Valeriu Nistor, Country Director, IBM România, a avut amabilitatea să ne vorbească despre tendințele tehnologice ce conturează anul 2014, despre soluțiile și inițiativele companiei pe care o reprezintă și despre investițiile acesteia.
Club IT&C: Domnule Nistor, ce ne puteți spune despre strategia IBM la nivel mondial? Care sunt principalele direcții pe care IBM se va axa în acest an?
Valeriu Nistor: Aș vrea să menționez că IBM este cea mai inovativă companie la nivel mondial. Pentru al 21-lea an consecutiv, IBM a înregistrat cele mai multe brevete din industrie, având în portofoliu peste 6.800 de brevete inovative în 2013.
În Decembrie, IBM a anunțat cea de-a opta ediție anuală a “IBM 5in5” – o serie de inovații care au potențialul de a schimba, în următorii 5 ani, modul de lucru, de viața și de interacțiune al oamenilor.
Predicția de bază a anunțului IBM din acest an este aceea că totul are capabilitatea de a învăța – având în vedere noua eră a sistemelor cognitive, o eră în care mașinile vor fi capabile să învețe, să raționeze și să interacționeze cu oamenii în mod natural și personalizat. Aceste inovații încep să devină realitate datorită noilor tehnologii de cloud, a soluțiilor analitice pentru volumele mari de date și a tehnologiilor cognitive care sunt utilizate împreună ținând cont de regulile de confidențialitate și securitate pentru consumatori, cetățeni, studenți și pacienți.
Soluțiile și serviciile pe care IBM le oferă clienților săi acoperă toate domeniile de activitate, de la servicii financiare, la cele destina¬te sănătății, automobile, telecomunicații, educație sau guvern. Și în acest an, compania se va concentra pe dezvoltarea industriei cloud, pe furnizarea de soluții ușor de implementat și utilizat, precum și pe crearea de produse inovative, care susțin conceptul de Smarter Planet. De asemenea furnizarea de capabiltăți Big Data&Analytics, Mobile, Social Business și Smarter Commerce sunt în continuare în centrul strategiei IBM.
Club IT&C: Recent compania a anunțat o serie de investiții majore la nivel mondial. Ne puteți detalia aceste informații?
Valeriu Nistor: Compania a anunțat recent că va realiza o serie de investiții semnificative, de peste 1.2 miliarde de dolari cu scopul de a extinde portofoliul de servicii cloud. IBM investește în mod constant, încă din 2007 – peste 7 miliarde de dolari investite în achiziții care să susțină inițiativele cloud și să ofere valoare reală pentru bu¬siness-ul clienților săi. Investiția recent anunțată se referă la extinderea rețelei de centre de date concepută pentru a oferi clienților flexibilitate, transparență și control asupra modului în care sunt gestionate datele, afacerile și asupra modului de implementare a operațiunilor IT în cloud.
În fiecare zi generăm 2,5 quintilioane de bytes de date dintr-o varietate de surse – de la informații climatice, la mesaje de pe rețele de socializare, la tranzacții de cumpărături și imagini medicale.
IBM va investi de asemenea peste 1 miliard de dolari în divizia Watson Group, cu focus pe cercetare și dezvoltare și pe furnizarea pe piață a aplicațiilor cognitive și a serviciilor livrate în cloud. Aceasta investiție va include 100 milioane de dolari ce vor fi disponibili pentru investiții care să sprijine ecosistemul de start-ups și de companii care dezvoltă o nouă gamă de aplicații cognitive bazate pe Watson, în IBM Watson Developers Cloud.
Club IT&C: Ce ne puteți spune despre această rețea? Care este numărul actual de centre și câte se preconizează a fi deschise în viitorul apropiat? Unde vor fi amplasate noile centre de date?
Valeriu Nistor: Anul acesta IBM plănuiește să-și extindă oferta de servicii cloud din 40 de centre de date în 15 țări și 5 continente, incluzând America de Nord, America de Sud, Europa, Asia și Australia. IBM va inaugura 15 noi centre la nivel mondial, adăugându-se la rețeaua globală de 13 centre ale SoftLayer și 12 ale IBM. Printre locațiile în care se vor inaugura acestea pot enumera China, Washington D.C., Hong Kong, Londra, Japonia, India, Canada, Mexico City și Dallas. Cu acest anunț, IBM plănuiește să dețină noi centre de date în cele mai importante regiuni geografice și centre financiare, cu planuri ce prevăd expansiunea acestora în Orientul Mijlociu și în Africa în decursul anului 2015.
Club IT&C: Precum ați menționat, la începutul acestui an, IBM a anunțat crearea unei noi structuri: IBM Watson Group. Ce ne puteți spune despre această initiativa?
Valeriu Nistor: IBM a anunțat la începutul acestui an că va pune bazele diviziei IBM Watson Group dedicate dezvoltării și comercializării soluțiilor innovative livrate în cloud. Această decizie este parte a strategiei IBM de accelerare a introducerii pe piața a soluțiilor, serviciilor și aplicațiilor cognitive, cu capabilități de învățare astfel încât să poată furniza răspunsuri și perspective de rezolvare a unor întrebări complexe analizând volume masive de date.
IBM a prezentat trei noi servicii Watson furnizate prin intermediul cloud. Primul dintre ele, Watson Discovery Advisor, este conceput pentru a accelera și pentru a susține dezvoltarea proiectelor industriale din diverse domenii: farmaceutic, publishing si biotehnologie. Al doilea dintre servicii, Watson Analytics, furnizează perspective Big Data pe baza întrebărilor formulate în limbaj uman de orice utilizator. Al treilea serviciu, IBM Watson Explorer, ajută utilizatorii enterprise să descopere și să împărtășească perspective pe baza datelor, mult mai ușor, în timp ce susțin implementarea inițiativelor Big Data. Practic, Watson Group va accelera implementarea unei noi clase de servicii, software și aplicații cognitive computing, care va ajuta companiile să utilizeze noi perspective, să descopere răspunsuri și să inoveze. Ca parte a acestei inițiative, IBM va implementa Watson în SoftLayer.
Sistemul Watson este una dintre cele mai importante inovații din istoria de peste 100 de ani a companiei IBM și una pe care dorim să o împărtășim cu lumea. Cu aceste investiții dorim să dezvoltăm noi piețe, să atragem noi clienți și să transformăm industrii și profesii. Pentru IBM, Watson reprezintă noul catalizator pentu inovație și pentru o transformare a modului în care funcționeaza piețele.
Club IT&C: Ce ne puteți spune despre domeniile Big Data & Analytics?
Valeriu Nistor: În fiecare zi generăm 2,5 quintilioane de bytes de date dintr-o varietate de surse – de la informații climatice, la mesaje de pe rețele de socializare, la tranzacții de cumpărături și imagini medicale. Considerăm că soluțiile IBM Big Data și Analytics sunt un catalizator care ajută clienții să devină mai competitivi și să susțină creșterea. IBM ajută clienții să valorifice Big Data pentru a descoperi informații valoroase și pentru a transforma afacerea. IBM oferă cel mai mare și mai cuprinzător portofoliu din lume care include tehnologii și soluții Big Data și Analytics, care acoperă servicii, software, cercetare și hardware.
Club IT&C: Ce achiziții/investiții a realizat IBM în ceea ce privește soluțiile Big Data?
Valeriu Nistor: Experiența acumulată de IBM prin implicarea în mii de proiecte Big Data ne-a făcut să ajungem la o concluzie importantă: companiile au de câștigat când pot obține rapid informații din volumele mari de date. Recent, IBM a achiziționat Aspera, companie specializată în transmiterea de volume mari de date foarte rapid. Prin intermediul acestei achiziții, IBM adresează o provocare cheie pentru companiile de la nivel mondial, oferindu-le posibilitatea să transfere volume mari de date, într-un timp mai scurt, indiferent de poziția geografică. Putem afirma că IBM a redefinit modul în care volume impresionante de date sunt transfersate rapid, sigur și usor oriunde.
În plus, aș vrea să adaug că IBM s-a raliat fanilor tenisului implementând o nouă tehnologie inovativă în cadrul ediției Australian Open 2014. Federația de tenis din Australia și IBM au utilizat noi aplicații mobile, au îmbunătățit soluțiile analitice de date și cele de cloud computing pentru a furniza spectatorilor o experiență unică și antrenantă. IBM a adus fanii tenisului mai aproape de Australian Open 2014 furnizând noi modalități de a accesa și interacționa cu cele mai recente știri și acțiuni din terenul de Grand Slam în timp real. Prin utilizarea de tehnologii inovative și interactive IBM a oferit fanilor o experiență extraordinară și captivantă în timpul turneului internațional de tenis. Aplicațiile mobile oficiale de la Australian Open sunt ușor de utilizat, oferă rezultatele și programul în timp real, asocieri inteligente și analize privind evoluția jucătorilor și Twitter feed-uri. Noutatea acestui an o reprezintă o aplicație digitală gratuită pentru iPad care permite fanilor să își urmărească jucîtorul preferat, să trimită mesaje de sprijin pe Tweeter direct pe profilul jucătorului și să urmărească popularitatea unui jucător în mediul online utilizând soluțiile analitice pentru Social Media dezvoltate de IBM.