Gigantul PepsiCo, multinaţională cu vânzări anuale de peste 1 miliard de dolari, a anunţat recent că foloseşte deja inteligenţa artificială pentru a descoperi candidaţi pentru a ocupa posturile vacante din zone de activitate precum Rusia. Compania foloseşte o tehnologie cunoscută sub numele Robot Vera şi dezvoltată de un start-up rusesc, pentru a conduce interviuri telefonice cu doritori de slujbe şi pentru a răspunde la întrebările acestora despre slujbele vacante.
Robotul recrutor este capabil de a intervieva 1500 de candidaţi în nouă ore, o sarcină pentru care recrutorii umani ar avea nevoie de nouă săptămâni. Conform creatorilor robotului, acesta eliberează personalul de resurse umane de sarcini rutiniere pentru a putea lucra mai mult cu bazele de date sau pentru a putea face aprecieri mai bune legate de angajaţi.
Procedura de lucru este interesantă. PepsiCo a programat Robot Vera, care foloseşte aplicaţii software de recunoaştere vocală avansată, să discute cu candidaţii potenţiali, în special din zona aşa-numitelor “gulere albastre”, aşa cum sunt muncitorii din fabrici sau şoferii de camioane de transport, dar şi din zona reprezentanţilor de vânzări. Robotul scanează automat CV-urile de pe site-urile de locuri de muncă şi telefonează candidaţilor cu calificările potrivite, realizâţnd un număr de până la 10.000 de apeluri simultan.
Candidaţii sunt întâmpinaţi cu mesajul: “Bună, sunt Vera şi sunt un robot. Lucrez pentru PepsiCo. Îţi cauţi cumva o slujbă acum?” Aplicaţia software, care poate replica la răspunsuri de tip da sau nu, poate verifica ce posturi vacante există pentru poziţia de care este interesat candidatul, după care pune întrebări de follow-up pentru a determina dacă acel candidat este potrivit.
Robotul este dezvoltat de Stafory, un start-up de 50 de persoane din St. Petersburg, şi foloseşte instrumente de recunoaştere vocală dezvoltate de Amazon, Google, Microsoft şi compania rusească de tehnologie Yandex. Conform firmei, programatorii au instruit-o pe Vera, care foloseşte software de auto-învăţare cunoscut sub numele de reţea neurală, cu 13 miliarde de cuvinte extrase din Wikipedia, seriale de televiziune şi texte din peste 10.000 de anunţuri de recrutare, plus întrebări de interviu.
Ceea ce se petrece în Rusia a determinat diviziile PepsiCo din alte ţări, în special din Europa de Est, să ia în considerare adoptarea tehnologiei pentru zona de recrutare. În plus, compania mamă ia în considerare şi posibilitatea de a folosi robotul Vera la realizarea de interviuri cu oameni care părăsesc compania, într-un viitor imediat. Asta deoarece ar putea fi mai uşor oamenilor care au resentimente să discute despre acestea cu un robot decât cu o fiinţă umană. Mai mult, robotul va fi folosit şi la contactarea candidaţilor care trec prin procesul de selecţie impus de companie pentru a le cere acestora feedback despre procedură. Se speră astfel ca, în timp, procesele de recrutare să fie substanţial îmbunătăţite.
Greu de spus în acest moment cât de largă va deveni această potecă deschisă de un gigant mondial prin intermediul inteligenţei ruseşti. Însă aşa cum a demonstrat-o şi iarna prin care tocmai am trecut, atunci când “Bestia din est” se porneşte, regiuni de dimensiunea unui continent ajung să tremure înfrigurate.