Experții in managementul companiilor și al serviciilor discută frecvent despre regândirea companiilor astfel încât să devină mai digitalizate și să ofere o abordare spre oferirea unor servicii digitalizate. Acest trend este numit „servitisation” sau servitizare, într-o traducere către română , care deși sună ca un termen de marketing, vine de acum 30 de ani, când a fost lansat într-un raport numit „Servitisation of business: Adding value by adding services”. Până acum, a fost o definiție pentru fabricație, dar există multe semnale care provin de la GE Digital și IFS, sugerând că ideea se găsește acum în orice afacere orientată către produse.
GE Digital și IFS sunt amândoi susținători ai servitizării, distribuind software-ul care la realizarea conceptului, dar nu sunt singuri. Software-ul de la furnizori, cum ar fi Salesforce, Oracle și SAP, este de asemenea utilizat pentru a facilita schimbările în întreprinderile care doresc să adopte o abordare mai orientată spre servicii, iar Gartner îi numește posibile amenințări la dominația IFS și GE Digital.
Orientarea către servicii este o idee care a câștigat cu siguranță un impuls, mulțumită în mare măsură posibilităților crescânde ale IoT, în contextul în care vor exista aproximativ 20 de miliarde de dispozitive IoT până în 2020 și acest nivel de conectivitate oferă organizațiilor o cantitate incredibilă de date despre modul în care sunt utilizate produsele și serviciile, atunci când acestea se comportă bine sau când se prezintă probleme și așa mai departe. O astfel de inteligență merită ceva, în zona de producție și servicii fiind deja folosită pentru a asigura o întreținere predictivă a produselor, prin care tehnicienii pot prevedea probleme și le pot remedia înainte de a se întâmpla.
Un raport al companiei McKinsey din 2017, intitulat „Servicii industriale pentru post-vânzare: Creșterea din interior”, a constatat că marja pentru vânzările de produse noi este de obicei de 10%, în timp ce marja de servicii aftermarket este de 25%. Pentru unii, aceste cifre ar putea să nu fie deosebit de importante, mai ales că serviciile cu valoare adăugată au fost întotdeauna bune pentru afaceri. Dar aceasta este mai mult decât o simplă apăsare pe câteva servicii pentru produse. Aceasta se referă și la utilizarea produsului ca un catalizator pentru a oferi clienților ceva mai eficient și expandabil. Companiile pot trece de la vânzarea produselor izolate la vânzarea, de exemplu, a unui acord privind nivelul serviciilor (SLA) care oferă diferite rezultate. Toate acestea se traduc în transformarea produselor livrate în servicii efective pentru clienți, un exemplu fiind companii care produc sisteme de aer condiționat și climatizare, care s-au mutat practic din oferirea pur și simplu a echipamentelor, livrând temperaturi garantate clienților, practic serviciul prestat de echipamentele brute produse. Senzorii, conectivitatea și serviciile prin IoT sunt cruciale în acest sens, compania prestând astfel un serviciu de climatizare, cu o țintă a temperaturilor menținute de echipamente, în funcție de cererea utilizatorilor.
Se pare că acest model de servitizare ar putea fi aplicat oricărei afaceri, dar ceea ce este interesant este că această abordare creează deja noi oportunități pentru unele companii. Grupul de camioane și autobuze Volkswagen a lansat un portal digital la sfârșitul anului 2016 numit RIO. Anul trecut, platforma RIO a fost lansată cu scopul unic de a ajuta industria transporturilor de mărfuri să optimizeze lanțul de aprovizionare, permițând dezvoltarea ecosistemelor. RIO este, în esență, un portal pentru industria camioanelor, de unde clienții pot alege și alege serviciile, în timp ce furnizorii de servicii terțe vor putea, de asemenea, să ofere servicii prin portal.
Majoritatea acestor servicii sunt bazate pe date, de la urmărirea camioanelor la conformitatea șoferului și întreținerea vehiculelor, iar senzorii și conectivitatea sunt fundamentale pentru existența RIO. În esență, RIO este o afacere de servitizare, deoarece serviciul tehnic nu este numai în centrul său, ci și contribuie la optimizarea ofertelor de servicii ale clienților săi. Acesta pune puterea în mâna clienților, oferind posibilitatea de a alege și a construi generarea de câștiguri în jurul acestuia.