IDC a previzionat, în cadrul unui recent forum desfăşurat la Bucureşti, că directorii de IT vor juca un rol fundamental în transformarea digitală a companiilor în care activează, în condiţiile în care ei înşişi reuşesc să se transforme.
Ce spune, în esenţă, IDC? Că până în 2020, structura piețelor la nivel global se va schimba datorită apariției noilor competitori și pe măsură ce startup-uri inteligente vor afecta semnificativ modul clasic în care companiile de top își desfășoară afacerea. Mai mult, cel puțin 25% dintre canalele de vânzări tradiționale nu vor mai exista în forma actuală, mai ales că noile companii vor aborda canalele de distribuție cu modele de business inovatoare, bazate pe experiență specializată pe fiecare industrie. Având în vedere această dublă amenințare, doar companiile care vor reuși să implementeze cu succes Transformarea Digitală vor continua să crească și să câștige cotă de piață.
“Trebuie să privim clar realitatea în faţă,” declara, cu ocazia unei conferinţe de presă care a precedat forumul, Steven Frantzen, Senior Vice President, EMEA Region, MD CEMA Region, IDC. “Ce constatăm, la nivelul Europei, de pildă? Stagnare economică, provocări la adresa productivităţii venite dinspre pieţele emergente, erodarea preţurilor la resurse naturale. În plus, pe continentul nostru avem de-a face cu criza monedei unice, cu fenomene precum Brexit şi migraţia maselor largi de oameni din zone afectate de conflicte militare, dar şi cu alegeri politice marcate de populism.”
“Astfel de elemente concrete ale realităţii fac ca, până în 2020, 40% din companiile europene din indexul FT500 să-şi vadă cea mai mare parte a afacerii depinzând de abilitatea de a crea produse, servicii şi experienţe cu puternică tentă digitală. Asta dacă vor dori să supravieţuiască în noile condiţii economice,” adăuga Frantzen. “Acest fapt va face ca în anul 2019 cheltuielile globale pe iniţiative de transformare digitală să ajungă la 2.200 miliarde USD, ceea ce înseamnă o creştere de aproape 60% faţă de 2016.”
Ce va însemna îmbrăţişarea economiei digitale pentru companiile europene, în viziunea oficialului IDC? Până în 2020, o treime din directorii IT şi cei de operaţiuni din cadrul companiilor europene FT500 vor ajunge să fi petrecut cel puţin cinci ani într-un rol de leadership tehnic. Până în 2019, 70% din directorii IT vor ajunge să recunoască limitările IT-ului tradiţional şi vor adopta o abordare de leadership care să stimuleze ciclurile virtuoase de inovare.
Mai mult, până la sfârşitul acestui an, peste 80% din companiile europene vor dispune de echipe dedicate transformării digitale sau inovaţiei. Peste 25% din companiile europene care lucrează cu consumatorii finali vor ajunge până la sfârşitul acestui an să adopte strategii de marketing care implică realitatea virtuală/augmentată. De ce? Deoarece până în 2021, peste 1 miliard de oameni la nivel global vor ajunge să acceseze regulat aplicaţii, date şi conţinut prin intermediul unei platforme de realitate virtuală/augmentată.
Tot IDC spune că până în 2020 o treime din companiile europene FT500 vor fi conectate la platforme deschise şi automatizate de schimb de informaţii în scopul obţinerii mai rapide de date utile pentru procese de guvernanţă şi de dezvoltare produse. În plus, 40% din proiectele IT europene vor ajunge până în 2019 să creeze noi servicii digitale şi fluxuri de venituri care să genereze bani din datele folosite. Iar până în 2019, 40% din toate iniţiativele de transformare digitală şi 100% din toate eforturile eficiente legate de IoT vor fi sprijinite de capabilităţi cognitive şi de inteligenţă artificială.
În ceea ce priveşte România, potrivit „Digital Transformation Maturity”, un studiu IDC desfășurat la nivel regional în 2016, România a fost țara în care managerii au acordat cea mai mare importanță necesității înțelegerii avantajelor operaționale ale Transformării Digitale pentru dezvoltarea afacerii lor pe termen scurt și lung, prin comparație cu alte țări europene.
Ecosistemul canalelor de distribuție va fi, de asemenea, transformat de apariția unor noi tipuri de parteneri, specializați pe industrii sau nișe, în loc de activități specifice. Considerând că, în 2020, cheltuielile pentru tehnologiile și soluțiile Platformei a 3-a (Cloud, Mobility, Big Data, Social) le vor depăși pe cele aferente celei de-a doua platforme, partenerii se vor concentra în jurul soluțiilor de industrie, care vor angaja specialiști din verticalele de business pentru a susține aceste inițiative.
Noile tehnologii, modele de business, prețuri, competitori, parteneri și clienți din economia digitală vor pune presiune foarte mare pe furnizorii tradiționali de IT și vor împinge noii jucători în roluri de dominare a unei piețe. Așadar, în următorii câțiva ani, vom asista la o schimbare perpetuă în situațiile financiare ale furnizorilor de servicii, 1/3 din actualii competitori la nivel global fiind cumpărați, comasați, restructurați sau repoziționați.
Conform aceluiaşi studiu IDC, în structura de management, directorii IT sunt cei care vor conduce Transformarea Digitală (39% dintre respondenți), dar, pentru a continua în această manieră, este necesar pentru departamentul de IT să se mute din zona de centru de cost. Actualmente, directorii generali sunt cei activi și ca sponsori (48%) sau chiar conduc Transformarea Digitală (10%). Simultan, directorii de operaţiuni şi cei de marketing au început să aibă un rol în tot acest proces, în condițiile în care foarte puține companii au un director dedicat transformării digitale (Chief Digital Officer – CDO). Studiul IDC mai arată că există nevoia ca întregul mediu de business să susțină Transformarea Digitală.
„În discuțiile noastre cu CIO de top din România, am descoperit că peste jumătate din aceștia (53%) sunt deja în plin proces de Transformare Digitală în 2017, iar 16% sunt pe cale să demareze acest proces. În același timp, 22% sunt în stadiul de planificare și doar 9% nu au deloc planuri de Transformare Digitală”, a adăugat în încheierea evenimentului Alina Georgescu, Country Manager IDC România.