Analiza — October 25, 2018 at 7:00 am

Greşeli de evitat

by

Transformarea digitală nu înseamnă un flux operaţional într-un singur sens. Ca în oricare altă zonă de activitate, şi proiectele de această natură sunt supuse erorilor. Orice organizaţie care gestionează soluţii big data, foloseşte dispozitive IoT sau extrage informaţii din fluxuri disparate de date caută moduri de folosire în mod eficient a datelor obţinute din diverse proiecte de transformare digitală. Iar o astfel de sarcină nu este deloc uşoară. De aceea, ar trebui avute în vedere măcar câteva posibile erori care planează asupra oricărui proiect de acest tip.

O primă eroare este aceea de a considera că proiectele de transformare digitală nu au un obiectiv bine definit. Asta înseamnă suport clar din partea factorului decizional la nivel de conducere a organizaţiei. Fără legarea clară a unor astfel de proiecte de rezultate tangibile de afaceri, majoritatea tentativelor de digitalizare vor fi supuse eşecului din start. Altfel spus, nicio organizaţie nu ar trebui să ţeasă mai întâi o plasă mare de pescuit fără să ştie clar dacă în balta de lângă ea sunt peşti sau nu.

O altă eroare este des întâlnită în practica de toate zilele şi s-ar putea sintetiza cam aşa: directorii sunt obişnuiţi să ia decizii bazându-se prea mult pe intuiţie. Acelaşi lucru este valabil şi în procesele de transformare digitală. Datele empirice sau intuiţia pot constitui un punct de plecare în luarea de decizii legate de acest proces, însă astfel de decizii ar fi bine să fie susţinute de dovezi sau date concrete, analitice. Altfel întreg procesul de transformare are şanse mari să eşueze.

O a treia eroare întâlnită este aceea că proiectele de transformare digitală folosesc de multe ori date corupte. Realitatea arată că orice informaţie relevantă obţinută din analiza de date este atât de bună pe cât sunt de bune datele de bază. Ca atare, prima provocare în proiectele de transformare ar fi aceea a “curăţării” şi etichetării corecte a datelor de la care se pleacă. Altfel spus, în lipsa unor date curate, este foarte posibil ca în tentativa de a crea un lac limpede să obţii doar o baltă puturoasă.

O altă eroare este aceea de a desconsidera regulile şi bunele practici deja căpătate. Urmarea unor proceduri clare în cadrul proceselor de transformare se aplică nu doar aspetcelor tehnice ale proiectelor, unde sărirea unor paşi importanţi precum curăţarea şi pregătirea adecvată a datelor poate duce la rezultate slabe. La fel de critică este şi implicarea în proces a tuturor părţilor interesate. Dacă oamenii care finanţează, aprobă şi folosesc sistemele nu sunt angrenaţi în proces, atunci proiectele de transformare digitală ar putea fi abandonate sau rata lor de adopţie ar putea fi prea slabă pentru atingerea profitabilităţii dorite.

Altă eroare este aceea comisă de organizaţiile care aşteaptă prea multe de la datele de care dispun. De multe ori, astfel de organizaţii socotesc datele ca pe un fel de baghetă magică, prin folosirea căreia pot schimba organizaţia foarte rapid din temelii. În realitate, chiar dacă se bazează pe date, procesul de transformare digitală este sinuos şi necesită evaluarea şi actualizarea corectă a datelor la fiecare pas.

A şasea eroare des întâlnită este aceea de a crede că totul se poate rezolva pe plan intern. O astfel de concepţie se poate întâlni inclusiv în cadrul departamentelor IT din companii, ai căror membri se simt ameninţaţi de apariţia unor consultanţi sau experţi externi care să-i ajute în procesele de transformare. Se uită adesea că astfel de consultanţi sunt acolo doar ca să ajute, pe o durată limitată de timp, iar după plecarea lor angajaţii respectivi vor trebui să ştie cum să menţină operaţiunile transformate digital în funcţiune.

În fine, o altă eroare este aceea a interpretării greşite a datelor pe baza unor dorinţe. Chiar şi în cazul utilizării unor date “curate” pot apărea dezastre atunci când fiinţele umane se lasă atrase de viziuni fantasmagorice în loc să se bazeze pe bunul simţ. Un exemplu poate fi relevant aici. Un site web de comerţ online nu poate considera că a descoperit o nouă oportunitate de afaceri doar pentru că are parte de multe accesări între miezul nopţii şi ora şase dimineaţa din partea unor şomeri. Viziunile pot fi adesea înşelătoare.

Aşadar, deciziile inteligente în materie de transformare digitală încep cu alegerea proiectelor adecvate propriilor nevoi şi posibilităţi, luarea timpului necesar pentru pregătirea corectă a datelor, aducerea de ajutor extern atunci când e nevoie şi urmărirea constantă a rezultatelor pentru a separa informaţiile utile de zgomotul de fond.