Utilizatorii de internet au îmbogățit companiile cu datele lor personale, lucru care a dus la o creștere rapidă a inteligenței artificiale (AI), dar deja livrarea acestor informații ajunge la o limită, fiind deja luată în calcul orientarea către alte surse de urmărire indirectă a utilizatorilor.
O mare parte din problemele IT-ului se datorează relației extrem de ambigue cu utilizatorii săi. Această relație a fost întotdeauna neregulată. Giganții IT au corelat modelele lor de afaceri cu privire la capacitatea noastră de a consuma. Astfel, interesele lor sunt oarecum aliniate cu ale noastre: avem nevoie de un salariu pentru a cumpăra ceea ce este mai nou. O comparație ar putea fi aceea că Henry Ford iși plătea suficient muncitorii pentru a-și cumpăra mașinile; o carieră îi ține pe sclavi bine hrăniți ca să nu-i piardă din cauze de epuizare. Cu toate acestea, spre deosebire de Ford sau proprietarii de sclavi, mogulii tehnici din zilele noastre vor ca altcineva să le finanțeze soluțiile visate.
În timp ce multinationalele IT domină anumite nișe de la căutare la cumpărăturile online, acestea concurează din ce în ce mai mult la nivelul superior al serviciilor de date. Astfel, ele se urmează reciproc în noul teritoriu, de la mediul cloud la autoturismele autonome. Pentru mulți, consideră Amazon, astfel de servicii de informare oferă deja marje de profit mai mari decât activitățile tradiționale.
Ingredientul secret este inteligența artificială (AI) pusă în mișcare de datele recoltate de la utilizatori pe parcursul etapelor anterioare de dezvoltare. Odată ce a fost construită, AI poate fi oferită în mod eficient guvernelor și companiilor. Economia digitală de azi nu mai este ceea ce pare, și giganții tehnici știu asta. Conform declarațiilor fondatorului proiectului Google Brain și apoi șefului AI la Baidu, ”la marile companii lansăm deseori produse nu pentru venituri, ci pentru datele pe care le oferă, date pe care le vom valorifica printr-un alt produs”.
Economia extragerii datelor sugerează că nu va continua pentru totdeauna, aceasta se va opri odată ce AI, instruit cu toate datele extrase, va funcționa suficient de bine. Viitorul, cu alte cuvinte, aparține companiei Google Cloud AutoML. Cloud AutoML este un serviciu care ajută firmele să utilizeze infrastructura de învățare a mașinilor, bazată pe datele pe care utilizatorii le-au generat, pentru a-și pregăti propriile modele AI.
Prin urmare, analogia definitorie a economiei digitale ar putea fi greșită, iar datele nu sunt noul „petrol” din industrie, importanța acestora ar putea fi scurtă. Dar, AI ar putea fi definiția pe termen lung din IT, odată cu creșterea sa, sectorul tehnologic devenind o industrie cu adevărat indispensabilă, prea mare pentru a da faliment.