Amadeus este o companie care a plecat în activitatea ei de la oferirea unei platforme de rezervări zboruri prin linii aeriene pentru pasageri. Revista Club IT&C a discutat cu Robert Komartin, directorul general al filialei din România a companiei, despre ce înseamnă Amadeus acum şi tendințele din travel management.
Club IT&C: De ce este nişată activitatea Amadeus, când potenţialul de extindere este foarte mare?
Robert Komartin: Da, este o întrebare bună. Există un proces de extindere, dar e unul destul de lent. Amadeus are o tradiţie pornind de la sistemele de rezervări pentru liniile aeriene. Acesta e nucleul, aşa numitul GDS sau Global Distribution System. A fost un nucleu mai mult decât suficient în sensul de a-l face permanent stabil încât să nu apară nevoia companiei de a se duce către alte zone. Însă pe măsură ce ecosistemul tehnologic din travel s-a complicat, au apărut şi extinderile de soluţie. La ora actuală Amadeus înseamnă mult mai mult decât GDS, doar instrumentul de rezervare către agenţia de turism online sau offline, dar o bună parte a celorlalte activităţi este încă gestionată la nivel global, adică nu intră în atribuţiunile birourilor locale decât în termeni de sprijin. De ce? Dacă piaţa de agenţii de turism din România pare nişată, cu din ce în ce mai puţine agenţii care au tot ce le trebuie, în zona liniilor aeriene business-ul înseamnă activitate cu doar două linii în România, ori o asemenea activitate poate fi gestionată de la biroul central din Madrid. O altă linie de business este cu aeroporturile. Or câte aeroporturi au trafic real în România? Ca atare, şi această activitate se gestionează din biroul firmei de la Nisa, cu parte de dezvoltare la Londra. Există, similar, zonă de hoteluri, zonă de travel intelligence şi aşa mai departe, care extind mult funcţionalitatea, însă nu e există neapărat o nevoie de a fi gestionate de la nivel local.
Club IT&C: Bun, dar în privinţa hotelurilor, de pildă, nu se poate spune că România nu s-a dezvoltat în asemenea măsură încât să nu merite o gestionare a activităţii Amadeus de la nivel local…
Robert Komartin: Este un subiect unde în viitor s-ar putea să facem ceva pe plan local, însă lucrurile au stat cam aşa: Există marile lanţuri hoteliere cu prezenţă directă sau franşiză, care au propriul set de soluţii. Rămân hotelurile locale care nu prea sunt organizate în lanţuri hoteliere şi care sunt foarte mult rămase în urmă din punct de vedere al tehnologiei. În plus, este şi o chestiune de înţelegere a nevoii şi de educare. Prăpastia dintre hotelurile locale şi marile lanţuri internaţionale în materie de înţelegere a tehnologiei este imensă. Cele mai multe hoteluri dacă au ajuns la ideea de a se înscrie pe booking.com, de pildă. La noi multe hoteluri nici nu afişează un conţinut al ofertei hoteliere undeva.
Club IT&C: Ok, ce oferă atunci Amadeus pentru eficientizarea unei situaţii precum cea din domeniul hotelier?
Robert Komartin: Nu ştiu dacă ideea e ca toată lumea să apeleze la Amadeus direct, căci poate unele chestiuni se rezolvă prin partenerii Amadeus, dar există un ecosistem. E o problemă de adresabilitate până la urmă. La ora actuală, Amadeus este cea mai vastă platformă din lumea travel-ului. Este un soi de Google al travelului. Comparaţia nu este deloc deplasată. Suntem a zecea companie de IT software din lume. Avem cel mai mare centru de date al unei corporaţii din Europa. O fi o nişă travelul, dar el înseamnă cam 10 la sută din PIB-ul mondial. Că la noi, ţară care se doreşte turistică, reprezintă doar 2 la sută este o cu totul altă discuţie. Revenind la ce spuneam anterior, asta este esenţa firmei Amadeus: încercăm să aducem conţinut cât mai mult şi mai variat din tot felul de zone. Încercăm să ajungem la clientul final în mod direct. Cu alte cuvinte, ne ocupăm de partea de distribuţie a conţinutului prin intermediul interfeţelor care lucrează direct cu clientul final.
Club IT&C: CFR ar intra în categoria de clienţi interesanţi pentru Amadeus?
Robert Komartin: Da, în mod cert. Deja noi dispunem de platforma în care conţinutul există. Ce nu se poate face astăzi în platformă este rezervarea efectivă. Lucrăm cu căile ferate suedeze, spaniole, Deutsche Bahn etc. De ce nu se poate face asta şi la CFR, e greu de spus.
Club IT&C: Furnizori de servicii de tipul autogări.ro ar putea să fie clienţii Amadeus?
Robert Komartin: Ar putea să fie, cu condiţia să-şi facă conţinutul disponibil sub forma unor servicii web. Visul nostru ar fi să luăm omul de la uşa casei lui şi să-i asigurăm un itinerariu complet şi transparent până la întoarcerea acasă. Trebuie ca toată lumea să înţeleagă ceva aici: multe din platformele de servicii turistice din România, cum este şi cazul autogari.ro, de pildă, s-au creat şi dezvoltat ca platforme de sine stătătoare, fără a avea în vedere o integrare ulterioară cu alte platforme de tip travel. Astfel de platforme trebuie să-şi dea seama că valoarea lor constă în datele acumulate. Ele trebuie să facă datele disponibile într-un API ca să intre automat în consum în cadrul unei platforme de tipul Amadeus. Şi pentru că m-aţi intrebat anterior de extindere a platformei Amadeus, noi suntem acum şi furnizori de plăţi. Gestionăm plăţi electronice care pot fi făcute cu carduri virtuale, şi de debit şi de credit. Lucrăm şi cu Mastercard şi cu Visa. Plăţile pot fi folosite fie direct de platformă, fie de persoane care vor să facă plăţi online pentru orice. Există agenţii de turism mari din România care au ajuns să-şi plătească toate achiziţiile în acest mod. Într-un asemenea ritm am putea ajunge şi bancă în vreo zece ani.
Club IT&C: O asemenea extindere ce gen de provocări presupune?
Robert Komartin: În mod paradoxal, provocările nu sunt mai ales de natură tehnică. Provocările sunt date de asigurarea calităţii serviciilor. Să luăm de exemplu un turist care vrea să zboare cu avionul în vacanţă şi vrea să îşi ia o cameră de hotel, să îşi rezerve un mijloc de transport la destinaţie, să îşi rezerve eventual locuri în diverse locaţii de la destinaţia aleasă, şi aşa mai departe. Asta înseamnă multe interogaţii în cadrul platformei, cu multe legături conexe, şi oferirea unui răspuns în timpi de ordinul sutelor de milisecunde. Însă platforma nu poate asigura că maşina rezervată la sosire e perfect curată, că acea cameră de hotel rezervată corespunde celor cerute de client şi aşa mai departe.
Club IT&C: Dar platforma nu poate fi socotită responsabilă pentru astfel de lucruri…
Robert Komartin: Evident că nu, însă aici este marea provocare pe care ne gândim să o abordăm în viitor. La liniile aeriene nu a fost şi nu este cazul. Acestea dispun de un set de rutine care datează de vreo cincizeci de ani. IATA a inventat internetul înainte de a se numi internet, a inventat cloud-ul înainte de a se numi cloud. Aici există un set de standarde care sunt extrem de fiabile, chiar dacă pot părea depăşite. Când ieşi din lumea asta şi intri în alte zone, constaţi că nu mai există aceleaşi standarde. Iar atunci apar şi feedback-uri negative, pe care nimeni nu şi le doreşte.
Club IT&C: În spatele sistemului de rezervări există fluxuri de documente fizice. Este nevoie ca entităţile cu care lucraţi în platformă să aibă instalate sisteme IT de tipul management de documente, de pildă?
Robert Komartin: Nu, nu e nevoie. Fiecare parte a sistemului din platformă îşi generează documentele respective necesare şi dispune de mecanisme de transmitere.
Club IT&C: Bun, atunci vă interesează să intraţi şi în zona de transport de mărfuri?
Robert Komartin: Nu, problema asta nu s-a pus până acum. Ar fi o diversificare interesantă, dar cred că zona asta de travel convenţional este o felie suficient de mare şi de greu de gestionat ca să ne gândim la extinderi în sensul ăsta.
Club IT&C: Cât de tentantă este o asemenea platformă pentru hackeri?
Robert Komartin: Extrem de tentantă. Există zeci de încercări zilnic.
Club IT&C: Şi atunci cum vă luptaţi contra acestor tentative?
Robert Komartin: Începând de la lucrurile evidente, cum ar fi toate standardele de securitate, până la echipe de cybersecurity care sunt active. Ele fac probing constant, încercând să simuleze atacuri împotriva filialelor în mod constant. Este o filozofie interesantă aici. Există tendinţa de a intra în sistem prin zonele periferice ale lui şi tocmai ştiind chestia asta toată lumea este în alertă permanent. Culmea este că propriile noastre echipe simulează atacuri mai des decât există atacuri reale, iar asta e foarte bine. În plus, problemele nu se opresc la hacking. Foarte importantă, de pildă, este asigurarea disponibilităţii platformei. Şi aşa mai departe.
Club IT&C: Ce alte zone de clienţi de interes ar putea să existe în viitorul apropiat pentru Amadeus?
Robert Komartin: Amadeus a fost întotdeauna o companie europeană, cu focus cel puţin regional, dacă nu chiar global. Cred că zona de travel se schimbă ea însăşi şi se extinde cu asemenea viteză că avem de muncă cel puţin zece ani ca să ţinem pasul cu aceste schimbări. Mai degrabă decât a fi centrul unei platforme, Amadeus în viitor va fi fibra unei reţele. Cert este că abia ce se va întâmpla de acum încolo va începe să fie foarte interesant.