Inteligența artificială a căpătat puteri importante în ultimii ani, dar totuși nu reprezintă încă soluția pentru fiecare problemă de securitate, oferind totuși un grad ridicat de apărare.
Guvernele au dezvoltat tehnologii inovative de inteligență artificială, unele fiind declasificate în timp. Un exemplu sunt tehnologiile declasificate de departamentul apărării al SUA, care au fost adoptate de compania Adatos pentru a produce rapoarte de date rapide. Aceste practici nu sunt chiar noi, primul echipament care utiliza inteligența artificială pentru securitate fiind descoperit în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Echipamentul era utilizat de Marea Britanie pentru spargerea codurilor germane Enigma, utilizând tehnici care stau la bază calculelor și a inteligenței artificiale. Încă de atunci departamentul de securitate și armata SUA utilizează tehnici de învățare a inteligenței artificiale pentru procesarea unor cantități mari de date. Actualele provocări lansate prin lupta anti-terorism necesită rapoarte și analize rapide a datelor procesate, esențialul fiind depășirea barierei dintre sistemele artificiale și umane, pentru procesarea mai rapidă a informației, și implicit pentru luarea unor decizii mult mai rapid decât inamicul.
Trecând din zona militară și a siguranței naționale, inteligența artificială a ajuns și în zona de divertisment și sport, având abilitatea de a concura cu mari jucători de șah sau alți sportivi în emisiuni TV. Majoritatea evoluțiilor din acest domeniu vin odată cu creșterea rapidă a puterii de calcul, având mari cantități de date obținute de la o gamă largă de dispozitive și capacitatea rapidă de procesare a acestora. Totuși, experții în securitate și inteligență artificială spun că evoluția aceasta ar putea fi o mare dezamăgire din cauza faptului că oamenii își doresc și cred că evoluția tehnologică va duce la abilitatea de gândire și operare identică sau chiar mai avansată decât cea umană. Inteligența artificială este în plin proces de dezvoltare, mai ales în contextul în care deja reușește să realizeze funcții umane, ajutând la rezolvarea unor probleme reale mult mai repede și eficient.
Învățarea mașinilor și inteligența artificială sunt deja accesibile pentru o gamă largă de aplicații, fiind deja tehnologii mature care ajută companiile să dezvolte sisteme inteligente pentru creșterea eficienței, a securității și a experiențelor pentru utilizatori. Conform unui studiu IDC, piața inteligenței artificiale din zona Asia-Pacific va crește cu 63,9% anual până în 2020, depășind rata globală de 55,1%. Serviciile bazate pe inteligență artificială au capacitatea să ofere servicii contextuale, personalizate dar și analize predictive care ajută companiile să își automatizeze procesele de management și capabilitățile generale de lucru. Ca exemple sunt dați roboții de ajutor din zonele financiare, retail, optimizarea în logistică, analiza imaginilor medicale sau automatizarea proceselor de lucru prin roboți. Mașinile de învățare și platformele de inteligență artificială sunt considerate greu de ”învățat”, dar procesul se dovedește a fi de succes în momentul când încep să se vadă rezultatele. Conform specialiștilor de la Gartner, în prezent majoritatea proceselor ce necesită analiza unor mari cantități de date de către operatori umani, sunt candidate pentru procesarea de mașini bazate pe inteligență artificială. Ca exemplu este dată identificarea fețelor unor urmăriți în sisteme de supraveghere video complexe, cu multe camere și imagini de procesat. Aceleași capabilități pot fi utilizate și în cazul optimizării securității cibernetice și a siguranței mașinilor cu conducere automată.
În securitatea cibernetică, învățarea mașinilor activează sisteme avansate de securitate software, care recunosc ușor și rapid amenințări care ataca sistemele, blocându-le total. În acest timp, o bază de date cu amenințări este construită automat, ajutând aplicațiile să blocheze mai eficient atacurile în timp.
Soluțiile existente care utilizează motoare vechi de lucru, deja sunt depășite, atacatorii adaptându-se la noile tehnologii, învățând din dezvoltare. Aceste soluții vechi au capacitatea de a testa fișiere înainte ca acestea să fie executate, în multe cazuri amenințarea fiind deja în sistemele ce ar trebui protejate, de multe ori simpla blocare a execuției fișierelor fiind deja o măsura târzie. Învățarea sistemelor cu înaltă precizie activează funcții avansate de securitate, blocând total atacurile și eliminându-le din sistem, dar și blocând intrările false de fișiere și analize, precum și exploatarea sistemelor de operare pentru a fi sparte.
Inteligența artificială este rapid adoptată și de departamentele de marketing, unde este utilizată pentru studiul clienților și a modului în care aceștia reacționează la schimbările de piață. Acest lucru ajută companiile să adapteze campaniile de marketing, țintind audiența cea mai bună și utilizând cele mai bune canale de comunicare. Conturarea imaginii clientului poate reprezenta o cheie a succesului pentru companii și adaptarea acestora la pretențiile și dorințele clienților.
În alt context, accentul pus agresiv pe inteligența artificială poate avea și consecințe negative, în special din cauza creșterii rapide a volumelor de date și a riscului de a elimina total angajații umani din companii. Tehnologia trebuie introdusă și tratată ca un ajutor al factorului uman, nu un concurent sau chiar înlocuitor. Totuși, inteligența artificială este utilizată în prezent chiar și în locul specialiștilor de date, în domeniul financiar unde se construiesc modele de risc la rate mult mai rapide decât prin utilizarea oamenilor. Mașinile construiesc aceste modele rapid și precis, factorul uman având cel mult funcție de testare a preciziei și încrederii sistemelor.