Expert IT, Smart City — December 29, 2024 at 12:06 pm

Casa și mașina în regim electric – cum arată viitorul din perspectiva eficienței energetice

by

Unul dintre cele mai importante capitole ale Planului Verde european, alături de utilizarea eficientă și rațională a energiei, este tranziția către o mobilitate ecologică. Aceasta include vehiculele electrice și infrastructura lor de încărcare și sistemul informatic.

Ecology car concept

Potrivit pachetului legislativ „Pregătit pentru 55%” al Comisiei Europene, transportul rutier se îndreaptă către o mobilitate cu emisii zero până în 2050, inclusiv o reducere cu 55% a emisiilor medii de la mașinile noi, până în 2030. De asemenea, este important de menționat că, în conformitate cu noul ETS (Emission Trading System) modificat, EED (Directiva privind eficiența energetică) și EPBD (Directiva privind performanța energetică), traficul rutier va fi inclus în sistemul de comercializare a emisiilor.

Noile obligații cu care ne confruntăm ca producători, cumpărători și consumatori au dus și vor duce în continuare la o creștere semnificativă a utilizării mașinilor electrice. Prin urmare, este deja necesar să se lucreze la construirea infrastructurii necesare pentru încărcarea vehiculelor pentru călătorii scurte și lungi. Când vorbim despre infrastructură, trebuie să fim conștienți că aceasta include nu doar zone accesibile publicului, ci și zone sau conexiuni private. Statisticile arată că în Uniunea Europeană, numărul de vehicule electrice vândute crește de trei ori mai rapid decât numărul de stații de încărcare pentru aceleași vehicule.

Clădirile comerciale, clădirile cu mai multe apartamente și casele joacă un rol important în asigurarea infrastructurii, deoarece vehiculele sunt parcate acolo în mod regulat și pentru perioade lungi de timp. În prezent, mașinile electrice sunt încărcate de cele mai multe ori pe șosea. Estimările experților spun că în viitor până la 90% din încărcare va fi la destinație, adică acasă sau la serviciu. De aceea, clădirile aflate în proces de consolidare sau modernizare energetică pot de pe acum să se adapteze la viitorul consum crescut de energie electrică și la necesitatea pregătirii instalațiilor pentru stații de încărcare a mașinilor electrice.

Lucian Enaru - Schneider Electric
Lucian Enaru, Director General Schneider Electric România, Republica Moldova și Armenia

În actualele programe de cofinanțare pentru modernizarea energetică, ca măsură orizontală, cofinanțarea e-mobilității este prevăzută cu scopul pregătirii și instalării stațiilor de încărcare. Cetățenii au posibilitatea de a reduce costul instalării unui port de încărcare pentru mașinile electrice prin utilizarea granturilor, prin modernizarea energetică a clădirilor. Există și surse de cofinanțare pentru construcția de centrale solare care furnizează clădirilor energie electrică, inclusiv energia necesară pentru încărcarea mașinilor electrice.

Prizele de încărcare pentru mașinile electrice nu sunt produse de sine stătătoare. Întregul sistem trebuie coordonat astfel încât să nu existe probleme nedorite din cauza cererii fluctuante – prea reduse sau prea ridicate – de energie electrică în clădire. Schneider Electric oferă un sistem de management al energiei electrice prin tehnologii inteligente de încărcare și digitizare, prin integrarea tuturor elementelor într-o soluție unică, EcoStruxure pentru eMobility. Prin conectarea încărcătorului EV la sistemul de management al consumului de energie electrică în timp real, permitem funcționarea optimă, simultană a mai multor consumatori de energie dintr-o clădire. EcoStruxure for eMobility este un sistem care măsoară consumul complet de energie electrică din instalație și, pe baza datelor obținute, dă instrucțiuni încărcătorului. Acest lucru asigură funcționarea fără probleme a tuturor celorlalte dispozitive care utilizează electricitate în clădire.

Actualul Building Act 2019 stipulează că noile clădiri comerciale și cele aflate în curs de renovare semnificativă trebuie să instaleze cel puțin un punct de încărcare pentru fiecare cinci locuri de parcare, inclusiv infrastructura canalului. În cazul clădirilor de locuințe, este obligatorie instalarea infrastructurii de canal pentru fiecare loc de parcare. Una dintre cele mai mari modificări aduse de noile directive este că pentru fiecare trei locuri de parcare trebuie să existe încărcător. Având în vedere modificările aduse directivelor ETS, EED și EPBD și stabilirea unor obiective mai ridicate pentru reducerea emisiilor legate de transport, reglementările naționale vor fi modificate cu scopul de a accelera introducerea mobilității electrice.

Cetățenii au deja opțiunea de a cofinanța investițiile în instalarea stațiilor de alimentare, pe care ar trebui să le folosească. Înainte de a decide investiția, trebuie să verifice instalația electrică din clădire, starea dispozitivelor de protecție, puterea instalată și, când e cazul,  cantitatea de energie pe care o primește clădirea de la centrala solară proprie. După obținerea datelor și crearea devizului de cost al investiției, cel mai important este obținerea acordului majorității coproprietarilor.

schneider-electric-vector-logoFiecare investiție afectează bugetul gospodăriei, dar investiția în modernizare energetică, surse regenerabile de energie și e-mobilitate, este o investiție în viitorul pe care ni-l dorim. Scopul nostru este să atingem obiectivele strategiilor energetice, atât la nivel UE, cât și național, și pentru asta sinergia sistemelor de transport, de energie și angajamentul tuturor sistemelor și indivizilor, pentru contribuția lor esențială la realizarea acestui proiect este foarte importantă.

de Lucian Enaru, Director General Schneider Electric România, Republica Moldova și Armenia