Expert IT — June 4, 2018 at 4:03 pm

Transformarea digitală

by

Transformarea digitală reprezintă integrarea de tehnologii digitale în absolut toate ariile unei companii și are ca efect schimbarea fundamentală a modului de operare și a modului cum se creează/ livrează plus-valoarea către clienții acelei companii.

Mugur Mirea, , IT Business Partner, XAPT Solutions
Mugur Mirea, , IT Business Partner, XAPT Solutions

Dincolo de aceste lucruri, transformarea digitală presupune și o schimbare la nivel de cultură organizațională, o îmbrățișare a unor abordări noi, o permanentă  evoluție către practici moderne, încă în curs de definire.
Transformarea digitală implică, de asemenea, o schimbare a stilului de conducere, a modurilor tradiționale de gândire, în favoarea inovației și a unor modele noi de business. Prin încorporarea celor mai noi tehnologii digitale, se dorește a îmbunătăți experiența angajaților companiei, și a clienților, furnizorilor, partenerilor și a acționarilor acelei companii.

 „TRANSFORMAREA DIGITALĂ ESTE SCHIMBAREA ASOCIATĂ CU APLICAREA TEHNOLOGIILOR DIGITALE ÎN TOATE ASPECTELE SOCIETĂȚII UMANE”.

Schimbările nu se reflectă numai în modul in care se conduc afacerile, ci și în întregul ansamblu ce constituie societatea.

Revenind la companii, pentru multe dintre acestea, problema se pune la modul „te transformi sau nu mai existi”. Daca vor să aibă succes, firmele (giganți sau  startup-uri) trebuie să îmbine tehnologia cu strategia. În multe privințe, oamenii au xdigitale, începând de la cumpărăturile online prin intermediul unui smartphone și mergând până la ajustarea de la distanță a termostatului de acasă sau a programului mașinii de spălat. În consecință, ei se așteaptă ca și companiile cu care relaționează, în calitate de clienți sau de angajați, să adopte pe scară largă multitudinea de noi tehnologii digitale: AI, IoT, etc.

Paradoxal, poate companiile cele mai în măsură să beneficieze de transformarea digitală sunt cele de IT, de software development sau care implementează soluții de business. Dacă la o companie „tradițională” de distribuție sau retail, o componentă importantă poate fi reprezentată de automatizarea prin AI (machine learning) a procesului de replenishment sau de sugerare de produse alternative sau complementare, la o companie ce dezvoltă software, transformarea digitală poate însemna un dev-ops bazat pe cloud și containere
Docker, scenarii automate de testare sau pur și simplu scrierea de cod bazat 100% pe evenimente și extensii. Toate acestea permit creșterea substanțială a productivității, accelerând lansarea pe piață a noilor versiuni și aducând un evident avantaj competitiv.

Chiar dacă par desprinse dintr-un scenariu science-fiction, vehiculele autonome sau livrarea la domiciliu prin drone sunt 2 exemple de transformare digitală ce vor deveni familiare pentru fiecare dintre noi în următorii 5 ani. De asemenea, realitatea virtuală sau cea augmentată vor constitui în curând elemente indispensabile pentru orice proces de fabricație sau de învățământ (dincolo de evidentul entertainment). Sa nu uităm de roboții care își vor face loc ușor, ușor pe piața forței de muncă.

Concluzionând, putem spune că, în ciuda unei posibile demonetizări a termenului de „transformare digitală”, datorată folosirii aproape în orice context, de multe ori superficial și fără consistență, această sintagmă va determina regândirea rolului și impactului tehnologiilor IT în viața noastră, în experiențele noastre de  fiecare zi.