Multe organizaţii, unele inclusiv în România, îşi structurează deja operaţiunile IT pe baza unei combinaţii hibride de cloud public şi privat, asezonată cu o doză sănătoasă de software-as-a-service şi platform-as-a-service, poate şi cu database-as-a-service şi chiar cu analytics-as-a-service. Pe cale de consecinţă, nu mai constituie o supriză faptul că platformele de management pentru gestionarea mediilor multi cloud au început să devină o prioritate.
Creşterea universului cloud, alimentată de noile dezvoltări tehnologice şi de migrări, a dus la apariţia unui mediu operaţional multicloud care trebuie gestionat cu un grad cât de cât acceptabil de control central şi unificare. Un studiu de piaţă emis în octombrie 2016 de firma de cercetare MarketsandMarkets estima o creştere a cheltuielilor globale pe soluţii de management al mediilor multi-cloud de la 939 milioane USD în 2016 la 3,4 miliarde USD până în 2021.
La rândul ei, Gartner observa anul trecut că platformele de management unificat al mediilor multi-cloud furnizează servicii pe trei paliere: managementul accesului, managementul serviciilor şi optimizarea serviciilor. Tocmai acest palier de optimizare este cel care oferă cel mai mare interes, datorită posibilităţilor de restructurare optimală a infrastructurii, echilibrării încărcărilor de lucru şi analizei inteligente a costurilor operaţionale.
Un factor care complică oarecum lucrurile eate acela că progresele înregistrate în tehnologia cloud modifică chiar modul de utilizare a cloudului. Ca atare, însuşi conceptul diferenţierii dintre un cloud public şi unul privat devine ambiguu. Există la ora actuală vendori de cloud public care încep să ofere serviciile lor cloud la sediile clienţilor. Şi reciproca este la fel de adevărată, în sensul în care au apărut vendori de cloud privat care se extind către medii de cloud public. Toate astea ar putea duce, în anul pe care tocmai l-am început, la schimbări esenţiale ale conceptului de cloud hibrid.
Pe măsură ce companiile se bazează tot mai mult pe infrastructuri, platforme şi servicii de aplicaţii bazate pe cloud, nevoia unei înţelegeri clare a modului acestora de utilizare devine esenţială pentru operaţiuni care să fie, simultan, neîntrerupte, eficiente şi economice. Ca atare, platformele de management al mediilor multi-cloud au ajuns deja o necesitate. Cu un an în urmă, o firmă americană de cercetare de piaţă, Ganthier, susţinea că anul 2016 va fi anul mediilor multi-cloud. Această firmă a avut dreptate. Un an mai târziu, gestionarea unor asemenea active de o manieră consistentă va deveni mai mult ca sigur marele diferenţiator între succes şi eşec.