Dell și Lonely Whale lansează o iniţiativă de colaborare, de tip open-source, denumită NextWave, la care participă General Motors, Trek Bicycle, Interface, Van de Sant, Humanscale, Bureo şi Herman Miller. NextWave convoacă companii de vârf și organizații orientate către consumatori pentru a dezvolta primul lanț de aprovizionare-desfacere cu materiale din mase plastice recuperate din mediul marin la scară comercială. Printre membrii suplimentari ai grupului care sprijină această iniţiativă se numără UN Environment, 5Gyres Institute, Zoological Society of London şi New Materials Institute.
Cercetările arată că un volum de deşeuri din mase plastice estimat la 8 milioane de tone a fost deversat în apele mărilor şi oceanelor doar în anul 2010, iar dacă această tendinţă nu se schimbă, mai mult de 150 de milioane de tone de deşeuri din plastic vor ajunge în oceane până în anul 2025. Acest fapt reprezintă nu doar o ameninţare gravă la adresa vitalității ecosistemelor din oceanele planetei, care includ recifurile de corali și principalele medii de înmulțire pentru pești, ci şi un efect negativ la adresa sănătăţii şi longevităţii speciilor marine şi a fiinţelor umane.
Membrii NextWave vor împărţi responsabilitatea de dezvoltare a unui model sustenabil care reduce poluarea marină cu deșeuri plastice, lucru care generează beneficii economice şi sociale pentru mulţi actori implicaţi. În plus, consorţiul va asigura infrastructura şi suportul necesar pentru lanţul de aprovizionare-desfacere creat ca acesta să satisfacă cererile şi să se alinieze la standarde sociale şi de mediu aprobate la nivel global. Nu în ultimul rând, iniţiativa va confirma integritatea lanţului de aprovizionare şi integrarea rezultată în termeni de noi produse prin intermediul conformităţii cu normele şi a verificării impactului de către terţe părţi externe.
The Lonely Whale, un ONG dedicat apropierii oamenilor de mediul marin prin educaţie, campanii adresate consumatorilor şi soluţii bazate pe criterii de piaţă, se va alătura şi ea consorţiului. NextWave va angaja în mod activ oameni de ştiinţă şi va susţine lucrul cu deşeuri provenite din ape marine, precum şi sănătatea acestor ape pentru a genera un model sustenabil care să sprijine nevoile comunităţilor şi a mediilor de coastă marină. Iniţiativa este sprijinită de UN Environment, partenerii din sectorul privat fiind invitaţi să se înroleze în campania Clean Seas ca parte a angajamentului luat.
NestWave anticipează că, împreună, membrii consorţiului vor reuşi să evite ca peste un milion şi jumătate de kilograme de deşeuri din plastic să ajungă în mediul marin în următorii cinci ani, echivalentul a 66 milioane de pet-uri.
Un amănunt important este acela că firmele membre ale iniţiativei au convenit să reducă şi nivelul de utilizare al maselor plastice în cadrul propriilor procese operaţionale. Este esenţial ca, în vreme ce activează pentru oprirea fluxului de deşeuri din mase plastice către apele mărilor şi oceanelor, fiecare companie să-şi evalueze propria amprentă de mase plastice şi să elimine şi/sau să reducă semnificativ propriul nivel de utilizare a maselor plastice ne-reciclabile şi de unică folosinţă.