Chiar dacă bugetele actuale consumate pe media tradițională încă domină mediaplanurile, este clar: digitalul câștigă teren. Pentru că presupune costuri mai reduse, dar mai ales pentru că oferă instrumente infinit mai bune de control: al audienței target, dar și al rezultatelor.
Și, da, se știe pe Facebook fotografiile cu pisici sunt cele mai grozave dacă stăm să ne uităm la reach, distribuție, viralizare.
Dar ce te faci atunci când pisicuța simpatică, cu ochi lucioși și blană zbârlită nu are nici o legătură cu soluția de cloud, aplicația software sau serverele profesionale…?
Rămân destul de puține instrumente, sincer vorbind. Și destul de multe restricții de comunicare. Pe un public țintă extrem de nișat. Iar tocmai aici intervine necesitatea de a fi creativ…
Spre deosebire texte sau chiar imagini, suportul video oferă utilizatorului o experiență bogată, îl antrenează și îl stimulează.
Datorită disponibilității pe scară largă a unei lățimii de bandă îmbunătățită și datorită inovațiilor în materie de tehnică și tehnologie video, oamenii au început să se uite și să împărtășească cu ceilalți fișiere video pe scară largă, la un nivel fără precent. De la clipuri video muzicale, până la filmulete trănznite cu animale, tutoriale, reclame motivaționale sau amuzante și până la trailere cinematografice – oamenii percep materialele video în principal ca o formă de entertainment, de informare și de conținut.
Ca o dovadă a succesului pe care îl au filmele, este faptul că pe locul 2 în topul motoarelor de căutare este YouTube, unul dintre cele mai populare site-uri de sharing video. Această situatie indică faptul că oamenii utilizează YouTube plecând de la un comportament și așteptări extrem de clare: căutările și vizualizările nu sunt la întâmplare. YouTube înregistrează peste 1 miliard de utilizatori unici și peste 4 miliarde de ore de vizionări video în fiecare lună, iar în fiecare minut se face upload la peste 100 de ore de video! (YouTube 2013)!
Frumusețea este că fișierele video pot fi încărcate de oricine, din orice loc. Filmulețele personale ating o expunere masivă la nivel global și în acest sens există exemple nenumărate (un astfel de caz este filmul Charlie Bit My Finger care până la această oră a acumulat peste 800 de milioane de vizualizări https://www.youtube.com/watch?v=_OBlgSz8sSM ).
Întreaga industrie de entertainment (muzică, film) apelează la platformele video sociale pentru a realiza distribuirea spoturilor muzicale sau a trailer-elor, iar brandurile importante își comunică mesajele pe suport video. Oamenii interacționează tot mai mult cu brandurile prin intermediul materialelor video, creând opinii, parodii și răspunsuri video. Mai mult decât atât, în felul acesta, au posibilitatea de a obține expunere în piață la nivel personal sau pentru ideile lor, pentru cine sunt sau ceea ce fac.
Materialele video sunt foarte puternice pentru că pot produce efecte emoționale celui care vizualizează – și nu este un secret faptul că filmulețele amuzante, șocante, deosebite sau inspiraționale sunt cele mai bine primite și înregistrează cel mai mare număr de vizualizări. Suportul video este ideal pentru formele experimentale de marketing oferind audienței posibilitatea de a experimenta o anumită situație sau trăire împreună cu personajele fimulețului. Permite, de asemenea, și expresii extreme ale unui brand care poate astfel să își comunice personalitatea, tonul și stilul mai bine.
Mulți oameni încă mai au opinia eronată că producerea unor materiale video pentru online presupune existența unor bugete mari și procese dificile. Ceea ce nu este adevărat! Milioane de filmulețe de success (vbloggers) dovedesc acest lucru. Spre deosebire de filmele produse pentru TV, materialele video pentru online pot fi produse la o calitate superioară cu costuri mult mai reduse, utilizându-se echipamente video de uz casnic.
Video.. despre ce?
Practic, despre orice! Despre drumul de acces până la sediu, despre cum este organizat spațiul în companie, despre procesul de producție, despre instalarea noului SO, despre…orice. Orice care comunică un mesaj direct sau indirect, conform cu strategia de comunicare a companiei!
Video… cum?
Tehnic, este mai puțin important, asta pentru că – ținând cont de dotările actuale – o cameră video, un microfon și un software de editare sunt practic disponibile oricui. Iar dacă nu există bugete pentru a externaliza, cu siguranță se pot găsi și resurse interne care să producă un video minim inteligent! Dacă vorbim de un tutorial, aici necesarul de creativitate este redus mai degrabă la capacitatea de a elabora un discurs logic, clar și ușor de urmărit. În schimb, în cazul în care pretențiile cresc și se dorește și viralizare, elemente de surpriză sau amuzament – sunt ingrediente obligatorii.
Cert este că mai degrabă decât un simplu text sau o imagine statică – discursul, coloana sonoră și imaginea în mișcare au mult mai mult succes la public. Asta pentru că am trecut și încă trăim într-un secol al vitezei. Și pentru că, dintotdeauna, EPPUR SI MUOVE!
de Aurelia Butolo, Specialist Comunicare la Carusel Consulting