Analiza — October 23, 2018 at 8:04 am

Tehnologia 5G ar putea fi o necesitate pentru autoturismele autonome

by

Susținătorii 5G spun că vor oferi conexiuni ultra-rapide, descărcări de date mai rapide și vor putea gestiona milioane de conexiuni față de rețelele mobile 4G de astăzi. O utilizare pentru 5G este auto-conducerea autoturismelor, autoturismele autonome, ar putea fi o inovație, dar încă nu se știe în ce măsură.

accident-car-communication-2224Industria de telecomunicații echipează autoturisme autonome echipate cu sute de senzori care colectează și primesc informații simultan într-o rețea, totul sub conceptul “Vehicle-to-everything” (V2X). Pentru a realiza acest lucru, mașina trebuie să detecteze punctele fără vizibilitate și să evite coliziuni cu oameni, animale sau alte vehicule pe drum. Iar în timpul mersului, senzorii preiau informații despre starea șoselelor și a vremii, accidente, obiecte și ale mașini sau obiecte din jurul mașinii. Odată ce informațiile s-au adunat, fie un computer de bord va lua o decizie instantă, fie datele ar putea fi trimise în cloud pentru a fi procesate, iar apoi o decizie va fi trimisă înapoi la vehicul, iar aici ar putea deveni utilă comunicația 5G.

Trebuie să ne uităm la cât timp este nevoie ca mesajul să fie transmis între senzori și apoi să ajungă la computer în fiecare mașină și apoi cât timp este nevoie ca acesta să ia o decizie, în timp ce toate acestea trebuie să se realizeze în mai puțin timp decât ar fi necesar pentru ca un om să ia o decizie, adică 2 milisecunde. Iar experții spun, când porniți o lumină, acesta se aprinde imediat. De aceea avem nevoie pentru mașinile autonome, dacă se întâmplă ceva, mașina trebuie să se oprească imediat. Iar concluzia este că de aceea sunt necesare semnalele de înaltă frecvență 5G.

Dar nu este vorba doar despre mașina în sine, iar firma de tehnologie Ericsson spune că, în caz de dezastru major sau de congestie severă în jurul unui stadion de fotbal, autoritățile ar putea trimite alerte instant la autoturisme autonome, avertizându-le să utilizeze rute alternative. Ericsson a efectuat teste în Stockholm, Suedia cu producătorul de automobile Volvo și producătorul de camioane Scania, folosind un scenariu de combatere a terorismului, prin care poliția a reușit să dezactiveze un camion conectat sau să-l împiedice să pătrundă în anumite locații geografice.

Compania de cercetare Gartner se așteaptă ca vehiculele autonome de nivelul trei (conducere automată cu șofer prezent la viteze sub 50 km/h) și nivelul patru (conducere automată doar pe o zonă pre-definită) să înceapă să apară la sfârșitul anului 2018 într-un număr foarte mic, iar până în 2025 se așteaptă ca peste 60.000 de vehicule autonome să fie prezente pe drumurile din întreaga lume. Ordnance Survey sustine ca autovehiculele autonome sunt posibile cu 5G, dar initial vor putea sa ruleze intr-o zona geografica bine definită, cum ar fi un oraș dens populat.

Agenția guvernamentală construiește o hartă 3D detaliată a Regatului Unit, care vizualizează toate corpurile permanente, cum ar fi clădirile, semnele și podurile de pe stradă, precum și obiectele temporare cum ar fi decorațiunile de Crăciun, macaralele și coșurile de flori agățate, toate acestea putând afecta puterea semnalului 5G utilizat de o masină condusă automat. Mai mult, pentru ca autoturismele să se conecteze simultan la rețeaua mobilă, antenele mobile 4G existente pe clădiri nu vor fi suficiente, vor trebui să existe o mulțime de antene situate la distanță de 200-300m una de cealaltă.

Este puțin probabil ca autoturismele complet autonome să fie posibile pentru o lungă perioadă de timp, dar Ford speră să lanseze o mașină de nivel patru (care poate rula automat oriunde, cu condiția ca traseul să fie memorat) în 2021. În acest scop, Ford realizează hărțicu drumurile și mediul în Miami. A fost dezvoltat software-ul de simulare pentru a încerca să prezică toate situațiile posibile pe care o mașină le poate întâlni, astfel încât să poată elimina rezultatele nesigure. Dar și în acest caz rezultatul încă nu este unul sigur și cunoscut.

Dar unii oameni din industrie susțin că autoturismele autonome nu au nevoie de 5G. Având în vedere că industria automobilelor face deja legături cu autovehiculele de astăzi care utilizează 4G pentru a accesa actualizările meteorologice și rutiere, criticii de 5G spun că pot continua să utilizeze 4G, împreună cu protocoalele Wi-Fi. Totuși, firma de cercetare Gartner este de acord că 5G va avea un impact asupra automobilelor cu conducere autonomă, dar există condiții în acest sens. 5G va fi într-adevăr esențial pentru dezvoltarea și utilizarea vehiculelor autonome, dar rețeaua trebuie să fie cu adevărat 5G, iar autovehiculul trebuie să fie cu adevărat autonom.