Firma Expert Software furnizează pieţei locale soluţii şi servicii IT. Soluţia proprie, Expert Supplier, are deja o bază solidă de clienţi din domeniul retail. Revista Club IT&C a discutat cu Cătălin Costache, fondatorul firmei, despre posibilităţile acestei soluţii în contextul pieţei locale.
Club IT&C: Expert Software înseamnă servicii şi consultanţă software, dar înseamnă şi producţie proprie de soluţii. Ce oferiţi, mai exact, pieţei?
Cătălin Costache: Încă de la început am țintit mediul de business prin realizarea de soluții software dedicate nevoilor clienților noștri.
Am dezvoltat sisteme IT ce automatizează procesele interne sau oferă o analiză a datelor colectate din sisteme multiple pentru a oferi un suport real deciziilor managementului.
De-a lungul timpului am furnizat soluții atât pentru companii foarte mari precum Metro, Auchan, real,- Hypermarket, dar și pentru companii mijlocii și mici. Observând și alte nevoi de pe piață, în special în zona de retail, am construit și soluții proprii, soluții care vin în întâmpinarea nevoilor unui număr mult mai mare de companii.
Așa a luat naștere Expert Supplier, o platformă B2B cu suport EDI (Electronic Data Interchange) ce permite comunicarea electronică între partenerii comerciali pentru absolut orice tip de document. În momentul de faţă, platforma reuneşte peste o mie cinci sute de companii care lunar schimbă peste o jumătate de milion de mesaje electronice.
Aceste mesaje reprezinta comenzi, recepţii de marfă, avize de marfă, facturi electronice, note de credit şi de debit, facturi de servicii, rapoarte de vânzări şi stocuri, şi aşa mai departe.
Club IT&C: Aţi trecut şi la pasul următor, de furnizare a unei soluţii de analiză a acestor date?
Cătălin Costache: Acesta este unul dintre proiectele noastre viitoare, un pas important spre extinderea serviciilor noastre și
momentan ne aflăm într-un proces de analiză a posibilităților implementării lui. În prezent furnizăm datele în formatul dorit de client.
Generarea unei soluții proprii cu o imagine foarte bună pentru partea de analiză a datelor, este un proces de durată iar pentru a răspunde operativ cererii clienților noștri este posibil să folosim un soft consacrat. Există pe piaţă multe soluţii dedicate pentru Business Inteligence, chiar şi open source, care pot fi securizate. Securitatea pentru noi este prima prioritate deoarece datele tranzacţionate pe platforma noastră sunt extrem de sensibile din punct de vedere al secretului comercial.
Folosim un data center de ultimă generație pentru colocarea clusterului de servere ce deservesc platforma și toate tranzacțiile sunt securizate cu un certificat SLL Symantec, cel mai sigur pe care l-am găsit pe piață.
Replicarea datelor se face pe mai multe servere în același timp astfel încât orice problemă hardware să nu afecteze serviciul oferit unui număr foarte mare de clienți.
Club IT&C: Cum apreciaţi reacţia pieţei la oferta dumneavoastră?
Cătălin Costache: Încrederea în soluția noastră este dovedită de numărul mare de firme ce folosesc platforma EDI printre care se numără majoritatea companiilor mari de retail din România cât și câteva din afara țării.
Când am început, această tehnologie era puțin folosită în România și implementarea ei presupunea modificarea modului în care oamenii erau obișnuiți să lucreze, dar avantajele sunt reale și imediate. Folosind Expert Supplier companiile renunțau la introducerea manuală a datelor în sisteme cu erorile și întârzierile inerente, renunțau la suportul de hârtie pentru o parte semnificativă de documente, renunțau la fax și la serviciile de curierat. A fost nevoie de răbdare la început, dar am câștigat încrederea multor companii în această tehnologie și astăzi avem în permanență cerințe pentru dezvoltarea de mesaje sau module noi, iar recomandările sunt principalul nostru motor de extindere. Din acest motiv noi nu avem un departament de marketing și singurul motiv pentru înființarea lui ar fi popularizarea activităților pe care le desfășurăm pentru a atrage noi profesioniști în firmă.
Club IT&C: Ce este mai profitabil pentru dumneavoastră: partea de soluţii proprii sau cea de servicii IT?
Cătălin Costache: Este evident că soluţiile proprii, chiar dacă au costuri asociate producţiei şi vânzării, au imensul avantaj al replicării, în sensul vânzării către mai mulţi clienţi.
În același timp realizarea de soluții executate conform cerinţelor specifice ale unui client ne aduce cunoștinte de business noi. Aceste soluții în mare majoritate au un risc financiar asociat, acest motiv stând la baza multor contracte de mentenanță.
Vom păstra ambele zone de dezvoltare chiar dacă dorința noastră este de a ne axa mai mult pe crearea de soluții proprii.
Club IT&C: Care sunt direcţiile următoare de dezvoltare?
Cătălin Costache: Am învățat foarte mult despre retail și cunoștintele acumulate de-a lungul anilor sunt un suport real pentru departamentele de business cu care venim în contact. Ne dorim să ne dezvoltăm în continuare preponderent în acest sector și să îmbunătățim în permanență platforma Expert Supplier prin adăugarea de funcționalități și module noi.
Din luna mai a acestui an am devenit parteneri Comarch SA preluând toată partea operaţională a acestei companii în România pentru serviciile EDI. Comarch este unul din jucătorii majori de pe piaţa EDI la nivel mondial, intrând în România încă din 2006.
Practic, astăzi toate conexiunile către clienţii lor din Romania sunt mutate prin platforma noastră.
EXPERT SOFTWARE
Înfiinţată în 2003, Expert Software s-a specializat în dezvoltarea şi implementarea de soluţii software pentru gestionarea afacerilor.
Expert Software aduce experienţa practică şi idei pentru a ajuta clienţii să depăşească provocările din business, oferind analiza proceselor de afaceri, suport şi dezvoltare software, consultanță în implementare şi outsourcing.
Servicii: Dezvoltare software la comandă, outsourcing – consultanţă IT, găzduire aplicaţii web, mentenanţă şi suport, testare
şi QA
Soluţii: Platforma Expert Supplier, Contract Manager, Audio Clips Manager, Expert Help Desk.