Chiar dacă oamenii pretind că țin la amintirile lor mai mult decât la orice alt tip de informație păstrată pe dispozitivele lor digitale, ei sunt dispuși, totuși, să le vândă pe bani puțini, arată o cercetare realizată de Kaspersky Lab.
Sondajul a arătat că, pentru 49% dintre oameni, fotografiile cu ei înșiși, într-o ipostază “delicată”, sunt cele mai valoroase informații pe care le au pe dispozitivele lor, urmate de fotografiile care îi reprezintă pe copiii lor și partenerul de viață. Gândul că ar putea să-și piardă toate aceste amintiri prețioase este considerat mai neplăcut decât perspectiva unui accident de mașină, despărțirea de partener sau o dispută cu un prieten sau cu un membru al familiei. Însă, atunci când au fost puși față în față cu decizia de a șterge aceste informații pentru bani, utilizatorii și-au dat informațiile digitale, precum fotografiile, pe mai puțin de 10,37 euro.
Când sunt întrebați, oamenii spun că amintirile digitale ocupă un loc special în inimile lor, poate pentru că aceste amintiri sunt considerate de neînlocuit. Peste două cincimi, de exemplu, spun că nu ar putea să inlocuiască fotografiile și video-urile din călătorii (45%), pe cele cu copiii lor (44%) sau cu ei înșiși (40%). Studiul arată că gândul pierderii acestor amintiri prețioase este considerat foarte stresant de majoritatea oamenilor. Mai mult, acest studiu indică faptul că oamenii țin la dispozitivele și fotografiile lor chiar mai mult decât la parteneri, prieteni sau animale de companie.
Kaspersky Lab a întrebat participanții cât de afectați ar fi dacă ar trece prin diverse scenarii, printre care boala unui membru al familiei, despărțirea de partener, un accident de mașină, pierderea fotografiilor digitale, a contactelor și altele. La nivel global, boala unui membru al familiei s-a clasat pe primul loc, fiind considerată de respondenți cel mai neplăcut incident pe care l-ar putea trăi. Pierderea sau furtul unui dispozitiv și pierderea fotografiilor personale s-au clasat pe locul al doilea și al treilea, în topul situațiilor neplăcute, în numeroase regiuni ale globului, depășind situații ca accidentele de mașină, despărțirea de partener, o zi proastă la serviciu, certuri cu membrii familiei și prietenii și, în unele cazuri, chiar o boală a animalului de companie.
Totuși, un experiment efectuat pentru Kaspersky Lab de psihologii media de la Universitatea Wuerzburg le-a arătat cercetătorilor un rezultat contradictoriu: în ciuda faptului că pretind că țin la informațiile lor, oamenii sunt, în același timp, dispuși să le vândă pentru o sumă suprinzător de mică.
Participanții la experiment au fost rugați să aprecieze cât ar valora, în bani, informațiile stocate pe smartphone-urile lor, inclusiv fotografii cu familia și prietenii, informațiile de contact și documentele personale. În mod suprinzător, valoarea pe care utilizatorii au dat-o informațiilor lor a fost semnificativ mai mică decât ar fi fost de așteptat, având în vedere disconfortul prin care au spus că ar trece dacă ar pierde acele date. Oamenii au avut tendința de a pune preț mai mare pe detaliile lor financiare și de plată (în medie 13,33 euro) decât pe alte tipuri de date. Informațiile de contact au fost apreciate ca valorând, în medie, 11,89 euro, iar fotografiile au fost evaluate la o medie de doar 10,37 euro.
În plus, experimentul a arătat că este foarte probabil ca tocmai amintirile cele mai prețioase ale oamenilor să fie schimbate pe bani. Atunci când participanților li s-au oferit bani (pe baza sumelor amintite) în schimbul ștergerii informațiilor respective (nicio informație nu a fost ștearsă cu adevărat), fotografiile cu familia și prietenii, documentele personale și fotografiile cu participanții au primit cel mai frecvent aprobarea de a fi șterse.
”Experimentul ne-a arătat niște concluzii interesante și care ne pun pe gânduri: chiar dacă oamenii cred că înțeleg cât de importante sunt datele lor, valoarea lor emoțională nu este reflectată în acțiunile de zi de zi. Pe de o parte, oamenii par să fie conștienți de tipurile de informații care sunt cele mai importante pentru ei, apreciind că este foarte neplăcut să-și piardă amintitile digitale, precum fotografiile”, comentează Andrei Mochola, Head of Consumer Business la Kaspersky Lab. “Pe de altă parte, ei nu conștientizează valoarea datelor lor și, astfel, pun o valoare monetară mică pe ele. Ei știu că, din punct de vedere emoțional, sunt importante, dar nu sunt capabili să le estimeze valoarea încă. Ar avea nevoie de cineva care să le reamintească mereu ce importante sunt informațiile lor, înainte de a le face publice sau de a permite cuiva să le șteargă. ”
Pentru mai multe informații despre experiment și studiu, vă rugăm să citiți raportul: “Risking data heartache: it hurts to lose the data you love ”.