Akamai este o companie americană care s-a specializat pe furnizarea de soluţii şi servicii de securitate în cloud. Cu ocazia recentului eveniment IDC Cloud Innovation Forum ce a avut loc în data de 30 septembrie, la hotel Intercontinental, București, revista Club IT&C a discutat cu John Dillon, Vice President of Marketing, EMEA la Akamai, despre intenţiile acestei firme legate de piaţa românească.
Club IT&C: De ce doriţi să intraţi pe piaţa românească, o piaţă aflată în stadii de început din punct de vedere al unor concepte precum cloud computing?
John Dillon: Noi suntem o companie cu adevărat internaţională. Avem drept clienţi cam o treime din primele 500 de companii din lume ca mărime, şi multe din acestea fac afaceri în România, în special online. Ca atare, trebuie să fim prezenţi aici pentru ele. În plus, avem deja aici, pe plan local, câţiva clienţi care folosesc serviciile noastre pentru clienţii lor. România nu este o piaţă pe care să se regăsească foarte multe din brand-urile internaţionale. Ca atare, există multe site-uri web locale care oferă produsele acestor mărci internaţionale. Am observat şi observăm un interes mare al acestor site-uri pentru partea de offloading atunci când au vârfuri de trafic legate de comenzi, aşa cum e cazul, de pildă, în campaniile de tip Black Friday. Noi le ajutăm să se descurce cu astfel de vârfuri de trafic fără ca ele să fie nevoite să investească în capacităţi IT suplimentare de tip servere sau lăţime de bandă.
Club IT&C: Cu alte cuvinte, le preluaţi aceste vârfuri de sarcină…
John Dillon: Exact. Avem o reţea globală de peste 200.000 de servere instalate în reţele din întreaga lume, mai ales la furnizori de servicii internet, inclusiv în România. Nu deţinem centrul nostru propriu de date, ci ne folosim de această reţea uriaşă de servere instalate în terţe locaţii pentru a oferi serviciile noastre clienţilor.
Club IT&C: Ce le oferiţi clienţilor care lucrează cu date sensibile?
John Dillon: Noi nu oferim partea de aplicaţii. Această parte le revine în întregime clienţilor, care îşi folosesc aplicaţiile în propriile centre de date sau în cloud. Noi oferim o platformă de livrare conţinut, unde accentul este pus pe securitate. Practic, noi le garantăm acestor clienţi securitatea tranzacţiilor la nivel de interacţiune cu mediul extern. Însă aplicaţiile în sine rămân dincolo de aria noastră de acţiune.
Club IT&C: Oferiţi soluţii de securitate şi pentru centrele de date. Este asta o direcţie de interes şi pentru România?
John Dillon: Da, în mod cert. Noi am intrat pe piaţa securităţii cu propriile soluţii şi servicii cu circa doi ani şi jumătate în urmă. De ce este atât de importantă securitatea pentru noi? În fiecare zi cam o treime din traficul mondial internet trece prin serverele noastre. Ca atare, dacă cineva ne atacă pe noi, atunci o treime din internet dispare, ceea ce ar fi un lucru extrem de rău. În privinţa soluţiilor şi serviciilor pentru centrele de date, cu aproximativ un an în urmă am achiziţionat o companie specializată în producţia de soluţii de securitate pentru centrele de date. Aceste soluţii rezolvă problemele de securitate pentru orice fel de protocol. Platforma Akamai este o platformă bazată pe web şi pe protocolul http, însă în centrele de date există şi altfel de protocoale. Ca atare, prin achiziţia acelei companii putem oferi acum un strat consistent de protecţie centrelor de date, indiferent ce se găseşte în acestea.
Club IT&C: În termeni de soluţii de securitate, schimbarea care se petrece actualmente este de la soluţii reactive la soluţii proactive de securitate. Cum abordaţi această schimbare?
John Dillon: Este exact ceea ce le propunem noi clienţilor. Este vorba de marea provocare la adresa întregii industrii de securitate. Noi avem la nivel intern chiar şi o expresie pentru ceea ce se petrece actualmente: “Cum să vinzi securitate în vremuri de pace.” Securitatea este mai uşor de vândut atunci când o companie a fost atacată deja sau se află sub ameninţare. Este mult mai greu de vândut securitate ca o poliţă de asigurare. Din fericire, în multe industrii a început un proces de întărire a reglementărilor legate de securitate. Ca atare, vedem multe companii care activează în astfel de industrii devenind mai active în termeni de achiziţie soluţii sau servicii de securitate, iar unele dintre ele au trecut deja la achiziţia de astfel de soluţii proactive.
Club IT&C: Sunt multe voci pe piaţă care susţin automatizarea întregului univers IT, inclusiv a părţii de securitate. Ce răspuns are firma dumneavoastră pentru astfel de voci?
John Dillon: În mod cert putem automatiza şi zona de securitate. Însă cei mai mulţi dintre clienţii noştri nu vor să automatizeze zona de securitate. Vor să poată verifica anumite lucruri. Noi vedem o mare parte a traficului internet şi vedem punctele care pot deveni ameninţări de securitate. De pildă, înainte de a lansa un atac major, atacatorii încearcă să testeze noile lor metode pe site-uri mai mici şi mai puţin semnificative. Noi vedem astfel de tentative înainte de a deveni o problemă pentru companii. Iar atunci putem instala reguli la nivelul clienţilor. Numai că, în cea mai mare parte, clienţii nu vor ca astfel de reguli să fie instalate pe site-urile lor, deoarece se tem de posibilele efecte asupra traficului legitim şi, în ultimă instanţă, asupra întregii lor afaceri. Ei preferă să verifice şi testeze astfel de reguli înainte de a fi instalate.
Club IT&C: În afara celor menţionate mai sus, pe ce direcţii de acţiune vă veţi concentra în România?
John Dillon: Am observat aici existenţa unei nişe de explorat pentru serviciile noastre. Este vorba de online video. Există provocări legate de drepturile de proprietate intelectuală, dar ele vor fi rezolvate. Odată rezolvate, această piaţă se va dezvolta foarte rapid, la fel cum s-a întâmplat şi cu alte pieţe din estul Europei pe care suntem prezenţi.