Realitatea curentă arată că firmele de toate categoriile încearcă să-şi intensifice programele de transformare digitală pentru a îmbunătăţi experienţa clienţilor şi pentru a deveni mai agile în afaceri. O asemenea misiune nu este însă deloc uşoară. Aşa cum rezultă din ediţia din acest an a studiului Harvey Nash/KPMG CIO survey, doar 32% din firme au o viziune digitală clară şi o strategie care se adresează întregii companii, în vreme ce aproape opt din zece directori IT recunosc că strategia lor este doar moderat eficientă, în cel mai bun caz.
În acelaşi timp, studiul a mai descoperit că există mulţi lideri digitali care înregistrează un progres semnificativ mai mare decât restul liderilor, şi care profită de pe urma acestui fapt sub forma obţinerii de venituri mai mari decât competitorii lor. Studiind ceea ce fac aceşti lideri, au fost identificate trei caracteristici comune.
Pe scurt, cele trei caracteristici pot fi descrise după cum urmează. Liderii digitali sunt obsedaţi de clienţi, atât pe plan intern al firmei, cât şi pe plan extern. Ei creează un cadrul de lucru limpede pentru inovaţie care antrenează leadership-ul şi sunt transparenţi în activitatea de luare decizii. În fine, ei oferă putere de decizie angajaţilor şi le oferă acestora capabilităţile şi instrumentele necesare pentru antrenarea schimbării.
Ce înseamnă astfel de rezultate? Concluzia esenţială este aceea că oamenii sunt cruciali în cadrul transformării digitale, deoarece o astfel de transformare poate avea loc doar prin ei. Cu toate astea, firmele continuă să se axeze doar pe soluţii şi metode tehnice de obţinere a transformării digitale, punând comportamentele umane şi schimbările culturale necesare pe planul doi.
Liderii digitali se concentrează mult mai mult pe crearea unui mediu de transformare adecvat. Studiul a descoperit că 41% dintre aceştia susţin o cultură a agilităţii, faţă de doar 11% în alte firme. Altfel spus, este vorba de acordarea de putere de decizie oamenilor, astfel încât aceştia să dispună de flexibilitatea şi puterea necesară luării rapide de decizii şi executării eficiente a acestora.
În cadrul universului digital lucrurile evoluează rapid, iar vechiul model de luare a deciziilor pe cale ierarhică pus şi simplu nu mai funcţionează. Într-un astfel de univers trebuie să existe un nivel de delegare a puterii către cei care deţin expertiză tehnică şi de afaceri, astfel încât aceştia să poată lua rapid decizii informate.
În mod evident, spun autorii raportului, pentru aşa ceva va fi nevoie de multe abilităţi noi ale oamenilor implicaţi, incluzând abilităţi tehnice legate de noile tehnologii folosite. Însă dincolo de asta, transformarea digitală înseamnă că IT-ul trebuie să lucreze cu nivelele de business în cadrul unor echipe integrate. Iar asta înseamnă că şi profesioniştii IT vor avea nevoie de dobândirea unor noi abilităţi, cum ar fi cele de comunicare, precum şi de înţelegerea elementelor care generează valoare pentru afacere. Concluzia finală este aceea că firmele care vor reuşi să creeze un mediu agil şi dinamic pentru oameni în vederea implementării programelor digitale vor fi înaintea celor care nu urmează astfel de paşi.