Odată cu dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale (AI), apar tot mai multe probleme etice și morale. Una dintre cele mai comune este măsura în care vrem să permitem în mod automat algoritmilor să treacă la decizii în locul nostru. De la Robo-Advisors pentru a optimiza investițiile în autoturisme cu conducere automată, există posibilități moderne de analytics care vor face superficiali factorii de decizie umană. Astfel, AI are în mod fundamental un mod prin care ne schimbă viața de zi cu zi, coexistența și umanitatea noastră. Și mai mult, aplicațiile AI ridică aspecte practice, juridice, morale și etice.
Ca exemplu, sunt date serviciile de asigurări de sănătate, care utilizează acum aplicații AI pentru a verifica dacă oamenii fac suficiente lucruri pentru a fi sănătoși. Dar, de aici pornesc și o serie de întrebări. Vreau să-mi schimb stilul de viață actual pentru a rămâne sănătos? Ar trebui să mă supun în mod voluntar controlului comportamental de la asiguratorul meu? Societatea de asigurări de sănătate este chiar autorizată să facă acest lucru? Ce se întâmplă cu datele mele? Ar trebui ca societăților de asigurări de sănătate și AI să li se permită să spună cum arată o viață sănătoasă și dezirabilă? Ce-i cu acei oameni care nu au timp sau resurse pentru a avea grijă de sănătatea lor? În prezent, ne confruntăm cu o serie întreagă de întrebări ca acestea. Normele și valorile anterioare necontestate par să-și piardă validitatea. Ca societate, trebuie să reconciliem modul în care vrem să trăim și cum ar trebui să ne confruntăm unul cu celălalt. De la întrebarea despre cine ar trebui să servească o aplicație AI și în ce scop se vor ivi întrebări suplimentare despre demnitatea umană și legalitatea, trecerea în domeniile securității, supravegherii, controlului, controlului comportamentului, suveranității (datelor), intimității și libertății.
Totuși, comparațiile între oameni și mașini inteligente sunt într-adevăr de ajutor. Când ajungem în comparații, oamenii pot pierde doar. În cele din urmă, acestea duc la pierderea sau scăderea gradului de unicitate a indivizilor. În schimb, cel mai logic să considerăm că aplicațiile AI sunt o formă separată a lumii, cu care suntem doar parțial competitivi. Prin pătrunderea continuă a AI în lumea noastră cotidiană, suntem provocați să dezvoltăm noi valori și să re-gândim cum organizăm societatea.
Întreprinderile ar trebui să implementeze proiectele IA în contexte tehnologice, economice și socio-culturale. Acestea includ înțelegerea modului în care produsele și serviciile sunt percepute și utilizate în contextul potrivit. Ei vor trebui să integreze cunoștințe și experiențe departamentale și ierarhice de la propria companie și de la parteneri externi. Acest lucru le va oferi o serie de perspective diferite care îi vor ajuta să realizeze cu succes proiectele. Prin transparență și acțiune etică, companiile se pot poziționa, de asemenea, ca actori responsabili.
În calitate de cetățeni, aceștia ar trebui să solicite transparență și trasabilitate din partea companiilor, a comunității științifice, a instituțiilor publice și a politicii. Numai în acest mod putem să dezvoltăm opinii și decizii sănătoase. De asemenea, ar trebui să lucrăm împreună pentru a ne asigura că noi, ca și oamenii, suntem protejați împotriva oricăror consecințe nedorite ale AI și împărțim, de asemenea, beneficiile.
Premisa pentru un dialog de succes este o limbă comună. Aceasta este o responsabilitate specială a comunității științifice și a industriei, care trebuie să se asigure că sunt înțelese. Pentru oricine dorește să știe mai multe, există o mulțime de site-uri web, bloguri, cărți, surse media sociale și alte contribuții care aduc informații și exemple clare pentru dezvoltarea unei culturi a inteligenței artificiale.