Expert IT — February 13, 2016 at 12:17 pm

Lecţii învaţate în proiecte de succes

by

Costin Țiru, Services Manager la XAPT Romania
Costin Țiru, Services Manager la XAPT Romania

În experienţa mea de Consultant, Manager de proiect, Manager de servicii am întâlnit puţine implementări cu adevărat de succes. Atunci când spunem că un proiect a fost de succes ar trebui să şi putem demonstra că aşa a fost.

În timp, am învăţat câteva lecţii valoroase pe care aş vrea să le împărtăşesc cu voi mai jos:
1. Setează, împreună cu clientul, aşteptări realiste – La începutul unui proiect de implementare ERP, împreună cu clientul, setez aşteptările lui care se vor traduce în obiective. Cu cât acestea sunt mai realiste şi se pot măsura la sfârşitul proiectului cu atât creşte rata de succes a unui proiect. Dacă obiectivele sunt generale, fără a avea indicatori specifici de evaluare a lor, ele vor fi imposibil de cuantificat la final. Acest fapt va duce la concluzii nefundamentate şi pierderi atât pentru implementator cât şi pentru client.

2. Implică în proiect oameni cheie din organizaţia beneficiarului – am învăţat din proiectele de implementare pe care le-am făcut o lecţie foarte importantă şi anume că atunci când proiectul nu este vizibil în organizaţia clientului şi oamenii cheie nu sunt implicaţi în diferite etape ale implementării atunci ai foarte mari şanse ca proiectul să fie un eşec. O opţiune ar fi să identifici încă de la începutul proiectului persoane care te-ar putea ajuta să duci la bun sfârşit proiectul creând alianţe şi stabilind obiective comune cu acestea.

3. Pregăteşte-te pentru fiecare întâlnire de proiect – am văzut situaţii în care consultanţii veneau nepregătiţi la întâlnirile pe proiect care aveau loc la client. Pentru a caştiga încredere din partea clientului trebuie să dai dovadă de profesionalism în toate întâlnirile pe care le ai cu acesta, indiferent de scop sau durată .

4. Acţionează ca un adevărat consultant – în multe proiecte am văzut aşa zişi consultanţi care de fapt erau în realitate specialişti software. A nu se inţelege că am ceva cu cei din urmă, atâta cât ei dovedesc, în plus, trei aptitudini esenţiale unui consultant bun:
a. Atitudine pro client – înţelege ce doreşte clientul şi nu acţionează împotriva lui;
b. Soluţii în favoarea clientului – găseşte soluţii împreună cu clientul şi nu doar ţinând cont de ERP ;
c. Este proactiv – îşi asumă responsabilitatea şi poate lua decizii rapid în anumite situaţii pe parcursul proiectului;

5. Livrează Project Management de calitate – este nevoie de un leader puternic pentru a menţine un management de proiect bun. Ar trebui să:
a. Urmăreşti obiectivele setate la începutul proiectului şi să te asiguri că le poţi îndeplini;
b. Păstrezi canalele de comunicare deschise astfel încât persoanele potrivite vor fi implicate în proiect atunci când este nevoie;
c. Limitezi rezolvarea problemelor în stil ad hoc sau gestionarea lor prin excepţie – greşeli des întâlnite în proiectele mari;
d. Menţii cerinţele clientului care apar pe parcursul proiectului într-un procent rezonabil pentru a nu influenţa bunul mers al proiectului;

6. Învată din fiecare proiect finalizat – după ce ai terminat o implementare este nevoie de o analiză pe care să o faci împreună cu echipa (consultanţi şi dezvoltatori) implicată în proiect pentru a determina:
a. Ce ai făcut bine?
b. Ce ai făcut mai puţin bine?
c. Ce poţi face diferit în următorul proiect?

Cu cât companiile vor conştientiza faptul că ambele părţi angajate într-un proiect de implementare (atât implementatorul cât şi clientul) trebuie să se implice activ în proiect, cu atât vom putea citi despre mai multe proiecte cu adevărat de succes.