Marius Diaconu este Managing Director Qualysoft, o companie, sucursală a unui grup austriac, care promovează implementarea conceptului Business Processing Management (BPM) ca pe o soluţie de bază în vederea rezolvării problemelor cu care afacerile se confruntă permanent în urma creşterii dinamismului schimbării pe piaţă. În interviul de mai jos, domnia sa a explicat revistei Club IT&C care sunt motivele unei asemenea propuneri.
Club IT&C: Qualysoft îşi defineşte obiectul de activitate ca fiind acela al producerii de software la comandă. De ce aţi simţit nevoia înfiinţării unei astfel de firme pe piaţa românească?
Marius Diaconu: Software la comandă, mai exact realizarea şi implementarea unui software personalizat pe nevoile clientului, este un concept vechi care își face simțită prezența și în România in ultimii ani. Practic este o nevoie determinată de caracteristicile unei pieţe din ce în ce mai dinamice. Pachetele software clasice nu mai reuşesc să îndeplinească cerinţele clienţilor, mai ales pe pieţele caracterizate de o dinamică accentuată. De exemplu, pe piaţa de retail, nevoile actuale ale clientului sunt determinate de dinamica consumului, o dinamică în permanentă schimbare în urma modificarii comportamentului consumatorului. Ei bine, tocmai aici intervine la modul cel mai fericit realizarea de software la comandă.
Club IT&C: Cum procedaţi în cazul în care clientul are nevoie doar de modificări la soluţii deja instalate în companie?
Marius Diaconu: Abordarea noastră este un pic diferită. Noi înţelegem faptul că acest client a făcut o investiţie într-o soluţie. Această soluţie oferă nişte facilităţi de care clientul are nevoie. Noi nu venim să înlocuim ceea ce clientul foloseşte deja, ci prin abordarea conceptului de Business Process Management, prin analiza proceselor de business la nivel de companie şi prin folosirea unui mediu de integrare, practic integrăm toate aplicaţiile existente şi venim cu componente suplimentare ce oferă facilităţi de care clientul are nevoie si pe care solutiile existente nu le mai pot oferi. În acest fel investiţia iniţială a clientului este protejată, dar el obţine şi acel spor de dinamică IT de care are nevoie.
Club IT&C: Instalarea conceptului BPM generează şi schimbare mentală la nivelul oamenilor care lucrează în companie. Sunt toţi clienţii pe care îi aveţi conştienţi de acest lucru?
Marius Diaconu: Este, într-adevăr, o provocare. Soluţiile cu care noi venim la client au şi o componentă de consultanţă, care are o anumită greutate. Noi promovăm acest concept din 2007 şi am încercat să insuflăm ideea de a-ţi conduce afacerea pe baza proceselor din cadrul companiei, pe care le poţi monitoriza şi astfel poţi avea la dispoziţie informaţii şi indicatori de performanţă în timp real, pe baza cărora să iei decizii mult mai exacte. Sigur, e destul de greu, deoarece sunt puţini care au o astfel de viziune, şi de aceea încercăm să dezvoltăm acest concept de BPM şi cu alţi parteneri din piaţă. BPM-ul implică o foarte puternică componentă de automatizare în cadrul proceselor dintr-o companie, iar această automatizare induce sentimentul de teamă faţă de pierderea locurilor de muncă, un sentiment complet fals. Automatizarea vine să simplifice, acolo unde se poate, efortul şi procesul de luare a deciziei. Se implementează reguli, stabilite de managementul companiei, şi în acest fel se poate simplifica şi mări viteza de luare a deciziilor. A fost înființată recent ABPMP Chapter Romania, asociație ce promovează conceptele de BPM și oferă access la un volum impresionant de informații și, în plus, standardul și conceptul BPM au fost introduse deja ca materie de studiu în cadrul cursurilor de masterat al Academiei de Studii Economice, deci sunt din ce în ce mai multe inițiative care vor crește nivelul de absorbție în piață.
Club IT&C: Aţi observat, acolo unde aţi implementat deja componente BPM, o schimbare a mentalităţii la nivel de angajat?
Marius Diaconu: Utilizatorii nu sunt impactaţi de introducerea și implementarea unui sistem BPM. Singurul element nou este acela că activitatea lor este măsurată . Odată definit procesul de business, el poate fi monitorizat în timp real, la nivel de minute, astfel încât pot fi măsurați timpii de răspuns și încărcarea pe un anumit departament și chiar angajat. Astfel se pot lua decizii rapide care să conducă la fluidizarea fluxurilor de lucru și implicit la ușurarea sarcinilor angajatului.
Club IT&C: Dar o schimbare la nivel managerial? Trăim în România, totuşi, o ţară unde nu toţi managerii caută succesul în afaceri în concordanţă cu generarea unei armonii în cadrul mediului de lucru al oamenilor…
Marius Diaconu: Ca şi consultant, noi oferim soluţii de optimizare. Când ne referim la procesul de business, ne referim la toate procesele interne dintr-o companie. Odată definit acest proces global, se fac simulări, iar aceste simulări evidenţiază zonele de risc. Atunci noi propunem soluţii de optimizare, cu variante de abordare. Însă, în lipsa acestui proces modelat la nivel de companie, cu toate interacţiunile, nu se poate obține o imagine exactă a impactului generat de o problemă minoră dintr-un departament asupra întregii companii. Practic schimbarea la care vă referiți survine de obicei atunci când managerii primesc dovada clară a avantajelor oferite de utilizarea unei soluții BPM.
Club IT&C: Cât de importantă este abordarea holistică a schimbării, din partea clientului, pentru soluţiile oferite de dumneavoastră?
Marius Diaconu: BPM nu înseamnă o schimbare. În general, oamenii au tendinţa să privească un software nou ca pe o schimbare. BPM este departe de aşa ceva. Conceptul duce doar la urmărirea felului în care se munceşte şi se iau decizii într-o companie, ca să ofere informaţii ce duc la decizii mai rapide si mult mai exacte. Asta nu înseamnă neapărat schimbarea modului de lucru din companie si nici schimbarea sistemelor software utilizate deja. Automatizarea nu face altceva decât să crească performanţele unui proces deja existent. Iar asta înseamnă, deasemenea, reduceri de costuri în cadrul companiei prin eficientizare.
Club IT&C: Aşadar, conceptul BPM generează efecte mai ales la numitorul fracţiei de productivitate. Cum ajută el la creşterea profitabilităţii unui client?
Marius Diaconu: Un element este dat, de exemplu, de reducerea riscului de fraudă. Prin urmărirea proceselor pas cu pas, se pot stabili indicatori care să dea alerte în cazul în care, într-un anumit pas, procesul iese din limitele stabilite. Un alt element este dat de scăderea efortului şi costului de introducere de noi produse. Timpul de absorbtie a noilor produse este redus prin componentele automatizate. Se urmăreşte în timp real procesul de comunicare cu clientul, şi automat acest lucru oferă un dialog activ ce mărește indicele de retenție și atrage noi clienți.
Club IT&C: Aveţi exemple de firme în România unde aţi implementat BPM?
Marius Diaconu: În România există companii care au început să folosească conceptul BPM. Există clienţi din retail sau utilităţi publice care au început să implementeze BPM, la nivel mic, departamental, dar deja se poate vorbi de o tendinţă în acest sens. Foarte multe companii din domeniul financiar, dar nu numai, au deja departamente de BPM care analizează și modelează procesele interne.
Club IT&C: Putem spune că România se deschide în faţa acestui concept managerial?
Marius Diaconu: Da. Aş putea adăuga aici faptul că un element important ca o soluţie BPM să ofere un răspuns în timp real este implementarea nivelului de integrare, aşa-numitul Enterprise Application Integration sau EAI. Există mult mai multe companii în România care au implementat un astfel de sistem, aşadar există premisele pentru pasul următor, implementarea completă BPM.
Club IT&C: Cum a fost remarcată activitatea Qualysoft în zona de BPM în România?
Marius Diaconu: Avem recunoaşteri din partea pieţei şi a mediului de afaceri. De exemplu, anul trecut am primit premiul pentru cea mai bună companie de consultanţă pe zona BPM, acordat în cadrul forumului BPM Central and Eastern Europe. Este un premiu valabil pentru firma noastră la nivel regional.
Club IT&C: Revenind la Qualysoft, această firmă nu înseamnă doar BPM. Care sunt limitările şi care sunt punctele forte ale companiei?
Marius Diaconu: De la înfiinţare şi până în prezent, Qualysoft s-a dezvoltat ca un furnizor de servicii pe partea de software. Avem o serie de tehnologii pe care oferim dezvoltare, suport şi mentenanţă. Pe partea de suport oferim si servicii Application Management. Astfel răspundem de sistemul clientului cu suport de nivel doi şi trei, inclusiv prin analiză de business în caz de modificări, cu dezvoltarea modificărilor şi cu implementarea lor. Asta înseamnă că noi trebuie să dispunem de un know-how foarte bun în ceea ce priveşte aplicaţiile software ale clientului. Suntem canalizaţi pe zona de RFI, bancar-asigurări, utilităţi şi zona de retail. La nivel european, firma dispune de circa 450 de consultanţi şi specialişti : dezvoltatori, analişti, project manageri, arhitecţi de sistem etc. Din 2013 ne-am concentrat şi pe segmentul automotive. Grupul preconizeaza deasemenea extinderea cu inca 2 sucursale in zona CEE.