În acest an la Fujitsu Forum 2017, am avut oportunitatea de a discuta despre transformarea digitală a companiilor cu Juan M. Porcar, Vicepreședinte pentru Europa de Est, Rusia & CIS, și Africa la Fujitsu.
Club IT&C: Ca furnizor de tehnologie, Fujitsu se poziționează ca promotor al transformării digitale. Care sunt principalii factori pe care trebuie să îi vizeze un client care dorește să se implice în procesul de transformare digitală, pentru a face procesul cât mai rapid și mai eficient?
Juan M. Porcar: Vorbim despre dezvoltarea unor proiecte de co-creație, cheia este să avem oameni de afaceri care știu ce este ambiția și competiția şi care știu unde și cum vor să ajungă. Avem nevoie de oameni tehnici care să cunoască tehnologiile cheie pentru transformarea digitală. Fujitsu a găsit tehnologiile necesare, pe care le numim generic servicii conectate, care cuprind managementul datelor, IoT, securitatea și datele. Apoi, toate acestea sunt puse la un loc, împreună cu oamenii, pentru a discuta și planifica un drum clar ce trebuie urmat. Dar, simplificat, spunem care sunt tehnologiile care merită luate în calcul, fiind cele descrise mai devreme – managementul datelor, IoT, securitatea și datele.
Însă când vorbim de digitalizare, noi vorbim și de mega tendințe. Una dintre ele este cea legată de inteligență. Dacă se poate adăuga inteligență la procesele deja existente, atunci se obțin îmbunătățiri vizibile rapid. Altă mega tendință este conectivitatea, care are şi ea darul de a îmbunătăți procesele de afaceri dintr-o companie. Desigur, când vorbim de toate aceste lucruri, vorbim, de fapt, despre date. Nu există transformare digitală în absența datelor. Acestea sunt cele care suferă, în esență, transformarea digitală. Dimensiunea companiei nici nu mai contează când e vorba de date.
Ideea este că transformarea digitală înseamnă transformare de proces de afaceri mai înainte de transformare tehnologică. Dacă întrebi acum potențialii clienți unde simt cea mai acută nevoie de digitalizare, răspunsul cel mai răspândit este în zona de vânzări. Iar asta se petrece din pricina competiției puternice generate de companiile concurente care sunt native digital. De acolo, transformarea poate fi la fel de simplă ca o instalare de nouă aplicație web. Sau poate fi foarte dificilă. Aici intervine partenerul tehnologic cu care lucrezi.
Club IT&C: Creșterea eficienței operaționale, o mai bună experiență a clienților și marjele de profit mai mari se numără printre avantajele promovate de fanii transformării digitale pentru companii. Dar ce beneficii vor obține oamenii obișnuiți de la intrarea într-o epocă digitală?
Juan M. Porcar: Cred că viața va deveni mai ușoară, deoarece epoca digitală este ceea ce numim societatea centrată pe oameni și suntem convinși că implementarea experiențelor digitale, în special în sectorul public, va reduce timpul pentru proceduri administrative, salvând timpul oamenilor. Deci, pe măsură ce utilizăm transformarea digitală, redăm timpul oamenilor pentru familiile și ocupațiile lor de bază. De asemenea, nu cred că transformarea digitală va lua locurile de muncă ale oamenilor. Dar vor fi schimbări la nivelul locurilor de muncă, care se vor transforma pe măsură ce oamenii se vor acomoda cu noul sistem digital ce le oferă acestora mai mult timp. Fujitsu se va concentra și va investi în continuare, în special către sectoare precum sănătatea și educația. Fujitsu dezvoltă sisteme deep learning în scopul accelerarării operării calculatoarelor, pentru a pune tehnologia în slujba oamenilor.
Club IT&C: Transformarea digitală are toate trăsăturile unui eveniment holistic global. Cum se pregătește Fujitsu pentru a face față unui astfel de eveniment?
Juan M. Porcar: Suntem tradiţional puternici în banking, retail, health şi manufacturing. Acestea se numără şi printre verticalele care se pretează cel mai bine la transformarea digitală.
Cred că digitalizarea merge în ritm diferit în funcţie de sectorul industrial. Noi suntem furnizori de tehnologie, iar tehnologia lucrează la un nivel mult mai orizontal, aşa că privim lucrurile mult mai holistic. Expresia folosită de noi, “servicii conectate” înseamnă seturi de platforme şi tehnologii care includ managementul datelor, IoT, securitate şi cloud, toate acestea, împreună, constituind platforma noastră tehnologică pentru digitalizare.
Club IT&C: Cum ați integrat telefonul mobil în transformarea digitală?
Juan M. Porcar: Recent am încheiat un proiect în Finlanda pentru utilizatorii de telefoane mobile în relaţie cu staţiile de alimentare cu combustibil. Consumatorii de acolo pot preconfigura acum tot ce ţine de experienţa lor de alimentare cu combustibil, în sensul în care tot ceea ce ţine de alimentare poate fi dinainte programat, inclusiv plata, prin telefonul mobil. Iar când el a terminat de alimentat, pur şi simplu pleacă de la benzinărie. Este vorba de experienţa utilizatorului, care trebuie să fie cât mai plăcută într-un univers digital. Aplicaţia de mobil a fost descărcată de 600.000 de oameni în trei luni, ceea ce arată clar că viitorul aparţine acelor soluţii care fac ca lucrurile să se petreacă mai repede şi mai facil pentru oameni.
Club IT&C: Ajungând la o perspectivă mai tradițională, în ce regiune europeană sunteți responsabili pentru transformarea digitală?
Juan M. Porcar: Transformarea digitală merge cu mare viteză peste tot, deci guvernele o implementează, sectorul privat o implementează, băncile o implementează, deci este peste tot. Guvernele au mecanisme bune pentru implementarea semnăturii digitale și a sistemelor inteligente de înregistrare a cetățenilor. În EMEA în special guvernele sunt interesate de transformare deoarece vor mecanisme mai bune de interacțiune cu cetățenii și de îmbunătățire a procesului legislativ.
Club IT&C: Care este poziția Fujitsu pe piața din România și ce proiecte mari rulați acolo?
Juan M. Porcar: În România am întărit canalul de distribuție în ultimii doi ani. De asemenea, lucrăm împreună cu alți jucători mari care au intrat pe piață. Suntem unul din marii parteneri ai unor companii locale și afacerile noastre cu ei cresc foarte repede şi foarte mult în România. Deoarece avem o abordare indirectă, o mare parte a afacerii noastre depinde de parteneri şi de canalul de distribuție. Acum sectorul public acoperă mai mult de 60% din venituri, dar intenționăm să ajungem la o proporție de 50-50% sector public-sector privat în următorii ani. Creșterea e bazată pe parteneri. Fujitsu este foarte implicată în comerţul de tip check-out în locaţii fizice. În România acest tip de comerţ nu este foarte dezvoltat, dar lucrăm la schimbarea acestei situaţii cu partenerii. De asemenea, cred că o altă tendinţă este legată de experienţele consumatorilor legate de folosirea noilor tehnologii, cum ar fi telefonul mobil.