COMUNICATE — November 20, 2018 at 11:20 am

Guvernele ar putea reduce povara conformării fiscale

by

reducere tvaAutoritățile fiscale ar putea să facă mai mult pentru a folosi întregul potențial al noilor tehnologii pentru a reduce povara conformării fiscale a contribuabililor, relevă ediția 2019 a raportului anual Paying Taxes realizat de PwC împreună cu Banca Mondială.

Raportul arată că rezultatele medii globale în ceea ce privește conformarea companiilor din punct de vedere fiscal sunt aproape neschimbate față de ediția de anul trecut în ceea ce privește patru parametri cheie: timpul de conformare (237 de ore), numărul de plăți (23,8), rata totală a taxelor și contribuțiilor sau TTCR (40,4%) și indexul post- declarare (59,6 puncte din 100).

Raportul Paying Taxes 2019 face o comparație între felul în care sunt taxate companiile în 190 de economii. Acesta analizează ușurința plății taxelor din fiecare țară participantă la studiu, prin raportare la o companie ipotetică, de dimensiuni medii.

Studiul Paying Taxes 2019 ilustrează modul în care evoluțiile în materie de tehnologie fiscală, a tehnologiilor de raportare în timp real și a analizelor de date transformă capacitățile administrațiilor fiscale. Câteva economii dezvoltate au continuat îmbunătățirea sistemelor fiscale și au extins beneficiile acestora, atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile fiscale. În acest fel au înregistrat scăderi semnificative în ceea ce privește timpul petrecut pentru a pregăti, a depune și a plăti taxele, dar și în privința reducerii numărului de plăți.

Cu toate acestea, raportul constată faptul că progresele înregistrate  în 2017 sunt relativ mici la nivel global. Faptul că schimbările la nivelul mediei globale sunt minore, în ciuda faptului că 113 economii au introdus reforme fiscale în această perioadă, sugerează ca acestea sunt limitate (raportul nu include reformele fiscale din Statele Unite care au fost introduse în 2018, din cauza închiderii perioadei de colectare a datelor pentru ediția aceasta a studiului Paying Taxes). De asemenea, schimbările mici la nivelul mediei globale evidențiază  faptul că implementarea de noi tehnologii pentru conformarea fiscală poate crește povara administrativă, cel puțin pe termen scurt, și că o asemenea implementare necesită planificare atentă și consultare în avans.

China, de exemplu, a întreprins, în mod susținut, o serie de reforme în ultimii ani, inclusiv o mai bună comunicare între autoritățile fiscale și contribuabili, noi sisteme online pentru depunerea documentației și plata impozitelor, perfecționarea formării autorităților fiscale și a contribuabililor și integrarea diferitelor sisteme fiscale.

În timp ce multe dintre economiile analizate au făcut îmbunătățiri substanțiale ale sistemelor fiscale în ultimii ani, concluziile raportului sugerează, de asemenea, că unele dintre acestea întâmpină dificultăți în implementarea depunerii și plății online din cauza lipsei infrastructurii IT, a barierelor culturale și a legislației complexe.

Per ansamblu, concluziile raportului Paying Taxes 2019 susțin tendințele prezente încă din prima ediție a acestuia din anul 2004:

  • Timpul mediu necesar pentru conformare a scăzut cu 84 de ore, iar numărul mediu al plăților cu 10,3 puncte din anul 2004 până în prezent – îmbunătățirea ambilor indicatori fiind datorată tehnologiei;
  • În anul 2017, impozitul pe profit a scăzut în 58 de economii și a crescut în 37, în vreme ce contribuții pentru angajați  au scăzut în 17 țări și au crescut în 39. Această tendință, pe care o au mai multe economii, de a reduce componenta de taxare și contribuții pentru impozitul pe profit și a o crește pe cea pentru muncă a fost observată în fiecare an începând cu 2005;
  • În medie, procesul de returnare a taxei pe valoare adăugată (TVA) durează 19,2 săptămâni în țările dezvoltate, dar perioada este de peste două ori mai mare în țările în curs de dezvoltare (44 de săptămâni).

De asemenea, raportul analizează impactul pe care îl au diferitele niveluri de reglementare și competențe asupra aplicării legislației fiscale prin intermediul inspecțiilor fiscale. O inspecție  poate varia foarte mult în ceea ce privește durata și complexitatea – contribuabilii pot petrece până la 128 de ore pentru a colecta informațiile necesare inspectorilor fiscali, deși pentru unii acest proces durează doar câteva ore. Este esențială îmbunătățirea calificării inspectorilor fiscali pentru a asigura funcționarea eficientă a unui sistem fiscal. 97% dintre economiile analizate oferă cursuri de pregătire și funcționare angajaților din sistemul fiscal, dar, numai 35% dintre economii oferă aceste cursuri în mod regulat.

Raportul Paying Taxes notează, de asemenea, faptul că guvernele vor trebui să ia în considerare modul în care noile tehnologii afectează natura și tiparele de ocupare a forței de muncă, generarea de profit și impactul asupra fluxurilor de venit care sunt disponibile pentru a fi impozitate.

„Tehnologia transformă natura locurilor de muncă disponibile și a calificărilor necesare pentru a le putea ocupa.  Acest lucru va necesita investiții mai mari în capitalul uman, în special în sectorul învățării și al dezvoltării. În consecință, este vital ca guvernele să poată înțelege provocările viitoare și modul în care acestea pot dezvolta o rezistență în ceea ce privește impozitarea pe termen lung. Sperăm că acest raport va fi de un real folos tuturor celor interesați în a construi sistemele fiscale mai eficiente, fie că activează în interiorul guvernelor, al companiilor private, al sistemelor de învățământ sau al societății civile”, spune Rita Ramalho din cadrul Bancii Mondiale.

„Acest raport evidențiază faptul că, atunci când sunt implementate în mod strategic, noile tehnologii pot fi extrem de eficiente, atât pentru autoritățile fiscale, cât și pentru contribuabili. Totuși, este important de menționat faptul că îmbunătățirea sistemelor fiscale nu vine doar prin simpla utilizare a   tehnologiei. Sistemele fiscale care sunt simple, coerente, bine înțelese, și administrate în mod corespunzător, pot contribui la reducerea barierelor pe care companiile le întâlnesc atunci fac trecerea de la economia informală, nefiscalizată, la cea fiscalizată. Astfel de sisteme pot mări baza de impozitare și crește veniturile statului fără a fi nevoie de introducerea de noi taxe. Pentru a face acest lucru, profesioniștii în domeniul fiscal și factorii de decizie politică trebuie să aibă acces la abilitățile și cunoștințele corecte, iar tehnologia poate oferi suport în acest sens” a spus Andrew Packman, Liderul departamentului de transparență fiscală și contribuție fiscală din cadrul PwC.