în special în rândul tinerilor de 16-24 de ani, în timp ce adulții de 35-44 de ani sunt mai interesați de smart TV. Tinerii sunt conectați aproape permanent la internet, în special de pe smartphone, inclusiv în timpul nopții, pe când TV-ul este folosit de mai multe persoane seara și în weekend. Totuși, în weekend, românii petrec mai puțin timp pe mediile de comunicare (TV, radio, print, internet pe computer/smartphone/tableta) – 13,2 ore pe zi, comparativ cu media de 14,7 ore pe zi în cursul săptămânii.

„Digitalul ocupă un loc central în  viața adultului activ din mediul urban, însă nici TV-ul nu poate fi neglijat, deoarece continuă să joace un rol important în cultura contemporană a românilor… chiar și în cea a generațiilor mai tinere”, completează Andreea Dinescu, Deputy Managing Director, Initiative.

În timpul săptămânii, românii se uită la televizor în special pentru informare și cancan – urmărind, în special, programele de știri (86% dintre respondenți), iar în weekend, pentru relaxare – vizionând comedii (79%), alte categorii de filme și emisiuni de divertisment (72%).

De asemenea, românilor le place conținutul video de pe internet, pe care îl urmăresc în special pe PC/laptop (86%) și pe smartphone (60%). Dintre tipurile de conținut video pe internet, cele mai urmărite sunt videoclipurile muzicale și filmele – pe computer; videoclipurile muzicale și clipurile amuzante – pe laptop; precum și filmele – pe smart TV, iar principalele platforme pe care este urmărit conținutul video sunt YouTube și Facebook.

Un alt aspect important relevat de acest studiu este că doar 7% dintre cei care se uită la TV spun că nu fac nimic altceva în acest timp. În schimb, 65% mănâncă, 64% folosesc smartphone-ul, 72% fac treburi în gospodărie, 54% folosesc computerul și 24% tableta. De aceea, este recomandat pentru branduri să-și încurajeze consumatorii să interacționeze cu comunicarea lor de la TV.

„Românii sunt multiscreen și multitasking. Astfel, comunicarea TV poate avea impact direct și imediat pentru cumpărarea online. În timp ce ne uităm la TV, suntem curioși și ne informăm cu ajutorul device-urile (smartphone, laptop și tabletă): căutăm informații diverse, accesăm site-uri pe internet sau chiar realizăm tranzacții bancare și cumpărăm produse pe care le-am văzut la TV. De aceea este important să încurajăm consumatorul modern să interacționeaze și cu comunicarea noastră tradițională”, afirmă Andrei Cânda, Managing Partner iSense Solutions.

Studiul Path to Purchase a fost realizat pe un eșantion care a cuprins 1.000 de respondenți cu vârste cuprinse între 16 și 54 de ani. Datele au fost culese online prin intermediul Panelului ResearchRomania.ro și sunt reprezentative pentru utilizatorii de internet din mediul urban. Rezultatele au un grad de eroare de +/-3,1%.