Termenul de redută medievală poate părea pompos atunci când e vorba de televiziune. Cu toate astea, într-o epocă în care schimbările radicale sunt la modă, epitetul de medieval alocat unei zone de activitate umană cu unul din cele mai ridicate niveluri de dinamism al schimbării nu mai poate fi socotit chiar pompos.
Televiziunea este mediul care, prin folosirea permanentă a celor mai noi tehnologii inventate de om, face ca o perioadă de zece ani să echivaleze cu cel puţin un secol din punct de vedere al altor categorii socio-economice. Este unul din mediile care au trecut printre primele la universul digital, în copleşitor de multe locuri din lume.
Ei bine, cel puţin conform unor mari companii de consultanţă, cum sunt Ernst & Young, pentru a înregistra succes în continuare, televiziunile vor trebui, cât mai repede, să treacă printr-o nouă transformare de fond. Vor trebui, în opinia consultanţilor, să iasă din sfera reactivă şi să treacă în fruntea schimbărilor operaţionale induse de lumea digitală. Asta înseamnă schimbarea modelelor de afaceri, generată de faptul că se schimbă radical modul în care se monetizează conţinutul transmis de către aceşti furnizori de servicii.
Există câteva tendinţe, decelate de Ernst & Young, care susţin ideea nevoii de transformare. Una dintre ele este aceea că materialele prezentate vor evolua în sensul utilizării mai bune a mediilor omniplatformă. Acest fapt generează implicaţii pentru aproape toate sistemele implementate în cadrul unui lanţ de funcţionare a unei companii media, de la crearea şi pregătirea de conţinut la vânzări, trafic online şi distribuţie. Programarea omniplatformă va pune şi mai mare presiune asupra lanţurilor de funcţionare în mediu digital.
În al doilea rând, furnizorii de conţinut vor dori să măsoare angajarea telespectatorilor şi captarea lor nu doar de-a lungul plajei de platforme multiple, ci şi în zona de ecrane multiple, pentru a putea decide cum să optimizeze experienţa consumatorului şi plasamentele de reclame. Mai multe ecrane înseamnă mai multe oportunităţi potenţiale pentru reclame, dacă o astfel de experienţă este atent calibrată şi fin acordată pentru un stil de viaţă multiecran.
O a treia tendinţă este determinată de faptul că experienţele din zona social dynamics şi sinergetică vor determina mai multe vizionări bazate pe evenimente. Deşi consumatorii vor continua să ceară vizionări caracterizate de mobilitate din punct de vedere al timpului şi locului, companiile de televiziune ar putea dori să ia serios în calcul generarea de ferestre de evenimente pentru stimularea relaţiilor de tip franşiză de conţinut, şi pentru a furniza plătitorilor de reclamă valoare de tip “DVR (Digital Video Recording)-proof”.
Chiar dacă peisajul media din zona video devine tot mai fracturat, consumatorii continuă să dorească să facă parte din experienţa socială colectivă a unor evenimente precum Cupa Mondială la fotbal sau Premiile Oscar. Dacă furnizorii de conţinut vor putea construi o experienţă socială puternică în jurul unui program (cum ar fi, de pildă, generarea de jocuri şi de alte experienţe sociale subsidiare evenimentului), spectatorii vor dori să participe la astfel de experienţe şi să nu rămână ancoraţi doar în zona unor experienţe statice.
Nu în ultimul rând, preferinţele telespectatorilor vor alimenta mai multe inovaţii în termeni de măsurare şi personalizare. Companiile de televiziune vor fi nevoite să măsoare “preferinţele” (zonele în care un spectator consumă mai multe ore de conţinut similar sau identic în cadrul unei singure vizionări) cu mai multă granularitate decât este măsurată astăzi televiziunea de tip broadcast. Prin folosirea analizei de date, companiile vor putea ambala experienţele adecvate pentru plătitorii de reclamă şi le vor putea monetiza direct prin construirea unui model care să se adreseze unor genuri diferite de spectatori cu preferinţe marcate. Provocarea de rezolvat aici constă în obţinerea unor astfel de date de la partenerii de distribuţie.
Pentru fructificarea unor tendinţe precum cele de mai sus, jucătorii afectaţi din industria de profil vor fi nevoiţi să investească în tehnologii care să le permită să analizeze datele legate de audienţe, să livreze un grad mai profund de implicare pentru plătitorii de reclamă şi să furnizeze valoare adăugată mărcilor promovate.
Mai important, aceşti jucători vor fi nevoiţi să se implice mai profund în realizarea experienţei legate de conţinut, astfel încât spectatorii să aleagă singuri să plătească (fie direct, fie prin atenţia acordată reclamelor) pentru servicii de streaming de conţinut sau pentru proprietatea conţinutului. De asemenea, ei vor fi nevoiţi să planifice şi execute strategii care duc la adaptarea lanţurilor proprii de funcţionare, a experienţelor consumatorilor şi a platformelor de analiză date care să adreseze aceste tendinţe.
de Bogdan Marchidanu