După ce ani de zile a activat în domeniul vendorilor de soluţii de reţelistică, Bogdan Mihalcea ocupă acum poziţia de director general iCentre, Apple Premium Reseller. Revista Club IT&C a discutat cu domnia sa despre motivaţia unei asemenea mutări în carieră, dar şi despre planurile legate de afacerea pe care o gestionează.
Club IT&C: Cum aţi ajuns pe o asemenea poziţie după ce ani de zile aţi activat în domeniul soluţiilor de reţelistică?
Bogdan Mihalcea: E adevărat că schimbarea este majoră, deoarece până acum am activat peste doisprezece ani în zona de vendori de soluţii de reţelistică. La un moment dat a apărut o oportunitate, pe care am analizat-o şi pe care am acceptat-o datorită provocării induse.
Club IT&C: De ce un asemenea magazin în Promenada şi nu în centre publice mai mari?
Bogdan Mihalcea: Nu suntem singuri pe piaţă. În acest moment există doi Apple Premium Reselleri Apple,iCentre şi iStyle, precum şi structura de parteneri autorizaţi. Primul pe piaţă a fost iStyle, care a dezvoltat o reţea mai vastă de magazine. Noi am intrat pe piaţa locală în 2013 cu acest proiect, care a fost agreat de Apple, iar noi am socotit-o drept o mare oportunitate de a genera stabili un cap de pod pe această piaţă.
Club IT&C: Cu ce se deosebeşte acest proiect de proiectele dezvoltate de concurenţă?
Bogdan Mihalcea: Ca şi standarde, vorbim aici de standarde Apple, valabile pentru ambele companii. Ca atare, diferenţa constă în faptul că noi avem o politică mai agresivă în zona de B2B şi fiind la început de drum suntem ceva mai flexibili din punct de vedere al ofertelor de atragere şi retenţie a clienţilor. În perioada imediat următoare vom relansa site-ul propriu, unde vom lansa oferte inedite şi interesante. Cumva vrem să poziţionăm experienţa Apple într-o altă zonă. Mai exact într-o zonă în care ofertele să fie gen pachet de beneficii.
Club IT&C: Ce gen de soluţii puteţi oferi firmelor?
Bogdan Mihalcea: Servicii şi pachete complete software plus hardware. După cum se ştie, ecosistemul Apple este unul proprietar, deci destul de restrictiv. Este deci mult mai greu pentru o firmă să găsească soluţii software , de exemplu, în conformitate cu specificul activităţii. Să dau un exemplu. Este foarte greu să găseşti o aplicaţie contabilă de gestiune stocuri pe iOS. Aplicaţia este banală în ziua de azi pentru sisteme deschise, cum este Windows, însă nu şi pentru iOS. Există aplicaţii dezvoltate pe iOS, dar nu şi în România. Ne dorim să fim primii care să ofere astfel de aplicaţii dezvoltate pentru sistemul iOS. Aplicaţiile respective vor fi dezvoltate de terţi. Noi vom oferi pachetul, sau soluţia la cheie.
Club IT&C: Există un avantaj competitiv în faptul că soluţiile Apple sunt proprietare?
Bogdan Mihalcea: Categoric da. Marele avantaj este dat de zona de securitate şi protecţie, mai ales pentru firme care nu au bugete dedicate protecţiei infrastructurilor IT şi oamenilor dedicaţi. Folosind infrastructuri bazate pe iOS, riscurile majore legate de securitatea IT practic dispar. Chiar şi noi avem probleme din acest punct de vedere. Am vrut să dezvoltăm o soluţie de chioşc digital bazat pe iOS cu ştiinţa şi suportul Apple. Ne este foarte greu să facem asta deoarece există nişte restricţii extrem de dure privind miezul iOS. Dezvoltatorii nu au acces la acest miez, care este extrem de bine protejat.
Club IT&C: Afacerea dumneavoastră are şi o componentă puternică B2C. Cum faceţi faţă avalanşei de produse IT bazate pe sisteme cu standarde deschise, cum ar fi Android în cazul dispozitivelor mobile?
Bogdan Mihalcea: Îmi place să cred că singura referinţă a noastră este reprezentată de noi înşine. Cererea de produse Apple este mare, iar noi nu putem pentru moment satisface în totalitate această cerere. La momentul actual stocurile pur şi simplu nu sunt suficiente. România nu este privită ca o piaţă strategică, iar Apple nu pune la dispoziţie necesarul de echipamente care să acopere o asemenea cerere. Ca atare, nu putem discuta de o ameninţare din partea altora, câtă vreme nu ne-am atins potențialul maxim de creștere.
Club IT&C: Revenind la zona de B2B, vă veţi limita la furnizarea de produse integratorilor de proiect sau veţi deveni chiar dumneavoastă un astfel de integrator?
Bogdan Mihacea: Când am fost cooptat în echipa iCentre, una din direcţiile clare de acţiune care mi-a revenit a fost aceea de a dezvolta zona de B2B și nu doar în direcţia vânzării de produse către integratori. În consecință, da, direcţia principală de acţiune este de a deveni un consultant preferat pentru firmele client în creionarea de soluţii IT şi, într-o fază ulterioară, în implementarea de proiecte IT bazate pe soluţiile creionate.
Club IT&C: Activitatea în zona B2B înseamnă prezenţă la nivel naţional. Este suficientă prezenţa online în acest sens?
Bogdan Mihalcea: Haideţi să spunem că prezenţa online este un element obligatoriu. De aici trebuie să pornim pentru a avea prezenţă naţională. Următorul pas va consta în găsirea acelor parteneri locali care să acopere fizic regiunile geografice ale ţării.
Club IT&C: Din punct de vedere al evoluţiei afacerii, ce va însemna prezenţa în zona B2B versus prezenţa în zona de retail?
Bogdan Mihalcea: Ambiţia mea personală este ca, păstrând ceea ce avem acum, fără alte investiţii care sunt în standby în acest moment, să avem o dublare anuală a afacerii, cel puţin trei ani de acum înainte. Dacă luăm în calcul şi investiţiile menţionate, care, printre altele, înseamnă deschiderea a două noi magazine iCentre, atunci planul va fi afectat în mod pozitiv, deoarece deschiderea oricărui magazin înseamnă aşteptări venituri suplimentare de cel puţinminim 2 milioane de euro per an. În planul actual, veniturile generate de B2B au o pondere de peste 65% din cifra de afaceri anuală.
de Bogdan Marchidanu