Specialiştii IT cheltuie mult timp cu “stingerea incendiilor” IT din cadrul firmelor unde lucrează, iar acest fapt, din nefericire, le răpeşte din timpul alocat necesarelor îmbunăţiri strategice. Îmbunătăţiri care, conform analiştilor de piaţă, au potenţialul de a deveni ele înseşi “incendii de stins” în 2014.
La sfârşitul anului trecut analiştii de la IDC declarau că sumele totale cheltuite în IT vor ajunge la peste 2000 miliarde de dolari în 2014. Cheltuielile cu serverele vor depăşi 53 miliarde de dolari, marcând o creştere de 2% faţă de 2013, iar serverele bazate pe tehnologie Intel îşi vor lua partea leului din această creştere, atingând nivelul de circa 40 miliarde de dolari în vânzări. În ce se va traduce o astfel de creştere pentru IT în ansamblu? În creşteri pe câteva zone cheie.
Creşterea fenomenului cloud computing
Conform IDC, transformările îndreptate către platformele IT de nivel trei, care înseamnă platformele convergente ce combină cloud computing, social business, Big Data şi tehnologiile de mobilitate, se petrec mai repede decât se anticipase. O mare parte din fenomen se petrece prin acţiunea consumatorilor şi prin influenţa mobilităţii, ambii factori fiind puternic capacitaţi de cloud computing şi de noile game de servicii oferite prin intermediul cloud computing.
Aceiaşi analişti IDC avertizează însă că, în ciuda dezvoltării rapide a platformei IT de nivel trei, platformele de nivel unu şi doi, caracterizate de relaţia mainframe/terminal, respectiv sisteme client-server, vor rămâne factori importanţi de dezvoltare pentru industria IT în următorii ani. Doar în anul curent, circa 60% din servere şi 75% din veniturile rezultate din vânzările de servere sunt aşteptate să provină din zona unor astfel de platforme de nivel unu şi doi.
Firmele vor putea evita cheltuielile de capital pe termen lung apelând la modele de cloud hibrid, cum ar fi mutarea unor zone de lucru IT în cloud pentru a elibera resurse pentru lucrul în sedii. Tocmai de aceea, mulţi analişti spun că, pentru multe firme, anul curent va însemna deţinerea unui centru de date şi/sau facilităţi de colocare împreună cu servicii de tip IaaS, PaaS sau SaaS.
Numai că îmbinarea eficientă dintre serviciile de tip IaaS, PaaS sau SaaS şi resursele tradiţionale folosite de centrele de date înseamnă înţelegerea tuturor verigilor slabe din acest lanţ de lucru. Ca atare, este de aşteptat să crească interesul pentru instrumente de management al infrastructurii din centrele de date. Până la urmă, nimănui nu-i va conveni să renunţe abrupt la sisteme construite cu migală, uneori în zeci de ani, doar de dragul unor promisiuni.
O astfel de situaţie are un efect de scală asupra evoluţiei infrastructurilor din centrele de date. Platformele de nivel trei generează investiţii masive în noi arhitecturi de centre de date, care pot găzdui eficient procese de calcul de tip cloud, mobilitate, social media şi analytics. Iar aici exemple precum Google, Amazon, Microsoft sau Facebook, care cheltuie efectiv zeci de miliarde de dolari pe centre de date şi infrastructuri de servere de tip nou sunt elocvente.
Tocmai de aceea, tipurile de servere folosite, precum şi complexitatea lor, vor cunoaşte o evoluţie ascendentă. Cum furnizorii de servere vor fi nevoiţi să satisfacă atât cererile “clasice” ale firmelor, cât şi pe cele “de ultimă generaţie”, este de aşteptat ca gama noilor servere lansate pe piaţă în acest an să se extindă în loc de a se restrânge.
Software omniprezent
Mai multe voci afirmă că anul curent este cel în care mişcarea prin care toate echipamentele hardware vor fi gestionate software (aşa numita mişcare SDx) va trece de la un concept de laborator la tehnologie reală, cel puţin în cazul centrelor de date.
Mişcarea SDx este văzută ca agregându-se în jurul conceptului de “centru de date definit software”, concept în cadrul căruia instrumentele software de management şi control al întregii infrastructuri vor juca un rol din ce în ce mai mare.
La această situaţie va contribui din plin şi adoptarea pe scară tot mai largă a conceptului de infrastructură convergentă. Este, practic, vorba de adoptarea tot mai mare de sisteme integrate în cadrul centrelor de date. Astfel de sisteme integrate din fabricaţie sunt diferenţiate prin software-ul incorporat şi prin modul de comportare hardware ca o singură unitate.
Evident, ele pot fi croite ca să suporte în cel mai bun mod o aplicaţie specifică, însă adaptabilitatea lor este limitată şi nu toată lumea ar trebui să presupună că sistemele de infrastructură convergentă, cum ar fi, de pildă, Unified Computing System (UCS) de la Cisco, vor aduce beneficii operaţiunilor IT din cadrul firmei.
Sistemele convergente, precum PureFlex de la IBM, UCS de la Cisco, VRTX de la Dell, şi altele, pot simplifica centrele de date din punct de vedere al distribuţiei energetice, al cablării structurate şi al sistemelor de răcire, însă costul reformatării vechilor facilităţi poate deveni, de la caz la caz, prohibitiv.
Date, date şi iar date
Zona de Analytics şi Big Data este de aşteptat să explodeze în 2014. Universul de informaţii digitale este de aşteptat să se dubleze în acest an, ajungând la şase Exabytes. Iar acest fapt înseamnă că tot mai multe date vor ajunge să fie procesate în centrele de date.
Pe lângă asta, astfel de volume de date înseamnă şi capacităţi de stocare în creştere. De aceea, analiştii se aşteaptă la evoluţii interesante şi în zona de medii de stocare, în special în domeniul mediilor solide de tip SSD. Mai ales că, pe lângă capacitate, a devenit esenţială şi viteza de acces la astfel de date stocate.
Nu există previziuni concrete pentru cele de mai sus din punct de vedere al României sau măcar al regiunii geografice din care face parte România. Cu toate astea, apropierea termenelor de punere în funcţiune a unor proiecte cu adevărat mari, cum ar fi platforma de la Măgurele sau scutul anti-rachetă de la Deveselu, are darul de a pune ţara noastră pe harta unde evoluţii precum cele menţionate mai sus chiar au şanse mari să se întâmple. Astfel generându-se puterea exemplului şi pentru restul pieţei.
De Bogdan Marchidanu