Conform prognozei Pierre Audoin Consultants (PAC) privind tendințele actuale, piața IT va rămâne dificilă în 2014. În timp ce subiecte precum cloud computing, analytics/big data, digital, mobilitate și securitate vor genera oportunități substanțiale de creștere pentru industria IT, modificările modelelor de operare și livrare – în special modelele cloud și offshore – vor avea în continuare un efect negativ asupra pieței. După cum arată studiul PAC, piața IT este din ce în ce mai mult împărțită în două segmente principale cu dinamici contrare: în timp ce o parte din piața “tradițională” va scădea chiar mai rapid decât până acum, segmentele “inovatoare” vor genera o creștere de două cifre pentru cei ce pot să le abordeze eficient.
“Este evident că piața IT europeană nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor în 2013. Iar 2014 nu va aduce, în mod sigur, nicio accelerare majoră! Totuși, va începe o redresare progresivă în cursul anului, mai devreme sau mai târziu, în funcție de țară,” afirmă Christophe Châlons, Chief Analyst al grupului PAC.
Având în vedere toate tendințele și noile oferte care ar trebui să redreseze piața IT – e.g. cloud computing, analytics/big data, digital, mobilitate și securitate – situația actuală a pieței pare destul de pesimistă; o anumită stagnare reiese din performanța celor mai mulți lideri tradiționali de pe piața de servicii IT, care au afisat până acum venituri constante sau chiar mai mici pentru 2013, în lume și mai ales în ceea ce privește activitatea lor din Europa.
Cloud computing-ul va transforma piața
Utilizatorii vor să cheltuiască mai puțin pentru tehnologia tradițională și sunt dispuși să investească economiile obținute în inovații. Pentru a realiza acest lucru, transformarea va fi esențială. Cloud computing-ul se va afla în centrul acestei transformări, atât privind infrastructura cât și aplicațiile. Pe de o parte, trecerea la modele cloud (mai ales IaaS, îmbinând cel privat cu cel public în modele hibride, și SaaS) va contribui la reducerea TCO (costul total) implicat de IT, pe lângă noi îmbunătățiri în industrializare, automatizare, standardizare și offshore, care afectează mai ales aplicațiile back-office.
În ceea ce privește infrastructura, cloud computing are asupra activității furnizorilor de IT un impact similar cu acela al internetului asupra firmelor de telecomunicații în ultimul deceniu. În timp ce generează câteva noi oportunități, are, mai ales, un impact dramatic asupra modelului de fixare a prețurilor pentru serviciile de infrastructură. În ceea ce privește aplicațiile, trecerea la SaaS este în general asociată cu standardizarea și simplificarea, implementarea facilă și personalizarea limitată. Aceasta va avea un efect negativ asupra pieței serviciilor privind aplicațiile. Totuși, se previzionează și că SaaS va determina o creștere accentuată a pieței de consultanță. Pe termen mediu, SaaS va genera oportunități substanțiale pentru integrare, deoarece “noile“ aplicații trebuie integrate atât între ele cât și cu structura tradițională. Apariția soluțiilor best of breed/stand alone în modelul SaaS, care îmbunătățesc sau uneori chiar înlocuiesc ERP-ul tradițional, monolitic, întărește nevoia de integrare.
Pe de altă parte, cloud computing este și în centrul IT-ului inovator, deoarece oferă agilitatea și viteza necesare pentru a implementa noi aplicații și modele de business, legate mai ales de digitalizarea tot mai mare a economiei. Această digitalizare a tulburat lanțuri întregi de valori, ecosisteme și peisajul competitiv din toate industriile – iar procesul de transformare se va accelera și mai mult.
În vara anului 2013, PAC a intervievat peste 1500 de CxO din peste 20 de țări. Rezultatele analizei “Prioritățile de investiții a 1500 CxO” confirmă în mod evident studiul PAC: reducerea costurilor și presiunea eficienței nu sunt doar de departe cele mai mari provocări de business, dar și de departe cele mai mari provocări în IT – ambele au câștigat mai multă importanță în ultimele luni.
Transformarea digitală, analytics și mobilitatea vor fi domeniile cheie de investiții
Conform PAC, IT-ul inovator va juca un rol esențial în transformarea digitală, deoarece companiile își redefinesc modelele de afaceri bazate pe aplicarea tehnologiilor de tipul analytics & big data, mobility și M2M. Astăzi, digitalul este asociat de multe ori cu procesele de abordare a clientului (e.g., în marketing/CRM) și cu noul rol al CMO. Totuși, digitalul generează mult mai multe oportunități, atât pentru IT-ul “comercial” (e.g., pentru procesele de logistică) cât și pentru “IT-ul tehnic” (sisteme integrate și M2M/”machine-to-machine”).
Noile modele de livrare (în special SaaS) întăresc în mod evident puterea de decizie a “utilizatorilor de business” (CMO este doar un exemplu), pentru că le permit să implementeze singuri noi tehnologii și funcționalități.
Cu toate acestea, până acum, deși există câteva proiecte-far, cu rol inovator, contractele în jurul acestor proiecte noi au rămas de dimensiuni limitate. Mai mult, numeroși clienți se luptă și acum cu transformarea acestor tehnologii și concepte în oportunități concrete de afaceri pentru companiile lor, creând astfel o cerere uriașă de consultanță (pragmatică). Dar, cum poveștile de succes se înmulțesc, ritmul pieței se va accelera.
Securitatea IT rămâne o prioritate de top pe agenda CxO
Cloud-ul, digitalul și mobilitatea creează noi nevoi de securitate IT. Vestea bună pentru furnizorii de IT: având în vedere că riscurile s-au materializat (datorită scandalului NSA!), firmele sunt din ce în ce mai dispuse să plătească pentru a-și securiza IT-ul.
Și în această situație, studiul PAC CxO 1500 emite semnale clare: Securitatea IT este subiectul care a dobândit cel mai mare avans, mai mult decât mobilitatea, CRM, BI/big data, transformarea digitală și colaborarea socială. În ceea ce privește adopția cloud-ului, CxO plănuiesc să folosească de două ori mai mult SaaS și de trei ori mai mult IaaS în următorii doi ani. Mai mult chiar, se preconizează că adopția big data va crește de patru ori în acest timp!
Furnizorii inovatori de IT vor trebui să își lărgească gama de capabilități
Schimbarea termenilor paradigmei și necesitatea urgentă de noi vectori de creștere modifică, de asemenea, situația privind furnizorii: în timp ce companiile tradiționale de top au de suferit pentru că își remodelează mega-contractele istorice, au apărut nou-veniți, precum Amazon, Rackspace, Google, salesforce.com, NetSuite, Concur, Workday, ServiceNow, Blue Wolff, Appirio sau Cloud Sherpas în SUA, sau WANDisco, Huddle, FinancialForce, blur group, Sophos BAe-Detica, Kognitio, OVH, Emailvision/SmartFocus, Trace One, ParStream, Exasol, Blue Yonder or Oodrive în Europa. Acestea sunt de obicei firme “din noua generație”, jucători “nativi”, care au crescut cu noile tehnologii și modelele de afaceri aferente (e.g., agenții digitale). În acest moment, ei sunt vedetele; dar, de îndată ce noile aplicații vor trebui integrate între ele sau cu structura existentă, unii nou-veniți vor suferi din cauza lipsei de perspectivă, atât privind gama de competențe, cât și capacitatea de a furniza personal pentru noi proiecte.
“Fără îndoială, vor fi oportunități interesante, atât legate de IT-ul “tradițional”, cât și de cel “inovator”. Totuși, piața va fi mai dificilă decât oricând, obligând furnizorii să își imbunătățească profilul și să își definească mai bine punctele forte și valoarea adăugată. Cloud computing, analytics, mobilitatea, aplicațiile digitale și securitatea vor fi segmentele cele mai importante pentru creștere la nivel de piață; dar vor exista în continuare oportunități substanțiale în IT-ul tradițional, în special privind servicii ca gestionarea aplicațiilor și externalizarea infrastructurii. Indiferent de segment, “tradițional” sau “inovator”, modelul potrivit de afaceri, care include atât modelul potrivit de livrare, precum și valoarea adaugată, va face diferența,” concluzionează Christophe Châlons.