NEW TECHNOLOGY — April 11, 2017 at 3:48 pm

Cum să transformi mobilitatea în productivitate securizată

by

Mobilitate

Transformarea forţei de muncă dintr-o firmă în forţă mobilă înseamnă, la ora actuală, mai ales regândirea proceselor de afaceri şi schimbarea mentalităţilor utilizatorilor din punct de vedere al tehnologiilor şi serviciilor IT folosite. O asemenea paradigmă existenţială este cu atât mai adevărată cu cât firma este, din punct de vedere al angajaţilor, mai dispersată geografic.

Din acest punct de vedere, aşa-numitul BYOD pur (Bring Your Own Device) pare să fi pierdut definitiv bătălia în favoarea mobilităţii controlate. De ce? Deoarece este vorba, până la urmă, de păstrarea sau chiar creşterea productivităţii muncii în condiţii de mobilitate a salariaţilor, însă cu păstrarea caracteristicilor de securitate a datelor companiei asigurate anterior de lucrul pe dispozitive situate în interiorul reţelei de firmă.

O astfel de transformare este valabilă şi chiar necesară în universul contemporan pentru firme de toate dimensiunile şi din toate verticalele industriale unde mobilitatea reprezintă un element obligatoriu al vieţii profesionale de zi cu zi. Se poate merge mai departe chiar şi se poate spune că este necesară mai ales pentru firmele din zona serviciilor, deoarece firmele mari din zona industrială au început deja să implementeze o altă tehnologie de top, Internet of Things.

Dacă luăm, de pildă, cazul unei firme de consultanţă cu răspândire naţională, în cadrul căreia activitatea salariaţilor se axează pe lucrul la sediile clienţilor, trecerea la mobilitatea controlată reprezintă pasul firesc înainte către creşterea eficienţei firmei. De ce mobilitate controlată? Răspunsul este simplu: deoarece diversitatea mare a dispozitivelor existente (telefoane inteligente, tablete etc) cu diverse sisteme de operare generează pentru companie mai multe probleme decât le rezolvă în condiţii de mobilitate.

Practic, pentru a asigura mobilitatea angajaţilor, firma trebuie să funizeze infrastructura, procesele şi aplicaţiile de pe urma cărora forţa de lucru mobilă să profite cu adevărat prin colaborarea cu colegii şi recurgerea constantă la accesul la documente interne pentru a fi în permanenţă capabili să răspundă cerinţelor clienţilor. Iar aşa ceva nu se poate realiza, în condiţii de eficienţă economică, decât prin folosirea de către angajaţi a unui anumit tip de dispozitive mobile, agreat de departamentul IT al companiei.

Iar lucrurile nu se opresc aici. O astfel de investiţie a companiei trebuie efectuată conform unei strategii pe termen mai lung legată de mobilitate şi accesibilitate. Ca atare, un prim pas extrem de important şi de util în stabilirea acestei strategii constă în găsirea celei mai bune soluţii care să mulţumească atât salariaţii mobili, cât şi echipa de implementare IT din companie. Iar în acest scop, desfăşurarea de sesiuni de tip brainstorming prin folosirea unor platforme şi modele inteligente de colaborare în astfel de scopuri, cum ar fi, de exemplu, platforma Fujitsu Workstyle Analysis de la Fujitsu, devine imperioasă.

O astfel de platformă permite managementului companiei nu doar să observe modul în care salariaţii ar dori să utilizeze tehnologia mobilă, ci şi să definească tipuri distincte de utilizator, conform nevoilor tehnologice ale fiecăruia, de la salariatul aflat la birou, cu nevoi doar ocazionale de mobilitate, la utilizatorul extrem de mobil, care trebuie să fie permanent în contact cu practicile existente şi chiar cu echipe internaţionale de colaborare pentru a satsiface cerinţele clienţilor.

Ce rezultă în urma unei asemenea analize? În principiu o matrice de cerinţe cheie care pot fi urmărite pe parcursul proiectului de trecere la mobilitate, adică un element extrem de puternic de convingere a consiliului de administraţie al companiei că investiţiile efectuate în tehnologie nu înseamnă doar acordarea unor dispozitive noi oamenilor, ci construirea unui nou model de afaceri. Şi asta deoarece o astfel de matrice reprezintă doar primul pas către introducerea ulterioară de alte aplicaţii de creştere a productivităţii, cum ar fi managementul de proiect, recunoaşterea vocală sau conferinţa video. Până la urmă, mobilitatea într-o companie înseamnă adoptarea de instrumente noi de afaceri şi nu folosirea de dispozitive la modă pentru un alt stil de viaţă personal.