Datele publicate recent de The Entrepreneurs Network, reţeaua înfiinţată pentru întreprinzători la nivel global de Ernst&Young, arată că doar 8,5% din finanţările pentru firme start-up au fost acordate afacerilor conduse de femei în 2017, cifra coborând la doar 2% pentru Statele Unite. Iar dintre femeile care primesc finanţare, capitalul primit este în medie mai mic, aproape la jumătate faţă de ce primesc întreprinzătorii bărbaţi.
Există mai multe teorii legate de această disparitate de gen în finanţare, incluzând aceea că femeile întreprinzător sunt adesea mai puţin dispuse la vânzări şi mai puţin îndrăzneţe, adoptând o abordare mai puţin axată pe risc a afacerii, fapt care poate fi greşit interpretat ca lipsă de ambiţie, de cunoştinţe şi expertiză tehnică.
Investitorii şi comunitatea întreprinzătorilor şi-au dat seama că trebuie făcut ceva în sensul accesului mai bun la finanţare pentru femeile întreprinzător. Una din căile descoperite este aceea a înfiinţării unor fonduri de investiţii exclusiv dedicate femeilor. Ele urmează aceleaşi criterii de investiţii ca alte fonduri, dar se axează exclusiv pe întreprinzători femei.
Similar, unele guverne au luat iniţiativa de a aloca fonduri pentru activităţi de mentoring şi suport de afaceri pentru femei, în speranţa declanşării unui efect de reţea, care să ducă la disponibilizarea mai multor fonduri pentru femeile întreprinzător.
Ce alte acţiuni se pot întreprinde în acest sens? Una ar fi aceea a modelului. Atât întreprinzătorii bărbaţi şi femei, cât şi liderii de afaceri au responsabilitatea de a deveni avocaţii diversităţii de gen. Conform studiilor EY, cei intervievaţi în acest sens consideră că lipsa modelelor contribuie major la creşterea mai lentă a afacerilor conduse de femei. Rolul modelului este de a furniza provocări, îndrumare şi informaţii din propria experienţă, precum şi de a acţiona ca un canal pentru cei a căror voce nu se aude prea uşor.
O a doua acţiune este de a face parteneriate cu cineva care e diferit de tine, de exemplu prin trecut, gen, set de abilităţi sau cultură, în scopul antrenării unei includeri mai mari la locul de muncă, al stimulării inovaţiei şi a unor noi moduri de gândire. Rezultatele arată că diversitatea de leadership are şi un impact pozitiv asupra eficienţei capitalului. Conform unor date, companiile tehnologice private cu cel puţin un fondator femeie au atins un ROI cu 35% mai mare, iar atunci când au fost sprijinite de fonduri de investiţii, au ajuns la venituri cu 12% mai mari decât firmele tehnologice deţinute exclusiv de bărbaţi.
În fine, o a treia acţiune este cea legată de comunicare. În loc de a rămâne pasivi faţă de chestiune, atacaţi opiniile, comportamentele sau practicile care nu sprijină diversitatea de gen. Verificaţi realitatea echipelor lipsite de diversitate, a comportamentelor rele sau a mediilor non-incluzive.
Valoarea economică a acoperirii acestei prăpastii legate de gen nu ar trebui deloc subestimată. Datele clare arată că afacerile conduse de femei sau cu parteneri femei se descurcă mai bine, generând venituri cumulate pe cinci ani cu 10% mai mari decât alte tipuri de afaceri.