Utilizarea inteligenței artificiale în companii este văzută în prima fază ca o eficientizare a operațiunilor, dar la scurt timp după implementarea există riscul de îngreunare a proceselor, chiar dacă sunt utilizate aplicații inteligente.
Cele mai multe probleme apar în momentul în care compania vrea să obțină beneficiile utilizării tehnologiilor inteligente, procesele devenind dificile și consumatoare de timp. Cauza acestor probleme este o abordare greșită a utilizării datelor, care sunt necesare inteligenței artificiale pentru a funcționa la capacitatea sa maximă. Companiile trebuie să ofere cantități mari de date sistemelor bazate pe inteligență artificială pentru ca acestea să prelucreze și să ofere informațiile dorite de companii. Companiile cheltuiesc sume mari pentru factorul uman care procesează aceste date, costurile fiind mult ridicate față de cele cu sisteme de prelucrare bazate pe inteligență artificială, dar în același timp, o abordare greșită în implementarea inteligenței artificiale nu va reduce aceste costuri.
La baza tuturor sistemelor bazate pe inteligență artificială stau datele, care cu cât sunt mai multe și integrate în algoritmi, rezultatele date de sistemele inteligente sunt mai clare. Astfel, cu cât datele sunt mai puține, cu atât companiile pierd prin implementarea sistemelor inteligente care lucrează ineficient. Analiștii consideră totuși, în special pentru companiile mici, că nu cantitatea datelor este importantă, ci densitatea acestora, inteligența artificială oferind rezultate excepționale dacă procesează date concrete, chiar și nestructurate. Odată implementată în companie, inteligența artificială nu este doar o ustensilă nouă și modernă, este un nou mod de abordare și de lucru, unul puternic, care necesită regândirea modului de lucru și a modului de luare a deciziilor.
Companiile vor trebui să gândească strategiile de lucru după implementarea inteligenței artificiale, care poate optimiza de exemplu campaniile de marketing sau țintele de vânzări. Încă de la primii pași trebuie realizată o strategie de implementare și mai ales de abordare, unele companii fiind reținute în acordarea încrederii în calculatoare, altele fiind reținute în eliminarea totală a operatorilor umani. Conform analiștilor Forrester, aceste decizii trebuie să fie luate concret, pentru a evita costuri ridicate după implementare, costuri ce pot fi date de utilizarea în paralel a operatorilor umani și a sistemelor de calcul inteligente. Astfel, rămân multe întrebări care necesită răspunsuri, cum ar fi capabilitățile sistemelor bazate pe inteligența artificială în funcție de profilul companiei care o utilizează, sau cele ce duc la convingerea echipelor de management în favoarea acestor sisteme. Dar, esențialul este că inteligența artificială are o abordare în creștere și un potențial enorm. Mai mult, o serie de aplicații bazate pe inteligența artificială rulează în cloud ca SaaS, singura preocupare a companiilor fiind asigurarea surselor de date pentru aplicații.
Analiștii sunt optimiști și spun că în general companiile vor merge către utilizarea inteligenței artificiale, în special forțate de comportamentul clienților și de creșterea competitivității în general.